We zoomen eens in op de accu van een hybride auto: wat moet je weten over de elektrische voeding in een hybride?
Aangezien een hybride half bestaat uit een elektrische motor, moet die motor ook ergens stroom vandaan halen. Uiteraard zit er daarom ook bij elke elektrische auto een accu aan boord. Hoe deze werkt, wat de levensduur is en waar je op moet letten: daar gaan we het vandaag over hebben.
Hybride accu, de basis
Zoals bij bijna elke vorm van accu of batterij maken hybride auto’s gebruik van een lithium-ion accu. De grootte of capaciteit van deze accu wordt gemeten in kilowattuur (kWh). Bij de drie soorten hybrides wordt er gewerkt met verschillende capaciteiten qua accu grootte: een MHEV heeft vaak een kleine accu van niet eens 1 kWh, een HEV heeft vaak eentje tussen de 1 en 2 kWh en bij een PHEV haal je vaak de 5 tot 15 kWh wel. In theorie werkt de accu hetzelfde in alle drie de soorten: het is één grote oplaadbare batterij.
Opladen
Zoals we in het artikel over de werking van een hybride al vertelden, gaat dat opladen bij een MHEV en HEV door middel van de brandstofmotor. Zo zorgt de auto er eigenlijk helemaal zelf voor dat je je geen zorgen hoeft te maken over hoe vol de accu is. Bij een PHEV moet je het wel zelf in de gaten houden en de auto met een stekker opladen wanneer de accu leeg is. Al hebben sommige PHEV’s natuurlijk een stand waarbij de motor actief mee gaat laden. Dit verschilt dus per PHEV. Extern opladen gaat middels dezelfde stekker als een volledig elektrische auto.
Regenereren
Een trucje dat sinds kort veel meer wordt toegepast: regenereren. Officieel natuurlijk keiharde Formule 1-techniek (het heeft veel overeenkomsten met een MGU-K), maar het is eigenlijk gewoon erg logisch. Bij afremmen genereert de auto een hoop kinetische energie. Normaliter gaat dit verloren, maar die kinetische energie kan stroom opwekken. Recente hybride auto’s hebben dus vaak de mogelijkheid om deze anders verloren energie in stroom om te zetten en dus voeding voor de accu. Zo kan de auto zijn accu bijvullen op meerdere manieren en dus zal je minder snel zonder stroom zitten.
Accuduur
Een groot nadeel aan een li-ion accu is accuduur. Je merkt het eigenlijk in al je oplaadbare elektronica: de accuprestaties nemen af na tijd. Concreet betekent dat een minder lange accuduur en je zal dus vaker moeten opladen. De accu van een hybride auto is helaas niet anders. Na een tijdje (let wel, we hebben het dan over meerdere jaren) zullen de piekprestaties verminderen en zal dus bijvoorbeeld je elektrische actieradius afnemen. Toch betekent het niet dat een goed gebruikte hybride van een paar jaar oud per definitie een slecht werkende accu heeft.
Ook weten autofabrikanten je vaak goed tegemoet te komen met garanties en reparaties. Zo biedt Toyota je een jaarlijkse check aan voor de accu van je hybride en zal deze onder een garantietermijn vervangen kunnen worden wanneer de piekprestaties niet meer goed genoeg zijn. Andere fabrikanten bieden dergelijke garanties ook aan. De huidige levensduur van de accu van een hybride auto ligt rond de 15 jaar en het hoeft niet zo te zijn dat alles na die 15 jaar echt op is. Wel is het de moeite waard om dit te laten testen en vervangen, al kan dat laatste soms aardig duur worden.
Conclusie
De accu van een hybride auto heeft veel raakvlakken met die van een elektrische auto. Verschillen zitten hem in de manier van opladen en dat dit vaak via de brandstofmotor gaat in MHEV’s en HEV’s. Hybrides hebben bewezen dat hun accu’s wel een gezond aantal jaren meekunnen, al kunnen de piekprestaties verminderd worden naarmate de jaren vorderen. Gelukkig hebben fabrikanten vele garanties en vangnetten om je te helpen met het onderhoud van je hybride accu.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.