Elektrische auto’s mogen dan heel efficiënt zijn, de ene elektrische auto verbruikt meer stroom dan de ander. En je rijstijl kan ook veel uitmaken. In dit artikel alles over het verbruik van elektrische auto’s.
Bij een benzine- of dieselauto is voor velen een belangrijke factor bij de aankoop: het verbruik. Bij elektrische auto’s wordt er vaak minder naar gekeken, maar ook daarbij geldt dat de ene EV zuiniger is dan de andere EV. Daar gaan we in dit artikel uitgebreider op in. Want een grote accu-capaciteit is 1 ding. Hoe zuinig de auto daar mee omspringt is een 2e!
Allereerst is het goed om te benadrukken dat elektromotoren een stuk efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren. Een elektrische auto is dus eigenlijk per definitie zuinig. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er behoorlijk verschillen kunnen zijn tussen elektrische auto’s onderling.
Het verbruik van een elektrische auto berekenen
Hoeveel stroom verbruikt een elektrische auto? Bij een EV wordt het verbruik uitgedrukt in kWh per 100 km. Dit kun je eenvoudig berekenen op basis van de accucapaciteit en de actieradius. Klein rekenvoorbeeldje: als een auto met een accu van 60 kWh een bereik heeft van 300 km, heb je in principe een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km. Zo simpel is het.
Uiteraard haal je in de praktijk vrijwel nooit de opgegeven actieradius, dus valt het verbruik hoger uit. Wat dat betreft zijn elektrische auto’s niet anders dan benzine- of dieselauto’s. Daarmee haal je meestal ook het verbruik van de fabrieksopgave niet.
Zuinig rijden met een EV
Net als bij een benzineauto heb je het verbruik van een elektrische auto (tot op zekere hoogte) zelf in de hand. Bij een EV houdt zuinig rijden wel iets anders in. Op de snelweg rijdt je met een benzineauto bijvoorbeeld zuinig, maar met een elektrische auto juist niet. Voor elektrische auto’s geldt simpelweg: hoe lager de snelheid, hoe gunstiger het verbruik. Hard rijden vergt niet alleen meer van de elektromotor, de luchtweerstand neemt dan ook exponentieel toe.
Het mooie is dat je energie terug kunt winnen met remmen. Met regeneratief remmen, om precies te zijn. Als je in een EV het gas loslaat, remt de auto af op de elektromotor. Die fungeert dan als dynamo, waardoor je stroom (re)genereert.
Vooral in de stad moet je veel afremmen en krijg je dus telkens weer een stukje range terug. Dat is nog een reden waarom in de stad rijden met een EV een stuk zuiniger is dan op de snelweg rijden met een EV. Bergafwaarts is helemaal feest, maar daar heb je niet heel veel aan als je in Nederland woont.
Net als bij een auto met een verbrandingsmotor heeft ook de airco invloed op je verbruik. Voor de verwarming geldt hetzelfde. Als je niet zuinig wil rijden moet je dus zo hard mogelijk rijden met de airco op volle kracht.
Top 10 elektrische auto’s met het laagste verbruik
Wat je niet in de hand hebt is hoe zuinig de auto van zichzelf is. Daarom is het handig om te weten welke elektrische auto’s het voordeligst zijn qua verbruik. Dat hebben we voor je uitgezocht. Daarbij hebben we ons beperkt tot de elektrische auto’s met een nieuwprijs van minder dan €40.000. Nu zijn kleine (en dus goedkope) auto’s sowieso het zuinigst, maar een Tesla Model 3 is bijvoorbeeld ook heel efficiënt.
We zijn uitgegaan van de WLTP-cijfers. Die vallen wat gunstiger uit dan in de praktijk, maar dit is wel de beste manier om EV’s onderling te vergelijken. De volgende 10 auto’s komen uit de bus als de elektrische auto’s met het gunstigste verbruik:
- Fiat 500e 24 kWh: 13,0 kWh per 100 km
- Dacia Spring: 13,9 kWh per 100 km
- Hyundai Ioniq Electric: 13,8 kWh per 100 km
- Hyundai Kona Electric 39 kWh: 14,3 kWh per 100 km
- Volkswagen ID.3 45 kWh: 14,9 kWh per 100 km
- Mini Cooper Electric: 15,2 kWh per 100 km
- Cupra Born 58 kWh: 15,4 kWh per 100 km
- Opel Corsa-e: 15,6 kWh per 100 km
- Renault Mégane E-Tech: 15,8 kWh per 100 km
- Renault Twingo E-Tech: 16,3 kWh per 100 km
Niet geheel verrassend zijn het vooral de kleine en lichte stadsauto’s die het zuinigst rijden. Vooral met de Dacia Spring ben je heel economisch verantwoord bezig, want dat is ook qua aanschafprijs de goedkoopste elektrische auto.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.