Er zijn genoeg redenen om uit jezelf te kiezen voor een elektrische auto, maar daarnaast is er ook nog subsidie. In dit artikel geven we een overzicht van de verschillende subsidies en regelingen die er in Nederland zijn voor EV’s. We behandelen zowel de subsidies en regelingen voor particuliere als die voor zakelijke rijders.
Een subsidie is een bijdrage van de overheid om een activiteit te stimuleren waarvan het economisch belang niet direct voor de hand ligt. Dat was zeker van toepassing tijdens de begindagen van elektrisch rijden. Maar nu de markt voor EV’s in rap tempo volwassen wordt zijn er nog steeds mogelijkheden om subsidie te krijgen voor je elektrische auto. Sterker nog, voor consumenten komt er zelfs een subsidiemogelijkheid bij.
Inhoudsopgave
- Welke subsidies zijn er voor EV’s?
- Aanschafsubsidie voor consumenten
- Hoogte van de subsidie voor elektrische personenauto’s
- Hoe kan ik dan die aanschafsubsidie aanvragen?
- Subsidies voor zakelijke rijders
- Investeringsafrek (MIA/Vamil)
- Korting op bijtelling voor zakelijk elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s die langzamerhand verdwijnen
- Is de subsidie de moeite waard?
Welke subsidies zijn er voor EV’s?
De afgelopen jaren werd subsidie voornamelijk in verband gebracht met zakelijk elektrisch rijden. Een aantal steunmaatregelen hadden uitsluitend voordeel voor zakelijke gebruikers, maar andere maatregelen komen ook particulieren ten goede. We beginnen met een overzicht van alle regelingen:
- Investeringsaftrek bij aanschaf elektrische auto (MIA/VAMIL)
- Geen BPM bij aanschaf volledig elektrische auto’s
- Bijtellingskorting voor zakelijke rijders
- Lagere motorrijtuigenbelasting t/m 2024
- Aftrekbaarheid van kosten van laadpalen
- Consumentensubsidie van €2.950 bij aanschaf van elektrische auto
- Gratis parkeren in sommige gemeentes
Aanschafsubsidie voor consumenten
Een artikel over subsidie voor een elektrische auto zou tot en met 2019 vooral gaan over de zakelijk voordelen die er te behalen zijn wanneer je als bedrijf kiest voor een elektrische wagen. Maar verrassend genoeg (voor velen) kwam het kabinet met een steunmaatregel voor consumenten. Deze moet er voor zorgen dat ook consumenten de EV gaan omarmen. De overheid geeft aan dat vanwege de milieuvoordelen van elektrische auto’s alsmede het toegenomen aanbod aan modellen, de tijd rijp is voor een dergelijke maatregel. Voor deze aanschafsubsidie gelden diverse spelregels. Dit zijn de belangrijkste:
- De regeling geldt alleen voor 100% elektrische auto’s. Plug-in hybrides komen dus niet in aanmerking voor de regeling.
- De regeling voor elektrische occasions geldt alleen wanneer een occasion bij een erkend autobedrijf is aangeschaft.
- De regeling geldt ook voor private lease.
- De subsidie zal gelden voor auto’s met een cataloguswaarde van €12.000 tot €45.000.
- De elektrische auto moet minimaal een actieradius van 120 km hebben.
- Het gaat om auto’s uit de categorie M1. Lichte voertuigen als een Biro of een Carver vallen daar dus niet onder.
- De auto moet als elektrische auto geproduceerd zijn. Auto’s die achteraf zijn omgebouwd komen dus niet in aanmerking voor deze subsidie.
Een actuele lijst van alle auto’s die in aanmerking komen, evenals een overzicht van alle voorwaarden, is te vinden op de website van de RVO.
Hoogte van de subsidie voor elektrische personenauto’s
De volgende bedragen zijn vastgesteld door de overheid:
- Voor 2023 bedraagt de subsidie €2.950 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
- In 2024 bedraagt de subsidie € 2.550 bij aanschaf of lease van een nieuwe auto en € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte auto.
Belangrijk om rekening mee te houden: de minimale eis van de overheid qua bezit. Bij koop van jouw nieuwe elektrische auto is het van belang dat jij de auto minimaal 3 jaar in bezit houdt. Verkoop je hem binnen 3 jaar dan moet je een gedeelte van de subsidie terugbetalen. Tenzij je wederom een auto koopt die in aanmerking komt voor dezelfde subsidie, dan mag je de periode dat je die auto bezit meetellen om aan de minimale 36 maanden te komen.
Voor private lease dan zijn de eisen nog iets strenger. Dan moet het een contract van minimaal 4 jaar betreffen. Ook hier mag deze termijn bestaan uit twee auto’s als die tweede auto ook maar in aanmerking zou zijn gekomen voor subsidie.
