Een hybride is lekker zuinig, maar wat is nu echt het verbruik van een hybride? Dat is best een lastige vraag.
Een van dé redenen waarom je een hybride zou willen hebben is het verbruik. Met een hybride auto kun je serieus besparen op de brandstofkosten. Zeker als het een plug-in hybride betreft. De vraag is alleen: wat is nu het echte verbruik van een hybride auto? Die vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden.
Fabrieksopgave
Laten we eerst even beginnen met de fabrieksopgave. Die is altijd bijzonder rooskleurig. Een klein voorbeeldje: een normale Toyota RAV4 2.0 rijdt 1 op 14,3 volgens de fabrieksopgave, terwijl de Plug-in Hybrid 1 op 100 (!) rijdt.
Hoe komen dergelijke cijfers tot stand? Alle officiële verbruikscijfers – of het nu om benzine, diesel, hybride of elektrisch gaat – worden gemeten via de WLTP-cyclus. Voorheen werd de NEDC-methode gebruikt, maar de WLTP is al een stuk realistischer.
Toch blijft er een verschil tussen de fabrieksopgave en de praktijkcijfers. Dat geldt in het bijzonder voor plug-in hybrides. Het praktijkverbruik is namelijk heel erg afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Om even twee uitersten te noemen: als je nooit de accu oplaadt rijdt je altijd volledig op de verbrandingsmotor, maar je kunt (in theorie) ook altijd volledig elektrisch rijden.
Met de WLTP-cyclus wordt er vanuit gegaan dat een plug-in hybride een aanzienlijk deel van de tijd volledig elektrisch rijdt. Daarom rollen er bijzonder gunstige verbruikscijfers uit. Die zeggen echter heel weinig, omdat je in praktijk waarschijnlijk veel minder vaak puur op de elektromotor rijdt. Daarom kun je zelf op totaal andere verbruikscijfers uitkomen.
Overigens speelt dit probleem minder bij reguliere hybrides (zonder stekker dus). De hybride versie van de eerder genoemde Toyota RAV4 heeft bijvoorbeeld een verbruik van 1 op 17,9 volgens de fabrieksopgave. Dit zal in de praktijk ook ietsje hoger liggen, maar het is een stuk reëler dan 1 op 100.
Werkelijk verbruik hybride
Goed, met name bij plug-in hybrides zegt de fabrieksopgave dus niet zoveel. Maar hoe kun je dan achterhalen wat het werkelijke verbruik is van een hybride? Daarvoor zou je praktijkcijfers kunnen raadplegen, bijvoorbeeld via het Duitse Spritmonitor. Dit geeft al een veel realistischer beeld van het verbruik van een hybride.
Verder weet je zelf waarschijnlijk het beste hoe je de auto gaat gebruiken. Aan de hand daarvan kun je inschatten of het verbruik in jou geval gunstiger of juist minder gunstig uit zal vallen.
Zuinig rijden met een hybride
Als je met een plug-in hybride zo dicht mogelijk bij de fabrieksopgave wilt komen, moet je consequent opladen en zoveel mogelijk elektrisch rijden. Zeker binnen de bebouwde kom, waar je normaal het meeste verbruikt. Als je vaak lange ritten maakt wordt dat lastig, want op een gegeven moment is de accu leeg.
Bij een conventionele hybride is het verbruik niet afhankelijk van het wel of niet opladen van de accu. De onderlinge verschillen in het verbruik zullen daarom minder groot zijn.
In beide gevallen kun je extra zuinig rijden dankzij regeneratief remmen. Door rustig te remmen rem je af op de elektromotor, die dan als dynamo fungeert. Daarmee kun je een deel van de energie terugwinnen.
Ja, ik weer! zegt
Komplete onzin natuurlijk hoe fabrikanten het verbruik meten. Ook al zou je 1 op 100 kunnen halen, dan is die 80-85% die je dan electrisch zou moeten “tanken” natuurlijk niet gratis.