Elektrische auto’s staan niet bekend om hun scherpe prijzen. Wat doe je als je een nieuwe EV te duur vindt maar toch elektrisch wil rijden? Dan ga je kijken naar een tweedehands elektrische auto. Waar moet je dan vooral op letten? En wat is er überhaupt te krijgen? Deze vragen – en de antwoorden – komen in dit artikel aan bod.
Inhoudsopgave
Accu
Om te beginnen: waar moet je op letten als je een elektrische auto als occasion koopt? Wat zijn de zwakke punten? Die laatste vraag kunnen we meteen beantwoorden: het accupakket is namelijk het belangrijkste aandachtspunt.
Degradatie
Een accu gaat na verloop van tijd onvermijdelijk capaciteit verliezen. Hoe snel dit precies gaat hangt af van de auto en diverse factoren. Over het algemeen gaat dit echter langzaam. Auto’s van vijf jaar of ouder beschikken vaak nog over meer dan 90% van de oorspronkelijke capaciteit. Waar bij een auto op fossiele brandstoffen de kilometerstand een hele belangrijke indicatie is, geldt dat voor een elektrische auto in mindere mate. Een elektrische aandrijflijn is namelijk veel minder slijtagegevoelig dan een verbrandingsmotor.
De levensduur van een accu wordt vooral bepaald door de hoeveelheid laadcycli. Daarbij gaat het erom hoe vaak een accu van volledig leeg naar volledig vol wordt opgeladen. Dat is dus niet hetzelfde als het aantal oplaadbeurten. Uiteraard is er uiteindelijk wel een verband tussen de kilometerstand en de hoeveelheid laadcycli. Er spelen echter nog meer factoren een rol. Een hoge kilometerstand hoeft daarom niet gelijk te staan aan een slechte accu en andersom hoeft dit evenmin te gelden.
Er zijn een aantal factoren die het degradatieproces kunnen versnellen. De temperatuur is bijvoorbeeld een belangrijke factor. Hoge temperaturen vergroten de interne weerstand en kunnen permanent de accucapaciteit verminderen. Het scheelt dat we in Nederland geen warm klimaat hebben. De hoog oplopende temperaturen vormen ook een belangrijke reden dat overmatig snelladen niet gunstig is voor een accu. Als de vorige eigenaar dit dus te vaak deed kan de accu in een mindere staat verkeren.
Bij lage temperaturen functioneert een accu minder goed, maar dat is slechts op korte termijn. Bij de veroudering van een accu speelt dat dus geen grote rol. Wel is het iets om in het achterhoofd te houden bij een proefrit. Meer informatie over de degradatie van accu’s is te vinden in het artikel over de accu van een elektrische auto.
Wat tot slot ook niet bevorderlijk is voor een accu: lang stilstaan. Dan loopt de accu langzaam maar zeker leeg. De accu kan dan beschadigd raken en daarom moet lang stilstaan zoveel mogelijk voorkomen worden. Als dat wel gebeurd is kan de accu dus in een slechte staat zijn, terwijl de kilometerstand wel gewoon laag is.
Proefrit
De vraag is natuurlijk: hoe kun je weten in wat voor staat een accu van een elektrische occasion verkeert? Je kunt een aantal vragen stellen aan de verkoper, maar het zou wel zo fijn zijn als je dit ook kunt verifiëren. Ten eerste kun je simpelweg tijdens een (zo lang mogelijke) proefrit kijken hoe snel de accu leeg gaat. Dan heb je meteen een beeld van de daadwerkelijke actieradius van de elektrische auto in kwestie. Let daarbij wel op temperatuur, snelheid en alle andere factoren die invloed hebben op de range.
Accucheck
Met een proefrit is het niet mogelijk heel nauwkeurig de toestand van een accu te achterhalen. Als je wil weten hoe een accu er echt aan toe is, moet je daarom het systeem uit laten lezen. Dit is gelukkig mogelijk: een dealer kan een testrapport voor je opmaken. Een onafhankelijke controle is er helaas nog niet momenteel. De BOVAG werkt er wel aan om op korte termijn met een uniforme batterijcheck te komen. Dit is ook opgenomen in het Klimaatakkoord.
Garantie
Een slecht presterende accu kan vervangen worden onder garantie. De voorwaarden en lengte van de garantie verschillen per fabrikant. Veel fabrikanten bieden 8 jaar garantie en/of garantie tot 160.000 km. Doorgaans wordt de accu vervangen als de capaciteit onder de 70% of 80% komt. Bij de BOVAG valt de accu ook gewoon onder de garantie. Een accu laten vervangen buiten de garantie is erg duur en tevens onaantrekkelijk.
Andere aandachtspunten
De accu is dus het belangrijkste aandachtspunt bij een tweedehands elektrische auto, maar uiteraard niet het enige. Wel zijn er aanzienlijk minder aandachtspunten dan bij een benzine- of dieselauto. Veel slijtagegevoelige onderdelen uit een auto met een verbrandingsmotor zijn in een elektrische auto namelijk niet terug te vinden. Naast de complexe verbrandingsmotor ontbreken bij een EV ook zaken als de versnellingsbak en een uitlaatsysteem. Dat scheelt aanzienlijk in het onderhoud, een van de voordelen van elektrische auto’s.
