We zien allemaal die mooie folders van de verschillende merken. Met daarin mooie studiofoto’s. Van installateurs, loodgieters of bezorgers met vers gestreken kleren aan. Met een veiligheidshelm op die net uit het plastic komt. We weten ook allemaal dat de praktijk heel erg anders is.
Je gaat namelijk gewoon aan het werk met je bedrijfswagen. En niet alles wat erin vervoerd wordt is voorzien van tien lagen verpakkingsplastic om jouw auto te beschermen. Dus bescherm de laadruimte van de bus tegen de dagelijkse praktijk en alles wat je erin zou kunnen vervoeren. Als het gaat om kiezen van de beste bedrijfswageninrichting voor je bestelwagen dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Of beter gezegd, algemene vragen die je jezelf kunt stellen voordat je aan je speurtocht begint.
Wat is het doel van de inrichting?
Het lijkt een vreemde vraag. Maar hij is zo gek nog niet. Het maakt namelijk nogal verschil of jij de inrichting van je bestelwagen wilt aanpassen omdat jij dit nodig hebt voor je werk. Of dat jij de bedrijfswageninrichting wilt aanpassen omdat je de wagen wilt beschermen voor het moment dat je hem weer in moet leveren. Dat is natuurlijk het geval bij operational lease maar bijvoorbeeld ook wanneer jij van plan bent om hem direct te verkopen na afloop van de financial lease termijn. Ga maar na wanneer je zelf op zoek bent naar een tweedehands bestelwagen.
Jij wilt eigenlijk NIET zien wat er in een vorig leven mee is gebeurd. Als jij de deuren achter opentrekt en je ziet de binnenkant van een kruiwagen aan deuken en scheuren. Dan loop je toch een auto verder. Als het doel simpelweg bescherming van de auto is tegen jouw werkzaamheden dan is het zaak om te kiezen voor een betaalbare effectieve bescherming. Als het niet nodig is, laat je dan niet verleiden om te veel uit te geven aan de inrichting en overweeg wellicht zelfs om de inrichting in eigen beheer uit te voeren.
Aanpassing is vaak noodzakelijk
Het is aan de andere kant bij zeer veel toepassingen noodzakelijk om je bestelwagen aan te passen aan jouw werkzaamheden. Soms is dat zelfs wettelijk verplicht, denk aan gekoeld vervoer. Maar soms is het ook simpelweg noodzaak. Een servicemonteur kan wel netjes zijn vierkante meters vloeroppervlak vol zetten met alle mogelijke onderdelen en gereedschappen maar dat is een enorme verspilling van de ruimte in de bus.
Je moet vaak verticaal denken. Opbergen wil je al je spullen en ook nog eens op zo’n manier dat je weet wat-waar terug te vinden is. Zeg je verticaal in een bestelwagen dan zeg je ook vastzetten, want alles met een te hoog zwaartepunt valt om. Hier komen we dan direct op het tweede punt.
Moet de bedrijfswageninrichting omkeerbaar zijn?
Het is zinloos om je kop in het zand te steken. Over een aantal jaren dien jij je bestelwagen weer in te leveren. Als jouw auto onherkenbaar is veranderd ten opzichte van de auto die je bij hen ophaalde dan weet je dat er discussie zal ontstaan. Ten eerste is het dus bij aangaan van een tijdelijk contract belangrijk dat je weet wat er geaccepteerd wordt wanneer je de bedrijfsauto weer inlevert.
Moet hij vrij zijn van bestickering? Mogen de sidebars blijven zitten? Een degelijk gemonteerde trekhaak dat zal niemand als een probleem zien. Maar bij het dichtzetten van de achterruiten met ‘veiligheidsgaas’ kan er voor de leasemaatschappij al een probleem ontstaan bij doorverkoop.
Je moet hem ook weer inleveren!
Als jouw bedrijfswageninrichting ervoor zorgt dat de leasemaatschappij minder kans heeft om de bus door te verkopen voor een goede prijs. Dan weet je eigenlijk zelf het antwoord al. Het kan dan een overweging zijn om direct bij aangaan van het contract de bedrijfswageninrichting mee te nemen in het contract. Dan weet jij maar ook de leasemaatschappij direct bij aanvang waar jullie aan toe zijn als het om de staat gaat waarin het voertuig geretourneerd wordt. En dat betekent dat je samen die kostenpost afgedekt hebt.
Wat nu als de bestelwagen helemaal niet over 36 of 48 maanden terug moet. Maar dat jij dit moment in de toekomst zelf gaat uitkiezen? Dan nog is het raadzaam om even na te denken voordat je iemand iets laat verankeren aan je dak of vloer. Het is ook bij volledig eigendom van belang dat je nadenkt over hoe lang je met de bestelwagen gaat rijden en wat je nog denkt te kunnen ontvangen bij inruil.
Elke beslissing heeft impact op restwaarde
Al je beslissingen wat betreft inrichting gaan invloed hebben en helaas is het net zoals bij tuning van een personenwagen. Wat jij ziet als meerwaarde omdat het zo heel erg handig was voor jouw bedrijfsvoering. Dat ziet de volgende eigenaar waarschijnlijk als een extra minpuntje op de auto wat hij moet laten herstellen. Om hem geschikt te maken voor zijn of haar bedrijf. Om even die parallel verder te trekken met het tunen van je personenauto. Je krijgt zelden de kosten terug die je erin steekt.
