Valtteri Bottas is Fin, Alfa Romeo-coureur, voormalig wingman van Hamilton en een geweldige vent. Bottas maakte in 2013 zijn Formule 1-debuut bij Williams, waar hij vier seizoenen doorbracht. In 2017 kon hij terecht bij Mercedes. Daar kon hij meeprofiteren van de enorme dominantie, al moest hij wel de tweede viool spelen naast Hamilton. Hij pakte in zijn vijf jaar bij Mercedes 10 overwinningen en stond 58 keer op het podium. Sinds 2022 rijdt Bottas voor Alfa Romeo, nadat hij bij Mercedes plaats moest maken voor George Russell.
Ondanks het feit dat een Finland een klein land is, hebben ze een groot aantal grootse coureurs voortgebracht. Zowel op de rallystages als de circuits. In de Formule 1 zijn er veel Finse coureurs geweest, waaronder de kampioen Keke Rosberg, Kimi Räikkönen en Mika Häkkinen. Daarnaast zijn er de iets minder bekende goden als Heikki Kovalainen en Mika Salo. Valtteri Bottas valt een beetje tussen de twee groepen in. Geen wereldkampioenschappen, maar wel zeer succesvol.
De coureur wordt op 28 augustus 1989 geboren in het Finse Nastola. Al op piepjonge leeftijd (5) begint hij in de karts. Daar is hij uiterst succesvol. In 2007 maakt hij de overstap naar de auto’s, in dit geval de Formule Renault 2.0. In het eerste seizoen wint hij twee races en pakt hij twee pole positions. Hij eindigt derde in het seizoen. Het blijkt een goede opmaat voor het jaar erna. Hij wint de Formule Renault 2.0 klasse. Niet alleen de Eurocup (5 overwinningen, 7 keer Ole), maar ook de Northern Eurocup (12 keer winst, 13 keer pole).
Formule 3
Dit succes zorgt ervoor dat hij de sprong kan maken naar de Formule 3 Euroseries in 2009. Hij wint in dat jaar de Masters of Formula 3 op Zandvoort. Uiteindelijk eindigt hij als derde in de F3 Euroseries in 2009. In 2010 doet Bottas het eigenlijk allemaal dunnetjes over. Wederom wordt hij derde in de F3 Euroseries. Ook wint hij wederom de Masters of F3. Hij is de eerste coureur die de titel twee keer wint.
Het succes van Valtteri Bottas valt ook bij anderen op. Het team van Williams weet uiteindelijk zijn handtekening te strikken. In 2010 is Valtteri testcoureur voor het team uit Grove. Het daaropvolgende jaar rijdt Bottas voor Lotus ART in de GP3-series, een kampioenschap dat hij op zijn naam schrijft met vier overwinningen. In 2012 is hij niet alleen testrijder voor Williams, maar ook de reservecoureur. Dat jaar maakt hij bij twaalf races in de vrije training zijn opwachting. Op deze manier kan Bottas echt meters maken en ervaring opdoen met een Formule 1-auto.
Formule 1-debuut bij Williams
In 2013 is het dan tijd voor het echte werk. Valtteri Bottas vervangt in dat seizoen Bruno Senna. Hij wordt teamgenoot van Pastor Maldonado. Het is niet het beste seizoen om voor Williams te rijden. Bottas haalt slechts één keer punten, hij wordt achtste tijdens de GP van de Verenigde Staten. Daardoor eindigt hij wel vóór zijn teamgenoot.
In 2014 gaat het al een heel stuk beter. Dat heeft mede te maken met de motor. Het team van Mercedes weet het beste gebruik te maken van de reglementen voor het V6 turbo hybride-tijdperk. Dit betekent dat elk team met een Mercedes-motor het behoorlijk goed doet ineens. Ook wordt de grillige Pastor Maldonado vervangen door de ietwat saaie doch degelijke Felipe Massa.
De combinatie pakt perfect uit. Bottas wordt vierde in dat seizoen. Al in zijn eerste race behaalt Valtteri meer punten dan het gehele seizoen ervoor. Het blijkt echter geen toevalstreffer te zijn. Zijn eerste podium is een feit tijdens de GP van Oostenrijk, waar hij derde wordt. Daarna pakt Bottas twee tweede plaatsen (Engeland en Duitsland). Daarnaast behaalt Bottas nog diverse puntenfinishes plus nog eens vier derde plaatsen. Hij eindigt ook flink boven zijn teamgenoot en vóór titelverdediger Vettel.
