Naast de bijdrage aan een beter milieu genieten elektrische en hybride auto’s ook van belastingvoordelen. In dit artikel duiken we daar wat dieper op in.
Goed bezig zijn voor het milieu en ook nog eens je portemonnee tevreden houden. Ofwel, twee vliegen vangen in één klap. Met de aanschaf van een elektrische auto, zowel batterij elektrisch als een plug-in hybride, heb je met belastingvoordeel te maken. Met een volledig elektrische auto zijn er zelfs meerdere voordelen te benoemen die het kiezen van een dergelijke auto financieel interessant maken
Fiscale voordelen
Geld besparen willen we allemaal. Met een elektrische auto heb je te maken met een aantal fiscale voordelen. Het begint al met de aanschaf. In Nederland heft de Rijksoverheid naast reguliere BTW ook BPM op een nieuwe personenauto. Deze afkorting staat dan ook voor belasting van personenauto’s en motorrijwiel. In sommige situaties is er sprake van een vrijstelling. Je voelt hem al aankomen. Auto’s met een uitstoot van 0 gram CO2 komen in aanmerking voor zo’n vrijstelling.
Effectief heeft daardoor geen enkele volledig elektrische auto met BPM te maken. Het scheelt nogal een slok op de borrel. Diverse autofabrikanten verkopen van één model zowel een volledig elektrische uitvoering, als een reguliere uitvoering met een verbrandingsmotor. In de praktijk is het zo dat de EV vaak duizenden euro’s goedkoper is dan zijn evenknie met een benzine- of dieselmotor met dezelfde prestaties.
Bijtelling
De zakelijke rijder heeft daarnaast fiscale voordelen in het geval van een elektrische auto. Het gaat hier om de bijtelling van elektrische auto’s. Dat is het bedrag dat bij het salaris van een medewerker wordt opgeteld wanneer de auto van de zaak meer dan 500 privékilometers rijdt.
Hoewel de regels ieder jaar weer strenger worden ben je nog steeds flink voordeliger uit met een elektrische auto in de bijtelling tegenover een conventionele auto. Het bijtellingspercentage van een elektrische auto ligt op 16 procent met een cataloguswaarde van maximaal € 35.000.
Terwijl een auto met een benzine of dieselmotor geen fiscaal voordeel geniet en altijd 22 procent moet bijtellen. Je kunt je voorstellen dat op een auto van enkele tienduizenden euro’s het honderden euro’s in de maand scheelt. In Nederland komt alleen een volledig elektrische auto in aanmerking voor de lagere bijtelling. Een plug-in hybride valt fiscaal gezien in dezelfde categorie als de overige conventionele auto’s.
Waterstof
We hebben het nu vooral over de elektrische auto met een accu gehad. Echter, ook waterstofauto’s en auto’s op zonne-energie komen in aanmerking voor fiscale voordelen. Omdat dit soort auto’s in zeer kleine aantallen in Nederland wordt verkocht hoor je hier veel minder over. In 2022 genieten waterstofauto’s en auto’s die rijden op zonne-energie van 16 procent bijtelling over de gehele aanschafwaarde.
Subsidie particulieren
Om de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto te stimuleren heeft de Rijksoverheid een subsidieprogramma bedacht. Ieder jaar is er een potje beschikbaar waardoor je korting kunt krijgen op de aanschaf van een volledig elektrische auto in de vorm van subsidie. Voor een tweedehands EV is dat € 2.000. Op een nieuwe elektrische auto bedraagt de subsidie in 2022 € 3.350. Uiteraard zijn er voorwaarden aan verbonden. Lees er alles over op onze aparte Subsidie elektrische auto pagina.
Autobelastingen elektrische auto
Geen BPM, een lagere bijtelling, subsidie. En dan is er nog een vierde belastingvoordeel voor de elektrische auto. Namelijk het feit dat een EV is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Let wel, dit is een tijdelijke regel. Tot en met 2024 zijn EV’s vrijgesteld van het betalen van MRB. Het kabinet moet nog beslissen wat er daarna gaat gebeuren. Vermoedelijk komt er een korting op de wegenbelasting elektrische auto, wat nu al het geval is bij plug-in hybride modellen.
Plug-in hybride
Met een plug-in hybride dien je wel MRB te betalen. Echter is hier ook een mooi belastingvoordeel van kracht. Een PHEV krijgt een korting van 50 procent op de motorrijtuigenbelasting. Deze korting geldt tot en met tenminste 2024. Net als met de situatie van EV’s, moet het kabinet nog gaan kijken wat de fiscale regels gaan worden voor de MRB van een PHEV in de periode na 2024.
Daarnaast wordt de BPM van Plug-in Hybrides ook berekend over de uitstoot. Doordat het gecombineerde verbruik en dus ook uitstoot laag is. Heeft een PHEV vaak ook een lager BPM bedrag dan een vergelijkbare benzine of dieselaangedreven auto met identieke prestaties.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.