Aan de andere kant. Je koopt een bedrijfswagen met een doel en als aanpassingen in de inrichting ervoor zorgen dat de bestelwagen veel meer nut heeft voor jou. Ga je dan niet een paar jaar lang druk lopen maken voor de volgende eigenaar. Het heeft dan ook zeker zin om je goed voor te laten lichten door een professional. Die kan je alle mogelijkheden vertellen en er zijn bijna altijd mogelijkheden om een inrichting goed te verankeren in je bestelwagen zonder dat de bus als een gatenkaas aan geboorde bevestigingspunten achterblijft na verwijdering.
Moet de bedrijfswageninrichting mee te nemen zijn naar een nieuwe bus?
De investering in de bedrijfswageninrichting kan vrij fors zijn, het is dan ook te overwegen om te kijken naar een inrichting die je mee kunt nemen naar een volgende bedrijfswagen. Als je dit overweegt kijk dan ook even naar de bedrijfswagen zelf. Als je een exotische bedrijfswagen hebt dan hoeft dat nog steeds geen groot probleem te zijn als de afmetingen van de inrichting maar niet exotisch zijn. Echt compleet afgestemde inrichting zal alleen maar in precies dezelfde bus passen, hou daar rekening mee.
Als je echt een standaardoplossing koopt met een paar passtukken dan is het makkelijk om hem in een ander type auto ook in te bouwen. Dan is het echter weer van belang dat de inrichtingslijn nog bestaat bij de leverancier van de inrichting wanneer je volgende auto een paar passtukken nodig hebt. Het is toch een beetje als een keuken van 1 huis naar het andere willen verhuizen..
Zijn jouw eisen uniek of zijn er in andere branches vergelijkbare inrichtingen?
Er worden elk jaar vele tienduizenden bestelwagens voorzien van businrichting. Dus de kans dat iemand al een keer dezelfde eisen heeft gehad voor de inrichting als jij is bijzonder groot. Probeer dus efficiënt te zijn en kijk of je uit de voeten kunt met een standaardoplossing, eventueel met enkele specifieke accessoires voordat je voor volledig kostbare maatwerkoplossingen kiest.
Als je overweegt om zelf je inrichting te maken omdat je heel erg specifieke eisen hebt, bedenk dan wel dat klanten vaak een kijkje in je bestelbus nemen, dus zorg dat het er wel professioneel uitziet.
Wat als je helemaal geen bedrijfswageninrichting nodig hebt?
Dan nog kun je een bedrijfswageninrichting overwegen. Vreemd? Nou dat kunnen we wel uitleggen. Er zijn veel berijders van kleine bestelwagens die alleen maar in een grijs kenteken auto rijden omdat dit de goedkoopste bedrijfswagen is die ze kunnen rijden. Denk aan veel beveiligers. Dan nog kun je overwegen om maatregelen nemen om jouw bestelwagen te beschermen. Deze maatregelen kunnen tegelijkertijd het comfort tijdens het rijden te verhogen. Een frequent gekozen optie is die van akoestische isolatie. Een lege cabine achterin kan als een klankkast fungeren en behoorlijk ‘dreunen’ op snelheid en op slecht wegdek. Een wandbekleding in de laadruimte kan dus wel degelijk nut hebben, ook wanneer je bijna nooit goederen achterin vervoert.
Tenslotte nog iets waar je aan kunt denken bij het uitkiezen van je bedrijfswageninrichting. Deze tip geldt eigenlijk voor alles, of je nu op zoek bent naar een vloer of een tussenwand of een kopschot.
Geef de dealer ook een kans
Geef de dealer ook een kans om een offerte te maken. Wellicht heb je er zelf al ideeën over of heb je zelfs al een offerte aangevraagd. Maar je koopt daar TOCH een bedrijfswagen en daarop ontvang je fabrieksgarantie. Waarom zou je niet discussies over bijvoorbeeld roest na montage van de inrichting in de toekomst tegengaan door die verantwoordelijkheid bij 1 partij te leggen. Hou ook rekening met de tijdswinst van one-stop-shopping. Daarnaast kun je dan alles in één financiering meenemen als je gaat voor het financieren van je bus.
Je kunt de bedrijfswageninrichting een onderdeel van de afleverplanning uit laten maken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een gewilde bus dan heeft de dealer vast veel oplossingen al een keer aangeboden aan klanten. Doe daar je voordeel mee.
Kortom, er zijn dus een aantal specifieke overwegingen die je moet maken als je voor de keuze staat van jouw bestelwagen inrichting. Het is dus zaak om je wensen goed op een rijtje te zetten. Het is ook goed om te weten wat voor jouw situatie van belang is. Dat begint met hoe lang je met je bestelwagen gaat rijden en wat de reden is dat je op zoek bent naar bedrijfswageninrichting. Vervolgens moet je vooral goed nagaan of de inrichting die je wenst ook omkeerbaar moet zijn. En of je echt wel maatwerk nodig hebt voordat je voor dure oplossingen kiest.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.