Waarom kiezen als alles tegelijk kan? Een hybride-auto is bedoeld als het beste van twee werelden. In dit geval de werelden ‘normale’ auto op benzine (of soms diesel) en de hagelnieuwe elektrische auto. Daarom gaan we het hieronder hebben over alles wat met de hybride te maken heeft, welke soorten er zijn, of het altijd helpt, voor- en nadelen en wat de occasionmarkt doet wat betreft hybrides.
Wat is een hybride auto?
Zoals gezegd is een hybride auto een combinatie tussen brandstofmotor en elektriciteit. Meestal werken een benzinemotor en elektrische motor in harmonie om de uitstoot en het verbruik van de auto naar beneden te halen.
Er zijn verschillende soorten hybrides, daarover leggen we hieronder meer uit. Het doel van een hybride auto is de voordelen van een elektrische auto (gedeeltelijk) terug te laten komen in een welbekende benzineauto. Dat geeft het nieuwe en zuinige van elektrisch rijden en het gemak en de actieradius van de auto met brandstofmotor die we al jaren kennen.
Het verschil tussen PHEV – Mild Hybrid – Full hybrid
Hoofdzakelijk worden er drie verschillende soorten hybrides onderscheiden:
- Mild Hybrid (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle)
- Full Hybrid (HEV, Hybrid Electric Vehicle)
- Plug-in (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Uiteraard heeft elke vorm zijn eigenschappen, voordelen en ook nadelen. In het kort is het verschil als volgt:
een Mild Hybrid of MHEV is een klein accupakket dat aangesloten is op de brandstofmotor, waarmee de brandstofmotor wordt ondersteund voor zware taken als optrekken.
Een Full Hybrid of HEV is in de basis hetzelfde als een MHEV, maar hier kunnen ook de wielen aangedreven worden en is rijden zonder de brandstofmotor mogelijk.
Een Plug-in Hybrid of PHEV is een combinatie van een sterke elektrische motor voor de aandrijving naast aandrijving via de brandstofmotor. Dit zorgt voor een elektrische actieradius van soms wel tientallen tot meer dan honderd kilometers. Een PHEV is op te laden via een stekker.
Is een hybride altijd zuinig?
Klinkt goed, maar de belangrijke vraag is: werkt het ook? Want je rijdt nog steeds niet volledig elektrisch en alle extra techniek aan boord heeft ook zijn impact op het gewicht van de auto. Het kan dus een beetje beide kanten op vallen.
Het verbruik van een hybride ( en ook de kosten ) hangen in grote mate af van het gebruik door de bestuurder. Natuurlijk zoals altijd heeft de rechtervoet een grote invloed. Bij een PHEV is het daarnaast ook van belang of je ook bij elke gelegenheid de auto probeert op te laden. Want met volle accu’s gebruikt een PHEV nu eenmaal minder brandstof (benzine of diesel)
Kostenvoordelen van een hybride
Zoals gezegd is een hybride dus een manier om elektrisch rijden te integreren in wat je al kent van rijden op benzine, maar is het ook voordeliger? Het doel is immers om minder uit te stoten en de motor zuiniger te maken. Meestal lukt dat wel, als is de ‘hoeveel’-vraag afhankelijk van een aantal factoren.
Je kunt daadwerkelijk op gebruikskosten besparen wanneer je volop gebruik maakt van het regenereren van energie en van de mogelijkheid bij een PHEV om de auto ‘op te laden’.
Gelukkig bestaan er ook hybride belastingvoordelen . Enerzijds door een beperkt BPM bedrag, maar anderzijds ook door een verlaagd motorrijtuigbelastingstarief voor PHEV’s.
Nadelen aan een hybride
Is een hybride perfect? Nee, volledig zonder nadelen is een hybride niet. Zo is er sprake van complexe techniek, zware accu’s en componenten die je aan boord hebt en natuurlijk het grootste nadeel: je rijdt niet heel lang volledig elektrisch en dus is vaak toch uitstoot.
Daarnaast is een Mild Hybrid vaak iets zwaarder door aanwezige techniek en accu’s wat resulteert in een hoger tarief voor de motorrijtuigenbelasting.
Hybride occasions, zijn die er?
Simpel gezegd: ja. Auto’s met een hybride aandrijflijn zijn inmiddels al pak ‘m beet 20 jaar onder ons en dus is het prima te doen om eentje tweedehands te vinden. Op Marktplaats staan zo’n 8.000 hybrides te koop en dat aanbod groeit naar verwachting mee met het aantal verkochte hybride auto’s. Keuze zat, dus! Het alternatief is natuurlijk een elektrische auto als occasion.
Verdiep je goed in de verschillende generaties van hybride auto’s wanneer je gaat shoppen voor een hybride occasion. De ontwikkeling is hard gegaan de laatste jaren. De full electric actieradius van de nieuwere modellen is stukken groter dan die van de eerste PHEV modellen van bijvoorbeeld Mitsubishi, Volvo en BMW.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.