Dat is nog eens liefde voor de Maasstad! Oh wacht, met dit 010-kenteken is iets anders aan de hand.
Nederland is een ontzettend saai land als het om kentekens gaat. We mogen en kunnen helaas niets personaliseren aan die gele platen. Extra zuur omdat dit wel in omringende landen wel gewoon mogelijk is. In het Verenigd Koninkrijk is het zelfs booming business. Een unieke combinatie is tienduizenden, honderdduizenden of zelfs meer dan een miljoen euro waard.
Het klinkt bizar, maar het is een status dingetje waar de rijksten graag voor betalen. In dit geval gaat het niet om een kenteken van een miljoen, maar omgerekend 143.000 euro betalen voor zo’n plaatje is toch ook grof geld. De combinatie “0 10” werd aangeboden op een veiling en het leverde dit aardige bedrag op.
Zoals wel vaker gaat er een bijzonder verhaal schuil achter de combinatie. Het 010-kenteken was 118 jaar in dezelfde familie gebleven. In 1902 kreeg de eerste auto dit kenteken binnen de familie. Bovendien was dit het tiende kenteken ooit dat destijds werd uitgegeven door de stad Birmingham. De huidige gebruiker van het kenteken overleed in 2017. De nabestaanden hebben enkele jaren nagedacht over het lot van het kenteken en hebben uiteindelijk besloten deze te veilen via Silverstone Auctions.
Robert zegt
Toch is het Nederlandse systeem, waarbij het kenteken is gerelateerd aan de afgiftedatum en gebonden aan de auto i.p.v. de eigenaar, niet zo verkeerd hoor. Oké, het gaat niet op voor auto’s die bijv. via parallelimport opnieuw gekentekend zijn, maar het feit dat je van het overgrote deel van de auto’s de leeftijd kunt aflezen, is best wel uniek. Ik geloof niet dat er veel andere landen zijn waar dit zo is geregeld.
En het is natuurlijk wel echt iets voor een petrolhead om te zeggen ‘kijk, dat is er een uit de eerste helft van 2012’. Een beetje autist draait er de hand niet voor om.
RubenPriest zegt
Het is handig, aan de andere kant vind ik het ook wel weer lelijk om een H- of J-kenteken te zien op een youngtimer.
ronaldotour zegt
@RubenPriest: Eens. Let voor de grap eens op de Lupo 3L, die zie je vrijwel nooit meer met een origineel NL kenteken en de E-Up wordt ook volop geïmporteerd
lowlow zegt
Zó uniek dat het in België exact hetzelfde werkt:
1-AAA-001 werd geïntroduceerd begin 2010
1-Dxx-xxx zag je vanaf zomer 2010
1-Wxx-xxx had je vanaf maart 2019 (toen had ik m’n nieuwe wagen :-))
1-YOx-xxx zitten ze nu aan (nov 2020)
de ‘Z’ nummerplaten zijn voorbehouden aan garages en demowagens
Begin 2021 zal de eerste ‘2-xxx-xxx’ nummerplaat rondrijden in België… ietwat vertraagd door the china virus
En zo kun je het heel mooi opvolgen… ook in Belgie…. en zeker als je een beetje autistisch bent.
PS… heel wat combinaties zoals 1-KAK-xxx zijn uitgesloten
subaru555 zegt
@lowlow: In Nederland kun je dit teruglezen sinds het begin qua reeksen. België heeft dit dus net tien jaar, waarbij oude reeksen er doorheen lopen samen met “vanity plates”. Veel minder duidelijk dus, waarnaast een kenteken ook meer privacy-gevoelig is in België.
tjorque zegt
Sjah maar als je oude nummerplaat meeneemt naar een nieuwe auto klopt het niet meer he…
Mijn 1-F..-… is namelijk ruim 6 jaar oud terwijl de auto nog maar 2,5j oud is.
dvaerden zegt
En bij auto’s met vierkante plaat (1-AYX-XXX, 1-BYX-XXX, … of 1-AZX-XXX, 1-BZX-XXX) moet je dan ook al een andere tijdslijn gaan toepassen.
En dan zijn er inderdaad nog de auto’s die de nummerplaat van de vorige eigenaar overnemen, auto’s van voor de invoering van de Europese nummerplaten, …
Denk dat ik in België bijna evenveel uitzonderingen op de regel rondrijden dan dat je effectief kan toepassen op die tijdslijn.
wimof zegt
Maar de plaat kan op een andere wagen later opnieuw gebruikt worden en dan gaat die vlieger niet meer op.
Alleen de uitgifte datum blijft.
In het verleden werd in België wel eens “gerecupereerde” nummerplaten opnieuw in omloop gebracht.
koeberg zegt
De grofweg leeftijd van een auto kan ik ook wel aan het model zien. Het Duitse systeem vind ik leuker. “He, die auto is een eind van huis, zou die hier op vakantie zijn?”
Robert zegt
@koeberg: maar dat is bepaald niet uniek. Italië zet ook een stad- of regiocode op het kenteken. Frankrijk een departementnummer (vakantietip voor kinderen: als je op vakantie gaat naar dat land, dan kun je kentekenbingo spelen!). En zo zijn er nog wel meer landen die een locatie van herkomst op het kenteken aangeven.
doublechevron65 zegt
@RRRobert: In Italië uitsluitend nog bij Rome, rechts op de plast. Nu hebben ze een systeem wat vergelijkbaar is met Nederland. Dus FY…FX… nu bij GB… GD…
bischero zegt
@doublechevron65: niet waar.
