Het plan gaat dan definitief door. Alle dieselstokers ouder dan 17 jaar worden geweerd uit de stad. De simpele ondernemer moet maar een nieuw busje kopen. Met een lening.
De papieren lagen al op tafel. Het enige wat nog moest gebeuren waren een paar borrels en wat handtekeningen. Boem. De plannen gaan in per 1 januari 2017 en onze hoofdstad is in 2025 een C02-neutraal oord vol groene flora en kinderen kunnen eindelijk weer veilig de straat op zonder mondkapje.
In samenwerking met verschillende organisaties is het de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho van Duurzaamheid gelukt om partijen te betrekken bij zijn plan. De overeenkomst is getekend door verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, ondernemersorganisatie VNO-NCW, en de verenging Amsterdam City. Het hele voorstel valt onder de naam ‘Agenda Duurzaamheid‘ waarin onder andere bedrijven zelf met 10 maatregelen komen om de stad wat groener te maken.
Het probleem treft niet alleen de ondernemer in de binnenstad, maar ook op de buitenring van de A10 wordt het streng verboten om te rijden met een historische diesel. Hoe men straks in Zaandam of Landsmeer komt moeten ze zelf maar uitzoeken. Op coulantie van de gemeente hoeven busjeshouders niet te rekenen.
Tonnie zegt
Rare regels, deze oudere auto’s kunnen nog prima mee. Het levert alleen maar een hoop onnodig afval op, wat waarschijnlijk nog slechter voor het milieu is dan deze auto’s nog een aantal jaar door te laten rijden.
ritchie zegt
Slaat nergens op, hebben jullie niks beters te doen?
Jochempie zegt
@ritchie: zei @ritchie nadat hij met 40 km/u te hard binnen de bebouwde kom door onopvallende surveillance staande gehouden werd.
Edge zegt
Dat je ook de omliggende A10 niet meer op mag vind ik toch wel iets te ver gaan. Die hele milieuzones vind ik al achterlijk om mee te beginnen, maar dat slaat echt alles.
Edge zegt
@Edge: Aanvulling op mezelf: Aan de andere kant, het betreft diesels van 17 jaar en ouder. Aangezien die regel in 2017 in gaat zou je dan dus alleen met diesels van na 2000 de stad in mogen. Dat valt eigenlijk best mee. Als je even gauw op Marktplaats kijkt zie je dat een tweedehands bestelwagen of busje van na 2000 je maar een paar honderd euro kost. Haal daar de inruil of sloopwaarde van je oude diesel vanaf en je houdt een hele minimale investering over.
Ik vraag mij trouwens wel af hoe consequent de gemeente gaat optreden tegen die oude diesels. Zouden ze ook zo hard ‘NEIN!’ roepen als het de gemeente ten goede komt? Bijvoorbeeld als er een oude dieselstokende brandweerwagen de stad in moet voor een open dag bij de brandweerkazerne?
lekbak zegt
@Edge: hebben ze zoiets niet al eens gedaan? Een brandweerwagen is een vrachtwagen en die mogen er al niet komen. Als ik me niet vergis waren er historische vrachtwagens gekomen van ver, zijn die geweigerd en weer omgekeerd.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Tja, een busje van na 2000 kopen is een oplossing, maar voor hoe lang? Binnen hier en 2 jaar wordt het plots ‘alles ouder dan 12 jaar’ eruit, en daar sta je dan met je Berlingo van 2002…
tstile zegt
@Edge: Niet iedere oude bestelauto is een doorsnee busje.
Er zijn veel oudere diesel bedrijfswagens die niet zomaar te vervangen zijn door een jongere. Er zijn er nog zat in gebruik met bijv. een dure opbouw of inrichting.
Verhuislift, hoogwerker etc etc. Je hebt een oude sprinter bus voor 3000,- maar met een speciale uitvoering kost die 5x zoveel.. Deze ondernemers dupeer je dus zeker.
Ook dupeer je ondernemers die alleen sporadisch in de stad moeten zijn. Bijv. een aannemer die een tijdelijke klus heeft. Bijv. een schilder uit Purmerend scoort een klus van een maand. Moet die dan zijn wagen vervangen om die klus te kunnen doen? Terwijl hij maar 10.000 km per jaar rijdt normaal gezien in de buurt van Purmerend?
