Nikita Mazepin (ook wel bekend als Mazespin) is een Russisch coureur, die in 2021 actief was in de Formule 1 bij het team van Haas. Daar wist hij weinig indruk te maken. Mazepin zou in 2022 ook in actie komen, maar dat ging niet door na de Russische invasie van Oekraïne.
Autosport is altijd een heel kostbare sport geweest. Waar je voor voetbal een voetbal, een veld en twee goals nodig hebt plus wat kleding, is dat bij autosport heel anders. Dit is de reden dat niet iedereen in aanraking kan komen met autosport en wel met voetbal, tennis of dergelijke. Dit is ook precies de reden dat er in diverse autosportklasses coureurs meedoen die eigenlijk er niet helemaal thuishoren. Althans, het talent reikt niet zover als bij anderen.
Karten
Bij Nikita Mazepin zit het er een beetje tussenin. Nikita wordt op 2 maart 1999 geboren in Moskou. Nikita is de zoon van Dmitry Mazepin, een oligarch uit Wit-Rusland. Dmitry is voorzitter van Uralchem, een van de grootste kunstmestproducenten ter wereld. Met zo’n vader is het eenvoudiger om een carrière in de autosport op poten te zetten. Op 11-jarige leeftijd begint de kleine Nikita Mazepin zijn kartloopbaan. Bij vlagen laat hij iets moois zien, maar de resultaten zijn niet denderend. In 2010 wordt hij achttiende in de WSK Super Master Series.
Eerste successen
In 2011 doet Nikita meer ervaring op in andere kartkampioenschappen in de 60 Mini-klasse, maar succesvol is hij niet. Voor het jaar 2012 verhuist hij naar een hogere klasse, de KF3. Daar doet hij heel erg veel ervaring op bij het team van Chiesa Corse. Heel erg succesvol is Mazepin niet, op de Copa Campeones Trophy na: daarin wordt hij vierde. In 2013 gaat het al ietsje beter. Hij wordt negende in het Italiaanse kampioenschap. In de KFJ-klasse eindigt Mazepin als vierde in de WSK Super Master Series. In 2014 zet Mazepin zijn beste kartresultaat ooit neer. In het CIK-FIA wereldkampioenschap wordt hij tweede, achter Lando Norris.
Matige resultaten
In 2014 maakt Nikita de overstap naar de Formule 2000 waar hij tiende wordt. Niet slecht, zeker niet denderend. In de Formule Renault 2.0 weet Mazepin ook zijn stempel niet te drukken. Dat jaar doet hij ook mee aan de Toyota Racing Series waar hij als achttiende in het klassement eindigt. In 2016 maakt Mazepin de overstap naar de Formule 3, waar hij voor het Hitech GP komt te rijden. Na 30 races bezet Nikita de twintigste positie in het eindklassement. In de paar races die hij mee doet in het Britse F3-kampioenschap en de Eurocup Formule Renault 2.0 zijn de resultaten ook niet om over naar huis te schrijven.
In 2017 doet Mazepin het marginaal beter. In de Formule 3 wordt hij tiende overall. Ondanks het beperkte succes zoekt hij het toch een stap hogerop in de GP3 Series. Daar komt het dan wel samen. Hij wint vier races en staat in totaal acht keer op het podium. Het eindresultaat is keurig: P2 achter teamgenoot Callum Illot. De stap naar het Formule 2-kampioenschap is een grote. Ondanks dat Mazepin voor het hoog aanschreven ART Grand Prix-team rijdt, komt hij niet verder dan P18 in de eindstand met slechts een handjevol punten. Gelukkig kan Nikita zijn zelfvertrouwen een boost geven in het Aziatische F3-kampioenschap, dat hij keurig als derde afsluit. De Nederlander Joey Alders wint dat seizoen en Jack Doohan wordt tweede. Dit om aan te geven dat het qua talent niet erg denderend was.
Dat geldt stiekem ook voor 2020. De oudgedienden Mick Schumacher en Callum Illot leiden het kampioenschap en de enige echte verrassing is de piepjonge debutant Yuki Tsunoda. Nikita Mazepin wordt dat jaar vijfde, waarmee hij niet eens de best geklasseerde Rus is! Dat is namelijk Robert Schwartzman.
Formule 1-debuut
Desondanks mag hij Mazepin in 2021 toch zijn Formule 1-debuut maken. Hij komt uit voor het Haas F1-team. De reden is vrij simpel. Bij Haas hadden ze met Romain Grosjean en Kevin Magnussen een goed rijdersduo, zeker voor een klein team als Haas. Vanwege financiële problemen zien ze zich echter genoodzaakt om Grosjean en Magnussen te ontslaan ten faveure van Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Mick is als Duitser met zo’n bekende achternaam interessant voor sponsoren. Mazepin brengt daadwerkelijk een enorme sponsor mee: Uralkali. Deze kunstmestfabrikant is eigendom van Dmitry Mazepin.
Het seizoen verloopt behoorlijk dramatisch. Al na drie bochten crasht Mazepin door zelf van de baan af te spinnen. Het levert hem de naam Mazespin op. De races erna gaat het al een heel stuk beter, want hij crasht niet. Althans, niet in de race. Tot de zomerstap is hij bijna altijd stijf laatste, soms met een flinke achterstand. Volgens Nikita ligt het aan de auto en ook zijn vader gaat zich ermee bemoeien. Daarna gaat het niet heel erg veel beter. Van de twintig coureurs wordt Mazepin 21ste. Dit komt doordat Robert Kubica inviel voor Kimi Räikkönen die twee races mistte.
Exit Nikita Mazepin
In 2022 maakt Nikita Mazepin geen F1-rentree. Dat is heel zuur, omdat Haas met de reglementswijzigingen zich in een meer kansrijke positie lijkt te bevinden. Vanwege de invasie van Rusland in Oekraïne (en daaropvolgende oorlog) verbreekt Haas alle banden met Uralkali en Mazepin. Hij wordt vervangen door Kevin Magnussen, die daarmee een comeback maakt bij Haas.