Wat houdt het precies in als een elektrische auto is uitgerust met V2L (Vehicle to Load)?
Als je een elektrische auto hebt rijdt je met een enorme accu rond. Die heb je natuurlijk nodig om de auto voort te bewegen, maar zo’n accu kan nog voor veel meer dingen handig zijn. Dat is het idee achter Vehicle to Load (V2L). Dankzij deze technologie kun je bijvoorbeeld andere apparaten (of zelfs andere auto’s) van stroom voorzien met je auto.
Hoe werkt Vehicle to Load?
Om Vehicle to Load mogelijk te maken is bidirectioneel laden nodig. Dit houdt in dat de accu niet alleen gevoed kan worden via een laadkabel, maar dat de stroom ook de andere kant op kan gaan. De accu voedt daarmee dus andere apparaten.
Uiteraard kun je niet zomaar een huis-tuin-en-keuken-stekker in de laadpoort steken, dus daarom zit er een adapter bij auto’s die zijn uitgerust met V2L (zie onder). Deze kun je aansluiten op de laadpoort. Daarnaast zit er bij Kia en Hyundai ook een aansluiting in het interieur, waar je een stekker direct kunt inpluggen.
Om V2L te gebruiken hoef je de auto niet te starten. Om gebruik te maken van de aansluiting in het interieur moet de auto wel aan staan. Houd wel in gedachten dat je tijdens het laden V2L niet kunt gebruiken. De laadpoort is dan sowieso al bezet, maar ook de aansluiting in het interieur is tijdens het laden buiten gebruik.
Wat zijn de mogelijkheden?
In principe kun je met Vehicle to Load alles wat je met een stopcontact thuis ook kan. Van het opladen van een laptop tot het aansluiten van een heggenschaar: het kan allemaal. Je moet niet verwachten dat het opladen van apparaten sneller gaat dan thuis. Een elektrische auto levert via V2L tot 3,6 kW (afhankelijk van de auto), dus dat is vergelijkbaar met wat er thuis uit je stopcontact komt.
In geval van nood is het ook mogelijk om een andere elektrische auto op te laden via V2L. Gezien het beperkte vermogen zal dit tergend langzaam gaan, maar het kan een uitkomst zijn als je gestrand bent in de middle of nowhere. Sowieso is V2L vooral handig op plekken waar je geen stopcontact voorhanden hebt.
Welke auto’s hebben Vehicle to Load?
Vehicle to Load is momenteel nog geen gemeengoed bij elektrische auto’s. Kia en Hyundai zijn ermee begonnen, met respectievelijk de EV6 en de Ioniq 5. Je kunt er dus vanuit gaan dat ook de toekomstige modellen van Kia en Hyundai deze functionaliteit krijgen. Het is trouwens optioneel, dus als je graag V2L wil moet je even opletten welke uitvoering je bestelt. Naast de Koreaanse merken bieden ook MG en Volvo Vehicle to Load aan. Bij MG’s is het zelfs standaard. Volvo heeft V2L geïntroduceerd op de nieuwe EX90.
Wat is het verschil tussen V2L en V2G?
Naast V2L heb je wellicht ook wel eens V2G voorbij zien komen. Dit staat voor Vehicle to Grid. Dit werkt volgens hetzelfde principe van bidirectioneel laden. Bij Vehicle to Grid wordt dit echter gebruikt om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit werkt op dezelfde manier als opladen: via de laadkabel. Hiermee kan de auto stroom leveren op piekmomenten. Deze technologie zit momenteel nog in de experimentele fase.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.