Niet alleen de rijervaring is anders bij een elektrische auto, ook het onderhoud steekt net even anders in elkaar.
Door de jaren heen is het onderhoud van een auto anders geworden. Bij moderne auto’s met een verbrandingsmotor hoef je gemiddeld gezien niet ieder jaar je gezicht te laten zien bij de werkplaats van de garage. Uitgebreide onderhoudsbeurten waartussen de auto twee jaar of 20.000 kilometer kan doorrijden zijn heel normaal. Het zit nog fijner in elkaar als je een elektrische auto hebt, want dan is het onderhoud echt peanuts.
Een EV heeft complexe techniek aan boord. Denk aan een elektromotor en een accupakket. Het voordeel van een elektrische auto is echter dat er veel minder slijtageonderdelen aanwezig. Van olie is bijvoorbeeld geen sprake, net als het ontbreken van tal van bewegende onderdelen zoals bij een verbrandingsmotor wel het geval is.
Tesla onderhoud (voorbeeld)
De onderhoudsintervallen zijn dan ook lang. Laten we als voorbeeld kijken naar Tesla. Op de website van Tesla staat omschreven dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt niet nodig is. Wel zijn er andere zaken waar je op moet letten. Afhankelijk van het model, dient het interieurluchtfilter iedere twee á drie jaar vervangen te worden.
Ook de banden kunnen, zeker bij sportief rijgedrag, snel slijten. Maar over het algemeen zal je maar weinig in contact komen te staan met het servicecentrum. Neem nu de remmen. Met een auto met verbrandingsmotor dienen de schijven of blokken regelmatig vervangen te worden. Dat is met een elektrische auto heel anders.
Een Tesla met meer dan 200.000 kilometer op de teller kan nog op de originele remmen staan. Dat komt omdat een EV veel meer afremt op de elektromotor in vergelijking met een conventionele auto. Daardoor kun je langer doen met de onderdelen. Deze lange levensduur is gunstig als het gaat om de onderhoudskosten.
Levensduur
Zoals gezegd is de levensduur van diverse onderdelen op een elektrische auto veel langer. Soms bestaat er onterecht nog wat wantrouwen ten opzichte van het accupakket. Je herkent het probleem vast wel. De batterij van een laptop gaat na een paar jaar veel minder lang mee op een volle lading.
De batterij van een elektrische auto heeft ook te maken met degradatie, echter in een veel minder extremere vorm. Na een paar jaar levert een accu in een EV slecht een paar procent in van de 100% capaciteit. Alert laadgedrag helpt de levensduur van de accu van een elektrische auto te verlengen. Vaker van 10 tot 80 procent de batterij opladen bijvoorbeeld, in plaats van 0 naar 100%.
Onderhoudskosten
De onderhoudskosten van een elektrische auto liggen een stuk lager in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. De aanschaf van een EV is over het algemeen duurder, maar daar staat tegenover dat de onderhoudskosten veel lager liggen. Nissan zegt dat je met de elektrische Leaf tot wel 40 procent kunt besparen op onderhoudskosten. Het merk noemt geen concrete cijfers.
Een ander merk met veel elektrische auto’s op de Nederlandse weg is Volkswagen. Bij Volkswagen nemen ze het woord onderhoudsbeurt niet in de mond, men spreekt over een service-inspectie. Deze inspectie dient elke 24 maanden uitgevoerd te worden door de dealer. Er zit hier geen kilometerrestrictie aan vast. Elke nieuwe Volkswagen ID-auto komt met vijf jaar gratis onderhoud. Van onderhoudskosten is dan geen sprake.
In de Aftersales Monitor 2021 van Bovag en RAI Vereniging komt inderdaad naar voren dat een EV flink goedkoper is in onderhoud. De gemiddelde onderhoudskosten voor een elektrische auto komt uit op € 340,- per jaar. Met een auto met verbrandingsmotor ben je gemiddeld € 548,- per jaar kwijt. Een fors verschil. Een enkele onderhoudsbeurt voor een EV zou gemiddeld € 193,- kosten, terwijl zo’n beurt voor een auto met een verbrandingsmotor gemiddeld € 317,- kost.
Maar zoals altijd ligt het ook aan jouw rijgedrag. Wanneer je constant het koppel van jouw elektrische auto aanspreekt dan slijten je banden harder dan bij een gematigde rijstijl.
We schreven overigens ook een artikel over alle kosten van elektrisch rijden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.