Waarom zou je een hybride auto rijden? Of juist niet? We zetten de voors en tegens op een rijtje.
Een hybride kun je zien als een compromis, maar je kunt het ook zien als het beste van twee werelden. In dit artikel beantwoorden we de prangende vraag: waarom een hybride rijden? We vergelijken hybrides met benzine- en dieselauto’s enerzijds en met volledig elektrische auto’s anderzijds. Op die manier proberen we het complete plaatje te schetsen.
Hybride of benzine?
Allereerst: waarom zou je voor een hybride kiezen in plaats van een normale benzineauto?
Hybrides hebben minder uitstoot. We beginnen even met de open deuren. De hele reden dat de hybride ooit is bedacht is het feit dat ze minder CO2-uitstoten. In de praktijk zijn de cijfers misschien niet zo rooskleurig als op papier, maar dat neemt niet weg dat hybrides schoner zijn dan een normale benzineauto.
Hybrides zijn zuiniger. Voor sommige mensen wellicht belangrijker: hybrides zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Qua verbruik in ieder geval. Zeker met een plug-in hybride kun je significant zuiniger rijden dan met een reguliere benzineauto. Dan moet je natuurlijk niet vergeten de accu op te laden.
Met hybrides betaal je minder BPM. Qua aanschafprijs is er ook financieel voordeel. In het Nederlandse belastingklimaat wordt het aanschaffen van een auto die minder CO2-uitstoot namelijk beloond. Dan betaal je minder BPM. Dat betekent nog niet dat hybrides goedkoop zijn (zeker PHEV’s niet), maar ze zijn vaak wel goedkoper dan non-hybrides met vergelijkbare specificaties.
Met hybrides betaal je minder wegenbelasting. Hybride zijn zwaarder en dat is niet gunstig voor de wegenbelasting. Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de 50% korting die je krijgt op de mrb. Er zijn dus ook belastingvoordelen voor hybrides
Hybrides zijn lekker vlot. Het ligt er een beetje aan wat voor hybride je hebt, maar met een verbrandingsmotor én een elektromotor kunnen hybrides lekker rap zijn. Dat geldt met name voor plug-in hybrides, want die hebben een krachtigere elektromotor.
Je kunt volledig elektrisch rijden. Stukken volledig elektrisch rijden kan natuurlijk ook. Vooral in de stad en in de file is dit prettig rijden. Met plug-in hybrides kun je zelfs hele ritten volledig elektrisch rijden als je dat wilt.
Een hybride is uiteindelijk een rijdend compromis, dus nadelen zijn er ook:
Hybrides zijn zwaar. Met een hybride moet je een verbrandingsmotor én een elektromotor plus accupakket meeslepen. Hybrides zijn dus geen lichtgewichten.
Een plug-in hybride moet je opladen. Een plug-in hybride heeft veel voordelen, maar om daarvan te profiteren moet je wel de accu opladen. Hiervoor moet je idealiter een eigen laadpaal regelen. Dat is toch extra gedoe. Voor een stekkerloze hybride geldt dit nadeel uiteraard niet.
Met een hybride heb je minder bagageruimte. In een hybride heb je altijd een accupakket mee als ‘bagage’ en dat gaat ten koste van de daadwerkelijke bagageruimte.
Met een hybride heb je een kleinere benzinetank. Een hybride heeft meestal een kleinere benzinetank dan een non-hybride-versie van dezelfde auto. Nu wordt dit deels gecompenseerd door het feit dat de auto zuiniger is, maar als de accu op een gegeven moment leeg is gaat die vlieger niet meer op.
Hybride of diesel?
Voor de vergelijking tussen hybrides en dieselauto’s gelden in principe ook alle bovenstaande voordelen. Het financiële plaatje is wel iets anders, omdat diesel (normaalgesproken) een stuk goedkoper is dan benzine. Wat betekent dit voor het omslagpunt?
Van oudsher is het zo dat een dieselauto in principe duurder is dan een benzineauto, maar dat je vanaf een x aantal kilometers goedkoper uit bent onder de streep. Met hybrides wordt het echter een ander verhaal. Omdat je daarmee een stuk zuiniger kunt rijden is het vaak niet meer het geval dat een diesel op termijn voordeliger is. Van een omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan een hybride is dan geen sprake.
Hoeveel voordeliger een hybride is hangt van een aantal factoren af. Een plug-in hybride is bijvoorbeeld zuiniger dan een reguliere hybride, mits de accu opgeladen wordt. Als je echter veel kilometers maakt op een dag, rijd je op den duur alleen nog op de verbrandingsmotor. Voor de veelrijders is een hybride daarom minder zuinig dan voor mensen die vooral in de stad rijden. Desondanks kun je met een hybride alsnog goedkoper rijden dan met een diesel, ook als kilometervreter.
Hybride of elektrisch?
Een aantal van de genoemde voordelen van een hybride ten opzichte van een benzineauto gelden des te meer voor een elektrische auto. Je kunt je daarom afvragen of je niet beter meteen voor een elektrische auto kunt gaan. Hybrides hebben echter ook een aantal voordelen ten opzichte van elektrische auto’s.
Hybrides zijn goedkoper. Volledig elektrische auto’s worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.
Met een hybride heb je geen range anxiety. Met een hybride zul je niet met een lege accu langs de kant van de weg staan. Dat is toch wel een prettige gedachte. Zeker als je naar het buitenland gaat, waar de laadpalen dunner gezaaid zijn. Ook als je veel kilometers maakt is een hybride handiger.
Er is meer aanbod qua hybrides. Van bijna alle modellen is er tegenwoordig een hybride en/of een plug-in hybride versie. Het aanbod van volledig elektrische auto’s groeit hard, maar is nog altijd beperkt. Er zijn bijvoorbeeld nauwelijks elektrische stationwagens.
Hybrides hoeven niet of minder lang op te laden. Plug-in hybrides hebben een kleinere accu, dus je hoeft de auto minder lang aan de laadpaal te hangen. Bij reguliere hybrides hoeft er helemaal geen laadpaal aan te pas te komen.
Natuurlijk kan het ook interessant zijn om voor een volledig elektrische auto te gaan. Als zakelijke rijder profiteer je nog steeds van de lagere bijtelling, iets wat voor hybrides al een tijd niet meer geldt. En zo hebben elektrische auto’s nog wel meer voordelen, maar daarover meer in ons artikel over de voor- en nadelen van elektrische rijden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.