In 2015 moet het succes een vervolg krijgen. Dat gebeurt dan ook. Valtteri Bottas doet wat hij kan met zijn materiaal. De Williams is de derde auto van het veld, maar het gat met Mercedes en Ferrari is erg groot. Twee derde plaatsen zijn het maximaal haalbare voor de Fin. Wel finisht hij bijna elke race in de punten. Bottas ontpopt zich als een coureur die bij tijd en wijle bloedsnel is in de kwalificaties en vooral erg degelijk tijdens races. Wederom eindigt Bottas voor zijn teamgenoot.
Valtteri kan in 2016 niet echt doorpakken met de successen. De Mercedes-motoren hebben de teloorgang van Williams behoorlijk gecamoufleerd. Bottas weet nog in Canada een derde plaats te behalen en uiteraard veel puntenfinishes, maar daar blijft het dan ook bij. Dat is overigens wederom (veel) beter dan zijn teamgenoot Felipe Massa. Er begint zich een duidelijk patroon te vormen. Mercedes, Ferrari en Red Bull zijn aanzienlijk sneller dan de andere teams. Alleen Sergio Pérez (niet een totaal ander type coureur) scoort ongeveer even goed als Bottas in dat seizoen.
Overstap naar Mercedes
De drie seizoenen van Bottas betalen zich uit. De vete tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton bij Mercedes bereikt een kookpunt. Rosberg weet in 2016 ternauwernood het wereldkampioenschap te winnen, maar gaat daarna meteen met pensioen. Toto Wolff heeft een degelijke tweede man nodig en wel heel erg snel. Die wordt gevonden in de vorm van Valtteri Bottas. Omdat Bottas ineens naar Mercedes gaat, stelt Felipe Massa zijn pensioen nog even een jaartje uit om de piepjonge Canadese Lance Stroll te begeleiden. Stroll neemt de plaats van Bottas in.
Bij Mercedes breken de gouden jaren aan voor Valtteri Bottas. In 2017 wint hij drie races (Rusland, Oostenrijk en Abu Dhabi) en eindigt hij derde in het wereldkampioenschap. Valtteri Bottas is gearriveerd! Kan hij ook hoger eindigen en Hamilton aan de stoelpoten zagen? Nou, nee. Helaas niet. Bottas eindigt in 2018 namelijk als vijfde, met name door behoorlijk veel pech die Hamilton duidelijk niet heeft. Hij pakt een hoop tweede plaatsen, maar wint geen enkele race.
In 2019 is er voor de neutrale kijker niet heel erg veel aan. Mercedes is namelijk enorm dominant. De races die Hamilton niet wint, pakt Bottas. Valtteri Bottas eindigt tweede in het eindkampioenschap, met 87 punten achterstand op zijn teamgenoot Hamilton. Dat beeld verander niet in 2020, waarin hij tweede wordt met 124 punten achterstand op Hamilton. Sterker nog, het gat met Max Verstappen is dat jaar erg klein.
In 2021 begint het moeilijkste seizoen voor Bottas. Red Bull heeft de auto behoorlijk verbetert en kan met Verstappen mee doen voor de leiding. De spanning tussen Hamilton en Verstappen is ongekend, maar Bottas kan vaker niet dan wel aansluiten. Hij behaalt een ongekend aantal derde posities en wint de GP van Turkije. Maar de groeiende lijn die er ooit inzat, stagneerde. Hij wordt derde vlak voor Pérez en met meer dan 161,5 punten achter Hamilton.
Dat jaar krijgt Bottas ook te horen dat bij Mercedes zijn contract niet verlengt. In plaats van een vet contract voor meerdere jaren moest Bottas telkens voor een jaar bijtekenen. Hamilton vond Bottas de beste teamgenoot ooit. Goed genoeg om tweede te worden, niet goed genoeg om het Lewis lastig te maken. Dankzij zijn trouwe dienst wordt Valtteri Bottas een enorm geweldige vent genoemd op de AB-redactie.
Alfa Romeo
In 2022 is Bottas gelukkig nog wel aanwezig in de Formule 1. Hij verhuist naar het team van Sauber, dat onder de naam Alfa Romeo Racing meedoet. Daar is de dan 32-jarige Bottas de teamgenoot van de onervaren Chinese coureur Guanyu Zhou.