Het is optioneel om de lettercombinatie aan de rechterzijde in het blauwe gedeelte te laten vermelden en niet alleen Roma. Wel is het zo dat Roma de enige provincie is waarbij er meer dan 2 karakters vermeld worden.
Leaseauto’s hebben dit in de regel niet en is het blanco, net als onder de regio Roma, maar dan heeft het een andere reden ?
Veel Italianen kiezen er overigens wél voor; ze zijn fier op de regio waar ze vandaan komen.
doublechevron65 zegt
@bischero: oh ja… ik woon in Palermo en heb tot nu toe bij bv de actuele combinatie FW XXX XX geen – PA – toevoeging meer gezien
bischero zegt
@doublechevron65: ja, AR en FI hier in de buurt nog gewoon nieuwe registraties met GA en GB.
bischero zegt
@doublechevron65: ze zijn in 1995 met deze methodiek begonnen trouwens.
bischero zegt
@koeberg: leaseauto’s hebben de registratie van de leasemij. In Herzberg (HH) zijn er een aantal statutair gevestigd.
bischero zegt
@koeberg: *tenzij de werkgever de inschrijving heeft geregeld, dan staat die op het adres van de werkgever
potver7 zegt
Och, het één sluit het ander niet uit hoor. In België en Groot-Brittanië kun je aan normale (dus niet-gepersonaliseerde) kentekens ook gewoon aflezen hoe oud ze zijn – in Groot-Brittanië zelfs in combinatie met een regio-aanduiding.
En dus kun je, net als in Nederland, van het overgrote deel van de auto’s de leeftijd aflezen.
Design_Driven zegt
Dat is hier in het VK ook zo, Voor 2001 ging het met letters, net als in NL (ongeveer). Mijn 2000 Discovery is bijvoorbeeld een X serie (X221 letter letter letter) . Na 2001 gaat het met cijfers. Begin van het jaar 2016 bijvoorbeeld zijn de kentekens met 16, bijvoorbeeld (X voor letter) XX16 XXX, de tweede helft wordt het XX66 XXX.
Je mag niet een kenteken je auto plakken die nieuwe is dan de auto zelf. Stel ik wil XX69 XXX op mijn 2000 Discovery hebben dan mag dat niet omdat het kenteken zou kunnen suggereren dat hij uit 2019 komt (Al denk ik niet dat iemand daar in zal trappen :)
Als ik mijn kenteken dat nu op mijn Discovery zit wil houden en op een van mijn nieuwere andere auto’s wil zetten dan mag dat wel, net als bijna alle andere combinaties die niet de traditionele XX00 XXX zijn.
010 zegt niets over de leeftijd dus die noemen ze dateless kenteken en mag op alle auto’s.
Je kunt al een eigen nummerbord scoren voor een paar tientjes + 80 om hem over te schrijven. Voor 200 heb je al een hele leuke maar ze zijn ook te koop voor vele duizenden. Het mooie is wel dat je ze gewoon van auto naar auto kan meenemen.
jumpman zegt
In Ierland heb je ook jaartal op het kenteken staan en de plaats waar de auto vandaan komt. Het eerste kenteken van het nieuwe jaar wordt, als ik me niet vergis aan de dominee van die stad “gegeven”.
roideshollandais zegt
In Spanje kun je ook aan de hand van de nummerplaat weten wanneer de auto is ingeschreven… De letters (enkel medeklinkers) volgen elkaar alfabetisch op. De eerste (nieuwe euro spec ) nummerplaten begonnen met een B, jaar 2000. In 2009 zaten ze aan de letter G. Rond 2014 de letter J. En nu, anno 2020, letter L.
mashell zegt
Oioioioi, wat een geld voor een kentekenplaat.
v10m5 zegt
020 Ging bracht €15,- op
kniesoor zegt
@v10m5: “020 Gang” zou wellicht wat meer opgeleverd hebben.
cossiekiller zegt
De plaat ziet er nog best goed uit om 118 jaar oud te zijn!
joosstra zegt
Ach ja, die gepersonaliseerde kentekens zijn soms te flauw om aan te zien. Voor mij hoeft het niet. Gewoon lekker een anonieme plaat.
potver7 zegt
Het kenteken is trouwens geen 010 maar O10. Subtiel verschilletje… ?
gregorius zegt
Ik vind 143k voor een plaat met 3 tekens wat ook nog eens lijk op een mooie combinatie eigenlijk vrij weinig. Zeker als je het weer door mag verkopen.
Hier in Zwitserland mag je ze (vaak) niet doorverkopen, maar ze mogen wel in de familie blijven. ZH 010 bestaat niet, maar ZH 10 of ZH 100 of ZH 101 zal zeker ook 140k opbrengen en dat geld ben je kwijt. ZH 1000 werd in 1998 voor 131k chf (nu 125k eur) verkocht bijvoorbeeld.
En dan hebben we het nog geeneens over hoe het er in de zandbak aan toe gaat.
bernoulli zegt
0|0
Dat móet wel het kenteken van een nieuwe 4-serie worden.
Henk Lobeilo zegt
€ 143K voor een plaatje?
Die proleet heeft meer geld dan klasse.