Een elektrische auto opladen is zo simpel nog niet. Er komen diverse factoren bij kijken. In dit artikel lees je alles over wat met het opladen van een elektrische auto te maken heeft.
Elektrische auto opladen
Rijden met een elektrische auto werkt net even anders dan rijden met een auto met verbrandingsmotor. Bij een auto met benzine- of dieselmotor kun je na een paar minuten tanken bij een tankstation weer honderden kilometers afleggen. Bij een elektrische auto is dat anders. Opladen kost gewoon wat meer tijd. Natuurlijk kun je bij de nieuwste elektrische auto’s ook snelladen met zeer hoge laadkracht. Over snelladen straks meer.
Eerst even wat meer over het opladen van een elektrische auto. Want de ontwikkelingen op dit gebied gaan hard. Waar je in beginsel nog elektrische auto’s had met een 1-fase oplaadsysteem, zijn de meeste elektrische auto’s voorzien van een 3-fase lader. Dat is erg gunstig, want dit maakt sneller opladen mogelijk. Ben je dus in de markt voor een elektrische auto, neem er dan bij voorkeur altijd eentje met een 3-fase lader. Die halen aanzienlijk hogere laadsnelheden waardoor de batterij sneller is opgeladen.
Nog een fijne ontwikkeling: er zijn steeds snellere snelladers en elektrische auto’s kunnen dankzij nieuwe hardware en software ook met steeds hogere laadsnelheden overweg.
Een ding is nu dus al duidelijk geworden: de oplaadtijd van een elektrische auto is sterk afhankelijk van hoe krachtig de stroomtoevoer is, maar ook van de hardware die in de auto is geïntegreerd. Met andere woorden: de beschikbare technologie bepaalt de laadsnelheid en het comfort voor de EV-rijder.
Dus niet alleen de actieradius van een elektrische auto is van belang.
Oplaadtijd elektrische auto
De oplaadtijd van een elektrische auto hangt af van diverse factoren. De laadkracht, of de auto een 1-fase of 3-fase systeem heeft en last but not least hoe groot het accupakket is. Een grotere batterij opladen duurt simpelweg wat langer. Een grotere batterij met een 1-fase laadsysteem is dus geen goed idee. Dan duurt het opladen extreem lang. Houd ook rekening met AC en DC. En nee, we doelen hier nog op die ene rockband.
Uit een normaal huis-tuin-en-keuken-stopcontact komt altijd wisselstroom, ook wel AC genoemd. Oftewel: het elektriciteitsnet levert altijd AC-stroom. Snelladen doe je met DC, ook wel gelijkstroom genoemd. Om het heel simpel te stellen: met AC kun je wel opladen, maar niet heel snel. Met DC is snelladen met een hogere laadkracht mogelijk.
Even over die laadkracht. Thuis opladen gebeurt over het algemeen met 3,7 kW tot 22 kW, al lijkt 11 kW over het algemeen de gulden middenweg voor de meeste huishoudens. Wil je thuis bijvoorbeeld met 22 kW kunnen laden, dan ga je aanzienlijk meer betalen voor netbeheerkosten omdat je een sterkere installatie nodig hebt.
Wat voor kosten? Oke, even wat uitleg. Iedereen die energie afneemt bij een leverancier betaalt netbeheerkosten. Die kosten zijn afhankelijk van je installatie/aansluiting. Oudere huizen hebben vaak nog een 1-fase systeem, maar nieuwe huizen hebben altijd een 3-fase aansluiting. Het vermogen bij een 3-fase systeem wordt over drie fasen verdeeld waardoor de kans op overbelasting veel kleiner is. Je betaalt meer netbeheerkosten voor een krachtigere installatie.
Gangbaar in Nederland is een 3x25A-systeem, maar je hebt ook 3x32A of 3x35A-aansluitingen, of wat te denken van 3x63A of 3x80A. In die laatste twee gevallen betaal je dik 2.000 euro per jaar aan netbeheerkosten. Voor een 3x25A-systeem is dat een paar honderd euro. Met een 3x25A-groepenkast kun je thuis met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan.
Waar willen we heen met dit verhaal? Simpel: als je thuis kunt laden met 11 kW of 22 kW, dan duurt het opladen van je elektrische auto aanzienlijk korter in vergelijking met 3,7 kW laadkracht. Handig dus om een sterkere installatie thuis te hebben. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt, dan krijg je de meeste stroom ook nog cadeau. Uiteraard is het mogelijk om nog sneller te laden dan met 22 kW, maar dan moet je naar een snellader.
Snelladen
Bekende voorbeelden van snelladers zijn die van FastNed, Vattenfal, Allego, Ionity of natuurlijk Tesla’s Supercharger-netwerk. Je vindt die snellader vooral langs de snelwegen of bij hotels en tankstations. We schreven overigens ook een artikel over oplaadpunten. Bij deze snelladers is het mogelijk om je auto supersnel op te laden, maar ook hier beperkt de technologie in de auto en in de laadpaal de laadsnelheid. Een fabrikant geeft in de brochure op met welke laadkracht de betreffende auto kan laden, een fabrikant van een laadpaal doet hetzelfde.
Een Renault Zoe kan bijvoorbeeld maximaal 46 kW laden, maar een Kia EV6 of Hyundai IONIQ 5 is dat zelfs 232 kW. Kijk, dan zit die batterij echt in en paar minuten al grotendeels vol. De meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen overweg met 50 tot ongeveer 130 kW. Alles daarboven is alleen maar handiger. De fabrikant zoekt altijd naar de gulden middenweg. Welke laadtechniek past het beste bij de grootte van de batterij?
Hoe lang duurt auto opladen?
Hoe lang het duurt om een auto op te laden hangt ook af van de batterijconditie. Een moderne elektrische auto kan de batterij preconditioneren als de auto weet dat er een snellaadsessie aan zit te komen. Met andere woorden: de batterij van de auto wordt dan naar de ideale laadtemperatuur gebracht om supersnel laden mogelijk te maken. Heeft een auto geen preconditionering van de batterij, dan zal dit een beperkende factor zijn in het laadproces. Ook temperatuur van de batterij is dus van invloed op het laadproces.
In de meest ideale wereld zorg je ervoor dat de batterijlading tussen de 20 en 80 procent zit. Dat is het beste voor de batterij van je auto. Bovendien gaat opladen tussen de 20 en 80 procent ook het snelst. Na 80 procent vlakt de laadsnelheid af. Je batterij gaat langer mee als je dit doet.
De conclusie
Wat je hebt geleerd na het lezen van deze tekst is dat het opladen van een elektrische auto sterk afhankelijk is van diverse factoren. We sommen ze nog even op voor je:
- Hardware in de auto, de laadmodule (1-fase of 3-fase)
- Software in de auto
- Hardware in de laadpaal: welke laadkracht kan de laadpaal (normale lader of snellader) geven?
- Stroomnetwerk thuis of bij een snellaadstation
- Batterijtemperatuur
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.