Wanneer moet je nu kiezen voor een thuislader en wanneer voor een laadpaal? In dit artikel praten we je bij over de verschillen.
Stopcontact
Je elektrische auto – of deels elektrische auto (plug-in hybride) – opladen via een normaal stopcontact is goed mogelijk, maar het duurt wel een eeuwigheid. Vergelijk het maar met een druppelende kraan. Plaats er een 15 liter emmer onder. Na verloop van tijd is de emmer echt wel vol gedruppeld, maar het heeft echt uren, zo niet dagen geduurd. Uiteraard is een kleinere emmer – of als vergelijk kleiner accupakket – wel sneller vol, maar ook dan verdient deze laadtechniek nog niet de snelheidsprijs.
In Nederland komt er 230V uit een huis-tuin-en-keuken-stopcontact met 16A-stroomsterkte. Prima om kleinere batterijen op te laden, maar voor het laden van een (deels) elektrische auto met grotere batterij is het toch verstandig om over te stappen op een thuislader of laadpaal. Maar wat zijn nu de verschillen tussen een laadpaal en mobiele thuislader? Dat leggen we graag even uit.
Mobiele thuislader
Een thuislader wordt ook wel een mobiele lader genoemd. Met andere woorden: een thuislader is niet bevestigd op een vast punt in huis. Je kan hem ook meenemen. Het idee van de mobiele lader is dat je de auto bij elk stopcontact kunt opladen. In een thuislader wordt de laadkracht verhoogd naar 2,3 of 3,7 kW. Het opladen van je accupakket verloopt dan net even sneller dan via een normaal stopcontact.
Een mobiele lader heeft vele beveiligingen ingebouwd, zoals aardlek-, overspanning-, onderspanning en overhitting beveiliging. De kosten van een thuislader vallen reuze mee. Voor ongeveer 200 tot 300 euro tik je al een goede op de kop. Zorg wel dat je voor de thuislader een aparte groep hebt, zodat er géén stoppen doorslaan tijdens het laden. Ook zijn er Type 1 en Type 2 mobiele laders. Het verschil zit hem dan in de stekker die je in de auto plugt. Dat is een Type 1 of Type 2-stekker. Type 1 heeft vijf ‘gaatjes’ en Type 2 heeft er zeven.
Laadpaal
Heb je een elektrische auto met een wat grotere batterij en wil je dat het opladen gewoon sneller verloopt? Dan zal je moeten investeren in een laadpaal. Ziet er direct ook wat netter uit. Er is keuze uit verschillende vormen en maten, want een wandlader, laadbox of laadpaal hebben allemaal dezelfde functie. Kijk naar je thuissituatie, je eigen smaak en stem daar je keuze op af. Zo’n laadstation is ook wat gebruiksvriendelijker, helemaal als het om een unit gaat met vaste kabel. Dan is het elke keer gewoon een kwestie van inpluggen.
Met een wandlader/laadbox/laadpaal zijn hogere laadsnelheden mogelijk, denk aan 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW of zelfs 22 kW. Wel moet je meterkast hiermee overweg kunnen. Laat je vooraf dus goed informeren over de mogelijkheden van jouw eigen installatie. In het algemeen is 7,4 of 11 kW laadkracht ruimvoldoende voor de meeste huishoudens. Je auto laadt dan relatief snel weer op, helemaal als je hem aan het einde van een werkdag aan de lader hangt. Dan is ie de volgende ochtend weer opgeladen.
Oplader elektrische auto
Kiezen tussen een mobiele lader of een vaste lader thuis is vooral afhankelijk van je voertuig. Betreft het een plug-in hybride met een relatief kleine batterij of juist een volledig elektrische auto met een compacte accu, dan hoef je misschien niet te investeren in een laadpaal of wandlader. Gaat het om een voertuig met een groter accupakket die elke dag wordt ingezet, dan is het verstandig om naar een snellere laadoplossing te kijken: een wandlader, laadbox of laadpaal dus.
Elektrische auto thuis opladen
Een elektrische auto thuis opladen is in ieder geval geen enkel probleem. Vaak is het ook goedkoper dan bij een snellaadstation, hoewel de kosten wel sterk afhankelijk zijn van je energiecontract. Zonnepanelen helpen om de laadkosten te drukken of om zelfs vrijwel gratis te kunnen laden. Kijk dus vooral naar het totaalplaatje. Heb je zonnepanelen, staat de auto thuis op de oprit terwijl de zon volop schijnt en moet de batterij opgeladen worden? Plug hem dan vooral in, want je kunt dan heel goedkoop laden.
kas_par zegt
De eigen oprit wordt subtiel vermeld, maar is in feite natuurlijk de belangrijkste vraag. Geen eigen oprit? Jammer helaas. Dan wordt het de publieke paal. (Of illegaal een kabel over de stoep waarbij je niet verzekerd bent voor letselschade als een voorbijganger er de nek over breekt…).
Pino zegt
Om met 11 kw te kunnen laden heb je een 3 fase aansluiting nodig. En vervolgens ook een laadpaal die daarmee overweg kan. Dat vergt dus een investering. Maar als je niet veel rijdt, zeg doorgaans niet meer dan 200 km per dag, dan is laden met 3,7 kw snel genoeg. Immers, dan laad je in 8 uur (terwijl je slaapt ;-) al 30 kw. In dat geval volstaat een thuislader. Wel op een aparte groep, natuurlijk.
Cees zegt
De vraag is niet hoe groot de accu is maar hoeveel je verbruikt.
Dat is veel belangrijker om te bepalen hoe snel laden gewenst is.
Zoals de anwb zegt: tot 150 km per dag laad je prima via stopcontact met je meegeleverde thuislader. Porsche heeft een handige bijpassende houder te koop en alle andere merken kunnen terecht bij EVshield.