Prima als je wat aan het milieu wilt doen maar doe het eerlijk en hou wel overal rekening mee. Maar de regels worden verzonnen door mensen die hun schaapjes al op het droge hebben.
toniominestrone zegt
@Edge: Ik weet niet of het bericht op AB Wel helemaal juist is, op AT5 werd gesproken over de binnenring.
Dutchdriftking zegt
Phoe, kansloze linkse politiek in 020 ook……
mashell zegt
@dutchdriftking: Ja. Die verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, ondernemersorganisatie VNO-NCW zijn echt van die nare typische links spruitjes eters organisaties…
FB_100002199147730 zegt
Ik neem aan dat moderne VW’s ook geweerd worden?
Sorry mensen, hij moest gemaakt worden
martinus zegt
17 jaar is wel heel oud voor bestelbusjes trouwens. Maar ik ben het wel eens met Amsterdam..fuck de fijnstof sprayende Diesel.
Wat mij betreft doen ze dit ook snel met de vele 2-takt brommertjes.
Dutchdriftking zegt
@martinus: Dat van de busjes ben ik niet met je eens. Er zijn genoeg ondernemers in de stad zelf, die niet meer dan 10.000km per jaar maken, waarom zouden ze dan elke 5 jaar een nieuwe bus kopen? Niks rijd zo lekker als een afgeschreven wagen.
Wat betreft de brommers geef ik je helemaal gelijk. Gewoon ophoepelen met die krengen. Lekker allemaal aan de elektrische scooter.
martinus zegt
@dutchdriftking: Volgens mij praten we langs elkaar heen. Want de gemeente Amsterdam hanteert een termijn van bijna 3.5 keer zo langs als jij noemt.
Waarom een diesel-busje na ruim 15 afschrijven?
Omdat die de longen van de inwoners van de stad aantast.
Ik zie er wel wat in als in dé stad, al het zakelijk verkeer op termijn zal bestaan uit emissieloze EV’s of hybrides.
406_v6 zegt
@martinus: dé stad?? 020?? Are you serious?? …………… kruipt weer op de bank waar ie net vanaf pleurde van ’t lachen.
OT: wanneer gaat de 1e rechtszaak komen over dit soort arbitraire besluiten? Men blaat maar wat in de politiek, heeft “dieselgate” echt niemand wakker geschud??
yupyup zegt
@martinus: We maken er grapjes over, maar eigenlijk zou ik het niet meer dan terecht vinden dat het ook voor (tot nu toe vw, nog even afwachten of er ook andere merken de boel hebben bedonderd) diesels die net zo vervuilend zijn als die oudjes geldt.
yupyup zegt
@yupyup: deze was bedoeld voor onder de reactie van @Willem_Kuipers
jeroen13 zegt
Dat ze binnenstad niet in mogen is nog tot daar aan toe, maar de a10 is toch een redelijk essentieel stukje snelweg voor alles in de nabije omgeving..
knipperlichtje zegt
Op zich hebben ze wel een punt, oude diesels zijn echt niet goed voor het milieu. Echter vind ik niet dat je personen (en zeker ondernemers) kunt verbieden om met de oude dieselstoker Amsterdam in te rijden. Je beperkt mensen in hun vrijheid. Dit soort dingen moeten op nationaal niveau worden geregeld, een regeling om op kosten van de overheid van diesel naar benzine te switchen is een redelijke oplossing. Maar ja, wie gaat dat betalen? Een andere meer budgetneutrale optie zou een variabele wegenbelasting zijn, korting als je een Euro6-diesel rijdt en verhoging als je nog met een Euro3-diesel aan het roeten bent.
