De elektrische auto hierboven komt akelig dichtbij de magische grens.
Natuurlijk, EV’s zijn qua rijbereik nog niet op het niveau van auto’s met dieselmotor. Toch gaan de ontwikkelingen snel. Zo moet er straks een solid-state batterij zorgen voor ruim 1.000 kilometer actieradius in een EV. Voorlopig moeten we het met de Lucid Air doen als range-koning. Eerder kon je al 883 kilometer ver komen. Nu doorbreekt het Amerikaanse bedrijf de grens van 900 kilometer. En niet zo’n beetje ook.
Lucid heeft het voorlopig enige model (totdat de Gravity echt komt) wat bijgepunt. Na de update is de Air Dream Range niet langer de versie met de grootste actieradius. Sterker nog, deze uitvoering zit niet meer in de configurator. Je kunt kiezen uit de smaakjes Pure, Touring, Grand Touring en Sapphire.
Actieradius van de Lucid Air
Wat een belangrijke invloed heeft op het rijbereik van deze EV zijn velgen. Wanneer je in de configurator de standaard 19-inch ‘Aero Range’-velgen houdt, komt de instapper 747 kilometer ver. Ga je voor de 20-inch (mooiere) ‘Aero Lite’-wielen, dan betaal je € 2.000 extra en lever je 39 kilometer actieradius is.
Hetzelfde gebeurt bij de overige varianten. De Touring komt 794 kilometer ver, of 730 met 20-inch velgen, of zelfs 677 kilometer met nog duurdere (4k extra) 21-inch velgen. Alleen bij de topversie, de Sapphire, maakt het niet uit welke wielen je pakt. De snelste (met 1.251 pk, een 0-100-tijd van 2 seconden en en top van 330 km/u!) komt altijd 694 kilometer ver.
Bijna 1.000 kilometer met een EV
Wie voor de Air gaat met de langste adem dient de Grand Touring uit te kiezen. Met 21-inch velgen haal je 817 kilometer en met 20-inch moet 882 kilometer te doen. Ook hier is de verstandige keuze om de kleinste velgen te pakken. Daarmee moet een rijbereik mogelijk zijn van 960 kilometer. 960 kilometer! Daarmee kun je (in theorie) op een volle batterij van Utrecht naar Parijs, er een croissantje scoren, en weer terug zonder te laden.
Prijzen van de Lucid Air
Het kost natuurlijk wel wat om de elektrische auto te hebben met het grootste bereik. De Grand Touring is dan ook de duurste van de mildere Airs. Vergis je echter niet: de GT krijgt 831 pk aan vermogen en knalt in 3,2 seconden naar de 100 km/u. De Touring doet het met 628 pk en de Pure krijgt 442 pk. Ook niet magertjes. Zijn de prijzen nog wat te hoog voor je? Wacht dan nog even tot de Model 3-concurrent van Lucid komt.
- Lucid Air Pure: vanaf € 88.000
- Lucid Air Touring: vanaf € 102.900
- Lucid Air Grand Touring: € 132.900
- Lucid Air Sapphire: € 255.000
Foto: Lucid Air gespot door @greyswiftlll via Autoblog Spots
Rudy zegt
Verkoopt Lucid nog een beetje? De prijzen zijn erg hoog voor zo’n onbekend merk denk ik? Zie ze nooit rijden.
Bas Leesberg zegt
In Nederland werden er vorige jaar 28 Airs geregistreerd. Tot en met oktober zijn er dit jaar 40 bijgekomen.
alloallo zegt
Valt me niet tegen! In verhouding tot de goedkopere NIO best een goed resultaat
potver7 zegt
In andere landen verkoopt het merk aanzienlijk meer auto’s dan in Nederland.
VS: https://eletric-vehicles.com/lucid/lucid-u-s-sales-reach-670-units-in-october-up-14-from-september/
Duitsland: https://eletric-vehicles.com/lucid/lucid-registrations-in-germany-hit-new-record-for-the-second-consecutive-month/
En ondertussen is het aandeel Lucid gekelderd sinds de verkiezing van Trump.
Robert zegt
Die 19″ Aero Range velgen leveren niet alleen een beter rijbereik op, ze zullen ongetwijfeld ook bijdragen aan een beter rijcomfort. En persoonlijk vind ik ze er nog beter uitzien ook.
scheurbuik zegt
In september was ik voor mijn werk op de testbaan van de RDW bij Lelystad. Toevallig hield Lucid daar een evenement voor potentiele klanten. Die mochten op de kombaan rijden in diverse Lucids en de auto’s ook vergelijken met een aantal concurenten die Lucid had meegenomen. Ik mocht ook in een Lucid plaatsnemen. De medewerker wist me te vertellen dat het om een promotietour door Europa ging en dat het hen was gelukt om op de rit van Italie naar Nederland al ruim over de 1000 kilometer af te leggen op een acculading. Toch knap, Al vind ik dat de afwerking van binnen en buiten niet kan tippen aan de BMW en Mercedes die ze er ook bijgehaald hadden. Zelfs de model S vond ik beter afgewerkt.
reactief zegt
Ik vind dit toch zo’n waanzinnig mooie auto he.
Jammer dat ze niet goed verkopen. Staat hoog op mijn verlanglijst voor over een jaartje of 2 maximaal.
En de Pure is al meer dan voldoende al is die Grand Touring wel absurd goed qua specs. Ook nog eens 400km laden in 16 minuten…
Fernando zegt
Prima auto, goede techniek en piek fijn afgewerkt.
Heb een weekendje mogen proef rijden en mijn besluit was dat de vraagprijs niet in verhouding staat met de auto.
mashell zegt
Dus je hebt er een besteld en het geld dat je over had besteed aan aandelen Lucid?
Maarten123 zegt
Het is wel heel gaaf: én zo snel én dan ook een gigabereik. Dit betekent in de praktijk vooral dat je lekker kan doorrijden zonder je zorgen hoeft te maken om je accu toestand. Ik had dit laatst al bij een EQE die ik te leen had. Gewoon lekker 150 over een paar honderd kilometer zonder met samengeknepen billen te rijden. Bij de eerste Tesla’s was het even gas geven bij het verkeerslicht en dan gauw naar de rechterbaan om met 90 door te sukkelen,