Omdat je in een elektrische auto vaak af kunt remmen op de elektromotor gaan de remmen aanmerkelijk langer mee. Roesten wordt niet minder, dus de remmen zijn nog steeds een aandachtspuntje. De banden slijten over het algemeen wel harder dan normaal, vanwege het hoge gewicht dat vaak gepaard gaat met veel vermogen en koppel. Samen met het onderstel zijn dit vooral punten die aandacht verdienen bij de aanschaf van een elektrische occasion.
Nog iets anders om op te letten bij de wat oudere EV’s: deze auto’s zijn niet altijd geschikt voor snelladen. Als je dat een handige functie vindt is dat dus goed om te checken of de betreffende auto dat kan. Bij sommige modellen was het een optie, dus controleer echt of het betreffende exemplaar het kan.
Subsidie
Om de aanschaf van elektrische auto’s te bevorderen heeft de overheid de zogeheten SEPP-subsidie in het leven geroepen. SEPP staat voor Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. De SEPP-subsidie is uitsluitend bedoeld voor particulieren. Je komt in 2022 alleen in aanmerking voor de subsidie als je een koop- of leaseovereenkomst hebt afgesloten op of na 1 januari 2022. Hierbij is de datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sluit leidend. Ook belangrijk: de elektrische personenauto mag niet eerder dan 1 januari 2022 op je naam staan. Bij nieuwe auto’s geldt een subsidie van 3.350 euro en voor occasions is dat 2.000 euro.
Een elektrische auto komt niet zomaar in aanmerking voor SEPP-subsidie. De auto moet aan diverse voorwaarden voldoen. Het RVO stelt de volgende voorwaarden:
- Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
- De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto.
Meer over deze regeling is te lezen in het artikel over de subsidie op elektrische auto’s.
Aanbod occasions elektrische auto
Het aanbod aan elektrische occasions groeit gestaag, mede dankzij de vele uitgediende leaseauto’s. Tegelijkertijd is er veel vraag naar elektrische occasions, waardoor deze auto’s vaak niet lang hoeven te wachten op een nieuw baasje.
De keuze van elektrische occasions onder de €15.000 is vrij beperkt qua modellen. De allergoedkoopste exemplaren zijn de eerste generatie elektrische auto’s. Denk daarbij aan de Nissan Leaf en de Renault Fluence, die respectievelijk in 2010 en 2011 op de markt kwamen. Renault kwam in 2013 ook nog met de compacte Zoe. BMW was er ook redelijk vroeg bij met de i3, die eveneens in 2013 verscheen.
Omdat deze auto’s voor EV-begrippen al behoorlijk oud zijn is de actieradius niet om over naar huis te schrijven. Denk aan een praktijkbereik van zo’n 100 à 120 km. De auto’s zijn daarom vooral geschikt als stadsauto.
Belangrijk om te weten bij de Renaults: de accu is vaak niet bij de prijs inbegrepen. Die moet er dan afzonderlijk bij gehuurd worden. Het voordeel is wel dat je altijd gegarandeerd een goede accu hebt. Ook iets om in het algemeen rekening mee te houden: bij sommige occasions zijn de genoemde prijzen exclusief btw.
In de categorie kleine elektrische auto’s zijn verder op de occasionmarkt nog de Volkswagen e-Up en de Fiat 500e het vermelden waard. De 500e is nieuw nooit in ons land geleverd is. Deze hippe elektrische auto heeft als occasion alsnog zijn weg naar de Nederlandse markt gevonden. Er is ook nog de drieling Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn en Citroën C-zero. Dit zijn niet echt aantrekkelijke auto’s, die bovendien een waardeloze actieradius hebben.
Wie iets meer ruimte wil kan gaan voor een Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3 of een Mercedes B 250e. De actieradius van al deze auto’s is vaak ook niet geweldig. Van de Leaf, i3 en e-Golf zijn wel nieuwere versies met een groter bereik, maar die zijn dan weer prijziger. Dat geldt ook over het algemeen: voor een fatsoenlijke actieradius moet je echt bij de recentere modellen zijn en die zijn simpelweg duur, ook als occasion.
De occasionmarkt is momenteel nog een beetje problematisch. Het is echter een kwestie van tijd voordat er aantrekkelijke auto’s op de tweedehands markt komen. Momenteel komen er al veel nieuwe elektrische auto’s uit in de goedkopere prijssegmenten. Anno 2020 zijn er rond het bedrag van €30.000 er diverse nieuwe modellen met een nette actieradius van dik 300 km.
Conclusie
Bij het aanschaffen van een elektrische auto als occasion is er één duidelijk aandachtspunt: de accu. Dit bepaald namelijk hoe veel er nog van de actieradius over is. Het probleem is dat de staat van een accu niet een, twee, drie te controleren is. Een uitgebreide proefrit kan wel een indicatie geven. Verder kan de dealer een de accu voor je uitlezen. Een onafhankelijke controle van de accu is er nog niet, maar de BOVAG is hier wel mee bezig. Verder heeft een elektrische auto aanzienlijk minder aandachtspunten dan een conventionele auto. Het onderstel, de banden en de remmen zijn nog wel punten waarop gelet moet worden, ook al slijten die laatsten langzaam.
Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s is nog niet geweldig. Auto’s die zowel een nette actieradius als een nette prijs hebben zijn bijna niet te vinden. Wel is het aanbod van elektrische auto’s vrij breed. Als de huidige goedkopere elektrische auto’s op de occasionmarkt verschijnen zal het een stuk interessanter worden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.