Een groot voordeel van elektrisch rijden is dat je niet perse van je eigen oprit af hoeft om je auto van brandstof (elektriciteit) te voorzien. Met een laadpaal voor thuis kan dat gewoon vanaf je oprit.
Bij de opkomst van de elektrische auto gaat het vaak om maar één ding: actieradius en opladen. Dat laatste is nog steeds volop in ontwikkeling door Nederland en de rest van de wereld voldoende te voorzien van oplaadpunten. Zodat je net als bij een auto op benzine altijd in de buurt bent van een stroompunt om je auto op te laden.
Laadpaal thuis
Het kan echter nog makkelijker met een laadpaal voor thuis. Altijd stroom wanneer je dat nodig hebt, altijd een plekje vrij en een bekend tarief (niet altijd gunstiger dan bij een openbare laadpaal). In dit artikel gaan we uitleggen wat de mogelijkheden zijn, hoe veel het gaat kosten, waar je op moet letten en wat de nadelen van de laadpaal aan huis zijn.
Oprit
We beginnen even met een klein ‘issue’ die nog speelt rondom de laadpaal aan huis, gewoon om het even gezegd te hebben. Eén van de weinige dingen die een must zijn voor een laadpaal is een oprit. Die heeft niet iedereen, vele rijtjeshuizen hebben nog (openbare) parkeerplekken aan de straat. Het gebeurt dus wel eens dat mensen dan een laadpaal installeren. Maar het is momenteel omstreden of de kabel op de stoep mag liggen en er is geen garantie dat het plekje voor je eigen deur vrij is. Het is dus ten zeerste aan te raden om alleen in een thuispaal te investeren als je een privéparkeerplaats, oprit of carport hebt.
Paal of wallbox
Goed, dat gezegd hebbende: hoe zit dat met een laadpaal voor thuis? Simpel: het is een stroomkastje dat je buiten je huis plaatst. Soms op een paal, vaak als wallbox. Dat laatste is een kastje die aan je muur gemonteerd is. Het werkt net als een publieke laadpaal: er zit aan dit kastje een stroomkabel vast die je in je auto kunt pluggen. De paal of box haalt zijn stroom uit het netstroom van je huis.
Aanschaf
Natuurlijk moet je zo’n wallbox of paal wel eerst kopen. Dat kan bij energieaanbieders of gespecialiseerde bedrijven. De exacte prijs hangt af van waar je hem koopt, maar kan zomaar variëren van € 500 tot € 1.500,-. Daarbij is er een belangrijk onderscheid tussen ‘slimme’ en offline Laadpalen of Wallboxen. Wil jij er een overzicht bij maandelijks zodat je kunt laten zien aan je baas welk deel van je stroomkosten voor je leaseauto zijn, dan moet je vaak voor deze dienst betalen met een maandelijks abonnement.
Als dergelijke inzichten in je stroomverbruik niet nodig zijn dan kan je vaak toe met een ‘offline’ model. Dat bespaart kosten bij aanschaf en achteraf maandelijks.
Autofabrikanten die (PH)EV’s aanbieden, bieden vaak ook een wallbox aan. Soms krijg je deze erbij, soms kun je hem als optie van een paar honderd euro bestellen en dan wordt ‘ie ook voor je geïnstalleerd.
Netstroom
Daar houden de kosten niet op. Je hoeft niet elke keer direct je pinpas of brandstofpas te trekken wanneer je thuis laadt. Maar de stroom die in je auto verdwijnt moet wel betaald worden. Die vind je dus terug op je energierekening thuis. Ook hier zijn er (energie)bedrijven die rekening houden met het gebruik van een thuislaadpaal. Denk aan voordeligere tarieven en een makkelijk overzicht in het stroomverbruik van je autolader.
Het is aan te raden om goed onderzoek te doen naar het tarief dat je gaat betalen thuis voor het laden van je auto. Eind 2021 / begin 2022 zijn de energietarieven echter sterk gestegen. In sommige gevallen is het zelfs goedkoper om bij een openbare laadpaal te laden dan thuis.
Voordelen
Dat even wat betreft het hoe en wat, maar wat heb je nou precies aan een thuislaadpaal of wallbox? Zoals gezegd, het grootste voordeel is dat je in theorie ervoor kunt zorgen dat je auto altijd opgeladen is. Bij auto’s met een lage actieradius is dat wel fijn, want dan weet je eigenlijk altijd zeker dat je niet hoeft na te denken over opladen. Want je vertrekt in de ochtend altijd met volle accu’s.
Daarmee is een laadpaal thuis voornamelijk een investering in je eigen comfort. Je weet dat deze laadplek altijd beschikbaar is en je hoeft niet op een andere locatie te wachten terwijl jouw auto oplaad, want je bent gewoon thuis.
Gratis EV laden met zonnepanelen?
Een veelgestelde vraag is: hoeveel zonnepanelen heb ik nodig om mijn auto op te laden? Het antwoord is zoals vaak niet zo simpel. Ten eerste moet je de vraag stellen of de auto overdag thuis staat. Want dat hij alleen ’s avonds en ’s nachts op je oprit staat na je werk zorgt ervoor dat hij niet tijdens de ‘zonne-uren’ lang kan laden.
Daarom is het wellicht beter om te kijken of jouw zonnepanelen genoeg vermogen hebben om overdag energie te genereren en door te geven aan ‘het net’ zodat jij het in de avond en nacht van het net weer kan betrekken.
Energieleverancier Vattenfall gaf de volgende voorbeeld berekening.
10 Zonnepanelen met een vermogen van 360 Watt wek je per jaar ongeveer 3.060 kWh op (op basis van een gemiddelde voor NL) . Om te berekenen hoeveel dat per dag is delen we dat door 365 dagen. Dit komt op 7,13 kWh.
Dit betekent dat je zeker een Plug-in-hybride accupakket een aardige boost kan geven met accupakketten die tussen de 10-15 kWh liggen. Maar een serieuze volledige EV met een pakket van minimaal 40 kWh kan je dus niet elke dag volladen. Maar ook dat zal voor iedereen verschillen. Niet te vergeten, je auto is niet het enige wat stroom verbruikt. Het huis zelf heeft natuurlijk ook een stroombehoefte.
Wanneer je rekent met een verbruik van circa 17-25 kWh per 100 km voor een volledige EV kun je berekenen hoeveel km je dagelijks kunt gebruiken
Opletten
Er zijn nog een paar dingen waar je op moet letten. Ten eerste dus dat je weet dat er een plek is waar je hem kunt plaatsen, zoals gezegd is een laadpaal voor thuis alleen aan te raden als je een oprit hebt.
Maak ook niet de fout om de laadpaal volledig af te stemmen op je huidige auto. Want wellicht heeft jouw volgende leaseauto de laadopening aan de andere kant. Probeer het zo universeel mogelijk te houden. Want zowel laadpalen als EV’s zijn nog volop in ontwikkeling.
Wanneer je de snelste laadsnelheden uit je paal en auto wil halen, zorg dan dat de capaciteit van paal en auto op elkaar afgestemd zijn.
Conclusie laadpaal voor thuis
Met fluctuerende energieprijzen is een laadpaal voor thuis niet altijd meer de goedkoopste laadoptie. Het is wel altijd een comfortabele optie. met volle accu’s wegrijden in de ochtend voorkomt veel range-anxiety. Voordat je overgaat tot aanschaf van een laadpaal, doe goed onderzoek en zorg dat jouw verwachtingen overeen komen met wat laadpaal en auto aan kunnen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.