Een waterstofauto kan een mooi alternatief zijn voor een elektrische auto, maar wat kost het.
Stel je wilt een waterstofauto kopen, of misschien wil je hem wel zakelijk gaan leasen. Wat zijn dan de verschillen in vergelijking met een volledig elektrische auto? Of met een auto met een traditionele benzine- of dieselmotor. We duiken in dit artikel in de kosten van een waterstofauto.
Welke kosten zijn er bij een waterstof auto?
Net zoals bij elke auto bevat onderstaand lijstje de belangrijkste en duurste componenten van het bezit van een auto. Maar waar wijken deze kosten af als we naar elk van de volgende componenten kijken?
- Aanschaf
- Motorrijtuigenbelasting
- Bijtelling
- Onderhoud
- Verbruik (wat kost waterstof tanken?)
Aanschaf van een waterstofauto
Wanneer je het aanbod onderzoekt van waterstofauto’s in Nederland dan kom je er al snel achter dat er maar 2 aanbieders zijn. Hyundai met de Nexo en Toyota met de Mirai. De Nexo is een ruime crossover en de Mirai is meer een zakensedan. Qua prijs verschillen ze iets minder. De Hyundai Nexo heeft op moment van schrijven een vanafprijs van € 69.995,-. De Toyota Mirai daarentegen verlaat voor minimaal € 67.350,- de Toyota showroom.
Voor zowel de Nexo als de Mirai geldt dat er geen honderden van rondrijden, dus ook het occasionaanbod is zeer bescheiden. Kies je nu voor een waterstofauto dan ben je eigenlijk sowieso aangewezen op ‘nieuw’ en niet op ‘gebruikt’.
Vergelijk je een Mirai met een Toyota Camry, dan zie je dat de Camry ruim € 20.000,- goedkoper al te rijden valt. Vergelijk je de Hyundai Nexo in de range van Hyundai met een andere crossover, bijvoorbeeld de Hyundai Santa Fe PHEV, dan zie je dat ook die een vanafprijs heeft die circa € 20.000,- lager ligt dan een ‘vergelijkbare’ waterstofauto.
Op dit moment vraagt een waterstofauto dus nog wel een hogere prijs dan bijvoorbeeld een Plug in Hybride.
In de catalogusprijs van een waterstofauto zit geen BPM berekend. Dit komt omdat een waterstofauto geen Co2 uitstoot. Net als een volledig elektrische auto!
Motorrijtuigenbelasting voor een waterstofauto
Een waterstofauto heeft net als een volledig elektrische auto geen Co2 uitstoot. En 0 gram Co2 uitstoot betekent dat je in 2022 nog geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Op dit moment heeft de overheid bepaalt dat dit in ieder geval geldt tot en met 2024.
Lage bijtelling waterstofauto ook boven € 35.000,-
Ook een waterstofauto heeft voordeel bij privegebruik wanneer je hem als ‘auto van de zaak ‘ rijdt. Waar de korting op de bijtelling van een volledig elektrische auto hard wordt teruggeschroefd de afgelopen jaren, blijft de korting bij een waterstofauto nog iets gunstiger.
Voor 2022 geldt de volgende bijtelling voor een waterstof: 16% over de fiscale waarde van de auto (dat is de catalogusprijs minus de bijkomende kosten).
Anders dan bij een elektrische auto is er in 2022 voor een waterstofauto geen drempel catalogusprijs. De 16% bijtelling geldt dus voor 60 maanden over de gehele fiscale waarde en niet net zoals bij bijtelling EV’s maar tot € 35.000,-. Boven de € 35.000,- wordt er namelijk bij EV’s ook gewoon 22% bijtelling berekend net zoals bij ‘regulier aangedreven’ auto’s.
Onderhoud waterstof auto
We hebben in een ander artikel de techniek van waterstofauto’s uitgelegd. In de basis komt het er op neer dat je onderweg bent met een elektrische auto die zijn elektriciteit geleverd krijgt uit een brandstofcel. Het is dus op een bepaalde manier een elektrische auto. Maar dan met wat extra techniek. Die extra techniek zorgt er voor dat er potentieel ook meer kapot kan gaan. Een waterstofauto niet het kostbare grote accupakket van een volledig elektrische auto, dat scheelt. Desondanks kun je erop rekenen dat een waterstofauto duurder is qua onderhoud.
Gebruikskosten waterstofauto
De waterstofauto moet je voeden met waterstof, dat zal je bekend zijn. Het is helaas niet zo dat waterstof al op elke straathoek in Nederland bij het tankstation verkrijgbaar is. Je zult er vaak even voor moeten omrijden. Al is het ook mogelijk om een mobiele tankinstallatie neer te zetten. Maar goed, die zet je niet voor 1 auto in je achtertuin of op het terrein van je bedrijf. De meeste berijders zullen dus gewoon naar de waterstofpomp moeten.
Waterstof tank je per kg en niet per liter. Een Toyota Mirai heeft bijvoorbeeld een tankcapaciteit van 5,6 kilo. Je zult de tank voor ongeveer € 50 / € 60 vol kunnen gooien. Toyota geeft een actieradius op van circa 650 km op basis van die 5,6 kilo. Hiermee kun je vooralsnog de ’tankkosten’ per km van een waterstofauto vergelijken met die van een diesel. Maar zoals we weten: brandstofkosten kunnen hevig fluctueren. Dus onthoud vooral het verbruik en bereken daar met de actuele prijzen jouw kosten bij.
Conclusie kosten waterstof auto
Kijken we naar de aanschafprijs dan is ondanks het BPM voordeel een waterstofauto nog vrij duur. Qua motorrijtuigenbelasting en bijtelling is er wel duidelijk voordeel. Het verbruik van een waterstofauto hoeft ook echt geen afknapper te zijn. Daar zal eerder het gebruiksgemak doordat er nog weinig waterstoftankstations in Nederland te vinden zijn, de bottleneck blijken.
Meer lezen? We hebben ook een artikel geschreven over tanken met waterstofauto’s.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.