Kies je voor subsidie bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto dan is de minimale periode van bezit 3 jaar (36 maanden). Het is hierbij ook van belang dat die auto niet eerder op jouw naam stond of van iemand die op hetzelfde woonadres verblijft. Je mag hem dus niet ‘fictief’ aan je vrouw of kinderen verkopen om die € 2.000 subsidie te incasseren.
Nog een laatste kanttekening: de subsidiepot kan ook leeg zijn voor het jaar voorbij is. Voor 2023 is het budget €67 miljoen voor nieuwe auto’s en €32,4 miljoen voor gebruikte auto’s. De afgelopen jaren was de pot binnen een mum van tijd leeg, in elk geval het potje voor nieuwe elektrische auto’s.
Hoe kan ik dan die aanschafsubsidie aanvragen?
De subsidie kan online aangevraagd worden. Dit kan pas nadat de koop- of leaseovereenkomst is gesloten. De subsidie moet vervolgens binnen 60 dagen aangevraagd worden. Hiervoor kun je terecht op de website van de RVO. Let wel, je bent niet de enige die interesse heeft in een aanschafsubsidie. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Subsidies voor zakelijke rijders
Uiteraard bestaat zakelijk elektrisch rijden subsidie volop. Als je voor een onderneming belast bent met de aanschaf van het wagenpark dan denk jij waarschijnlijk voornamelijk aan investeringsaftrek. Als jij ‘berijder’ bent en op zoek kan naar een nieuwe auto, dan denk je waarschijnlijk vooral aan lage bijtelling.
Investeringsafrek (MIA/Vamil)
Als je voor jouw bedrijf een elektrische auto hebt aangeschaft (personenauto of bedrijfswagen) dan kan je daarvoor mogelijk aanspraak maken op Milieu investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Die eerste geeft je het recht om eenmaal per voertuig een percentage van 13,3% van de aanschafwaarde extra van je resultaat af te halen. De tweede geeft je de vrijheid om zelf de afschrijving van je auto vorm te geven.
Voor nu focussen we ons even op de specifieke kosten waarvoor deze regelingen gelden. Het maximale bedraag waarover deze gelden is € 40.000 inclusief bijkomende kosten en/of oplaadpunt
- aanschafprijs van de auto (+ kosten rijklaar maken)
- accessoires af-fabriek
- laadpaal
- auto’s die gekocht zijn in het buitenland (onder voorwaarden)
- kosten voor het zelf ombouwen van een bestaand voertuig naar een volledig elektrisch voertuig (exclusief de aanschaf van dit voertuig)
Kosten die niet in aanmerking komen voor MIA zijn:
- losse onderdelen zoals een dakkoffer of fietsendrager
- eventuele korting die u heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
- eventuele subsidie die u voor de auto (en de laadpaal) heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
Bron: rvo.nl
Korting op bijtelling voor zakelijk elektrisch rijden
Ook in 2023 krijg je korting op de standaardbijtelling bij privégebruik van je zakelijke auto. Het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s wordt door de jaren heen stapsgewijs afgebouwd en bedraagt momenteel 16%. Dit geldt over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Ook al is het voordeel niet meer zo groot als voorheen, als elektrische rijder ben je qua bijtelling vaak nog minstens de helft goedkoper uit ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto. Ben je benieuwd naar enkele berekeningen van het voordeel dat elektrisch rijden heeft op je bijtelling? Lees dan het artikel over bijtelling bij elektrisch rijden.
Voordelen van elektrische auto’s die langzamerhand verdwijnen
Omdat elektrische auto’s steeds meer gemeengoed worden, verdwijnen de voordelen langzamerhand. Vanaf 2025 zijn veel voordelen verdwenen of flink afgebouwd. Hieronder een overzicht van de planning:
- Vanaf 2025 betaal je 25% motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s
- Vanaf 2025 komt er BPM op elektrische auto’s
- In 2025 gaat de bijtelling omhoog van 16% naar 17%
- Als de subsidiepot van 2025 leeg is kun je geen aanschafsubsidie meer krijgen
- Gratis parkeren bij een laadpaal is steeds minder vaak van toepassing
Is de subsidie de moeite waard?
Of de subsidie de moeite waard is? Dat kan je wel stellen. Zowel zakelijk als voor de consument wordt er door de overheid flink uitgedeeld wanneer je kiest voor een elektrische auto. Je bespaart vooralsnog op de maandelijkse kosten door een fikse korting op de houderschapsbelasting. Maar al bij aanschaf pak je het eerste voordeel. Consumenten door de nieuwe aanschafsubsidie en de afwezigheid van BPM op elektrische auto’s. Zakelijk geldt voor personenwagens ook een duidelijk voordeel doordat er op EV’s geen BPM wordt gerekend en de MIA/VAMIL-regelingen brengen extra voordeel. De verschillende subsidies maken elektrische auto’s dus een stuk interessanter, al worden de voordelen langzaam afgebouwd.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.