Off-topic: er staat een mooie Kappa verscholen achter die berlingo.
hondar zegt
@knipperlichtje: die kappa voelt zich al sinds hij op de markt is zooo… beetje het ondergeschoven kindje.
mashell zegt
@knipperlichtje: ik ben het met je eens dat de regels voor milieuzones op nationaal niveau bepaald moet worden en niet elke gemeente voorzich. Maar een vrijheid inperking is het niet. Je mag nog gewoon naar Amsterdam, alleen niet met je oude diesel. Ook lijkt me compensatie overdreven.
schuimbekje3 zegt
@knipperlichtje: dat kan niet want die mongolenclub RDW heeft in tegenstelling tot de duitse “vergeten” te noteren van alle nederlandse autos wat hun euro kwalificatie is.
Niet zoals europeesch is afgesproken en niet zoals de millieuzones in duitsland die WEL op euro kwalificatie is en niet op leeftijd.
postzegel zegt
@schuimbekje3: you sir, deserve a medal!
Waarom NU investeren in een schone Euro 7 (?) auto, als ze over 10 jaar gewoon zeggen ‘alles ouder dan x jaar ist verboten!!’. Waarom in 1999 een super zuinige, z’n tijd vooruit zijnde Audi A2 kopen ( VW Lupo 3L ) als je daar uiteindelijk voor gestraft wordt, want tja, je was te vroeg… terwijl die Lada Niva uit 2007 met PSA 1.9 diesel nog wel gewoon binnen mag, want jong en die Berlingo van januari 2000 idem,. want.. argh!
lekbak zegt
@knipperlichtje: wat mij tegenstaat is niet het feit dat je vrijheid wegneemt of mensen financieel dupeert. Dat valt eigenlijk reuze mee.
Waar ik ècht kwaad van wordt is het feit dat de geweerde auto’s volledig aan alle regels voldoen. Daarbij bakken belasting betalen om op de weg te mogen rijden, en soms zelfs bakken belasting om geparkeerd te staan. Elk jaar moet er apk gekeurd worden. En dan het gore lef hebben om ondanks dat die auto niet toe te laten op het volledige Nederlandse wegennet.
Verbied ze helemaal en overal, daarbij dus geen belastingen eisend. Of verbied ze nergens, omdat ze dus legaal zijn.
hondar zegt
Aan de ene kant is het goed ivm het reduceren van fijnstof door het mijden van oudere auto’s, aan de andere kant denk ik dat je een bedrijfswagen niet kunt weren als deze jaarlijks door de keuring komt en dus voldoet de eisen die de auto met de typegoedkeuring heeft meegekregen. Of je zou de ondernemer tegemoet moeten komen (subsidiëren) zodat hij een fatsoenlijke bus kan aanschaffen.
Svennie zegt
Rondom die sporthal waarin gevoetbald word in 020, kunnen niet genoeg oude diesels dieselen..
toniominestrone zegt
@svennie: In 020 wordt tenminste nog gevoetbald!
schuimbekje3 zegt
Het is natuurlijk belachelijk dat 17 jaar oude diesels niet meer tussen noord en zuid amsterdam mogen rijden.
#1 over hoeveel auto’s praten we uberhaupt? (Met andere woorden is dit weer net als die spoed wet die plus3500kg auto’s moest weren? Waarvan er maar liefst 8 rondreden ofzo?)
Het kan nooit zo zijn dat die 17 jaar oude diesels enige melk in de pap te brokkelen hebben in de uitstoot
#2 vervolgens komt 1 binnenvaartschip roetboot 1 dag amsterdam binnen en daar kunnen 1000 vw diesels op weggeschreven worden voor de rest van het jaar.
Dat ze de A10 hebben gekozen is puur logistiek. Op deze manier hoeven ze alleen de ring A10 te voorzien van portalen met kentekenregistratie en kassa…
Overigens vraag ik me af hoe het moet met camper bedrijven, shoarma taxis en andere bedrijven die geen geld hebben (niet zoals de leden van evo en andere clubjes dir nu al met euro6 meuk rondrijden en nu hun concurenten weggepest zien worden) om de nieuwste van het nieuwste aan te schaffen.
lekbak zegt
@schuimbekje3: makkelijk hé. Je ziet een pijp van een schip waar rook uit komt, vervolgens roepen dat dat schip zo slecht is. Heb je nou echt niet in de gaten wat het alternatief is? 100 kleine pijpjes met elk een 20e van de vervuiling.
Ik ga ervan uit dat je zelf kunt rekenen…
Overigens kan ik hele verhalen schrijven waarom scheepvaart, en met name binnenvaart, met afstand de schoonste vorm van transport is. Maar dat staat ook allemaal wel op internet beschreven en ik heb geen zin om dat op mijn telefoontje te typen.
2176cc zegt
Hoe moet dat nu met die hipsters en hun oude food trucks
rijbewijzer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pomoek zegt
Voor mij is HET grote probleem van dergelijke regelgeving dat ik straks met mijn auto niet meer zomaar willekeurig welke stad in Nederland in kan rijden. Dit betekend dat ik iedere keer als ik naar een plaats rij waar ik niet woon en niet bekend ben moet gaan nakijken of ik er met mijn auto uberhaupt mag komen. Zo niet dan moet ik alternatief vervoer gaan regelen. Dat kost mij dus gewoon geld. Het alternatief is dat ik een nieuwe auto moet kopen. Dat kost mij dus ook geld. Een inwoner van Amsterdam is verplicht een nieuwe auto te kopen. Gezien de leeftijd van de auto’s die worden geweerd denk ik dat met name de minder koopkrachtige inwoners van Nederland (of mensen die om hun moverende redenen een oude auto rijden) verplicht een nieuwere auto moeten kopen. Dat is te gek voor woorden. Dat auto’s beter en minder vervuilend uit de fabriek komen rollen vind ik normaal Maar dit is echt enorm onzinnige symbool politiek die een deel van de bevolking gaat treffen en een ander deel van de bevolking niet.
Het is bovendien juist duidelijk geworden dat de nieuwere diesels gewoon ook vuil zijn! Waarom dan nu deze maatregel?
swid zegt
@pomoek: Zeg dan dat je om moet rijden en daarmee het milieu zwaarder belast ipv alternatief vervoer noemen :p
fit4fun zegt
Jammer van die softe aanpak, ze zouden al die oude vieze stinkmeuk uit alle steden moeten weren. Alles netjes recyclen. En ook eens die stink scooters en brommers genadeloos aanpakken. Het ontbreekt aan politieke lef en visie. Dan krijg je zo’n halfzachte benadering.
TDI-goeroe zegt
nu de brommers en scooters nog.
406_v6 zegt
@TDI-goeroe: hè rustig aan… waar mag ik straks nog wel met m’n Kreidler, Zündapp, Yamaha FS-1, Honda ss-50 en Berini rijden?? Scootermeuk mag wel afgevoerd worden.
lekbak zegt
@406_v6: de ss50 is natuurlijk een uiterst zuinige en groene 4-slag. 2-slag zouden ze wel moeten verbieden. Zeg ik terwijl ik zelf ook nog van die meuk heb staan.
TDI-goeroe zegt
ow, en waar kun je een deel van je betaalde MRB terugvorderen?
clarkson zegt
De bedrijfswagens die dagelijks gebruikt worden zullen toch wel vervangen worden. Daardoor zal het al opschonen in 020. Het zijn de oldtimers die er onder lijden.
yupyup zegt
Wanneer kan er een claim worden ingediend om de teveel betaalde wegenbelasting (voor de wegen die je niet mag gebruiken) terug te krijgen?
sydney zegt
Bedrijfsauto’s van 17(!) jaar en ouder mogen de binnenstad niet meer in.En wat is nu precies het probleem? Als je als ondernemer in een oud hok moet rondrijden moet je je misschien afvragen of je beter niet iets anders moet gaan doen.
postzegel zegt
@sydney: en dat bepaal jij? flikker jij je TV ook weg als ie 2 jaar oud is, omdat ìk dat zeg? kan toch niet man? een beetje naar pixels kijken terwijl er allang UHD bestaat?
Wij hebben bij ons bedrijf naast allerlei nieuwerwetse euro4+ bussen ook gewoon een oude ‘manusje-van-alles-bus’. 1999. 67.000 km op de teller.. VW transporter.. Harstikke handig, want géén werkplaatsinrichting dus mega ruim. Kilometers maken we er bijna niet mee, maar zo eens in de week best handig. Moet die dan weg? slopen? Bekleding, motor, onderstel: alles is als nieuw. En wat kopen we er voor terug? Een Opel Vivaro van 2007, uitgeleefd, afgetrapt en met een kwart miljoen op de teller?
sydney zegt
@postzegel: Dat bepaal ik inderdaad.Dus luister even naar ome Sydney en nu snel naar de dealer om die ouwe kudtauto in te ruilen of als het echt niet anders kan naar Marktplaats als het allemaal eventjes te veel voor jullie is.
KOOP DAN!
lekbak zegt
@sydney: marktplaats? Zodat ze elders verder kunnen vervuilen? Je denkt als een ambtenaar, met die symbool maatregelen.
Koop die ouwe krengen dan ook op voor een zeer reële prijs en sloop ze. Dàn ben je goed bezig. Dàn maak je een statement!
sydney zegt
@lekbak: En welk statement maak jij elke dag als ik vragen mag?
Frankypanky zegt
@sydney:
Beginnende starters…of denk jij dat die panklaar een lening krijgen van de ‘friendly bankmanager’ om meteen een Mercedes Sprinter aan te schaffen?
sydney zegt
@FrankypankyV8: Dat denk ik niet,ik weet wel zeker van niet.Ik krijg al bijna 15 jaar lang dagelijks gelukzoekers aan m’n bureau met de mooiste plannen waarin er een bedrijfsauto deel van is.Nieuw of gebruikt.Natuurlijk krijg je geen cent.De bank wil eerst 3 jaar cijfers zien voordat ze je auto gaan financieren,die waren op dat vlak voor de crisis al geen gekke Henkies.
Ondernemen kan geen half werk zijn, dan kun je beter bij een werkgever gaan werken.
O plaat zegt
Wat als jouw diesel ingeschreven is als oldtimer?
Ik dacht dat deze regel al van toepassing was? Vroeger ging ik regelmatig naar Nederland op weekend vakantie. Ondertussen is het bijna 2 jaar geleden dat ik dit gedaan heb.
Ik rij een 66 Mustang en een 89 VW T3 beide ingeschreven als oldtimer met O plaat. Ik heb echter geen idee meer in welke steden ik mag komen en met welke auto. Dus hou ik maar geen Nederland vakanties meer. Jammer voor jullie toerisme maar ik weet het echt niet meer.
lekbak zegt
@shiva: Utrecht, Rotterdam en straks Amsterdam. En dan alleen het centrum/binnen de binnenste ring.
Nu valt het nog mee. In de toekomst zal het wel een zootje worden.
arjenstyle zegt
Ik heb veel liever dat die stomme, stinkende veel te hard rijdende scooters worden verboden! En de hop on hop off bussen die stinken pas!!!
boxergt zegt
Sjonge jonge.. Waar zijn we toch weer helemaal mee bezig? Dus die identieke Berlingo van 01-01-2001 ipv 30-12-2000 mag de stad weer niet in?
Wat een klote regelgeving weer!
hjhj zegt
ik vind het leeftijdsdisciminatie, generaliseren pur sang…er wordt gewoon een datum geprikt, en als uw auto ouder is heb je pech..ondanks dat deze misschien helemaal niet onder de grote vervuilers valt.
En misschien is het een idee om onder de “datum eerste toelating” dan op het kentekenbewijs een “maximaal houdbaar tot” datum te zetten, maar laten we dat dan vooral ook landelijk doen, en niet zoals nu met het huidige gedrag van zo’n halve bananenrepubliek als waar we nu zo langzamerhand in belanden, met z’n eigen politieke eilandjes, waar de regels gelden van de plaatselijke dictator. Zolang dat niet te realiseren is; graag compensatie voor de belastingbetaler die een voertuig heeft welke niet aan de plaatselijke eisen voldoet..misschien kan die per dictatuur een teruggaaf aanvragen op basis van niet te mogen gebruiken wegdek?
Overigens als ik door 020 loop, heb ik meer last van de enorme weedwalm gecombineerd met een penetrante urinelucht…