Elektrisch rijden lijkt misschien onhandig maar het kan jou als ondernemer veel geld besparen. De vraag is natuurlijk of het bij jouw bedrijfsvoering past. Maar er zijn veel situaties te bedenken waarin je prima in je behoeften zou kunnen voorzien met een elektrische bedrijfswagen, maar wat zijn de kosten? Natuurlijk moet je wel goed berekenen of het voor jou ook echt goedkoper is.
Je moet hierbij niet alleen kijken naar de tankbeurten, maar ook naar onderhoud en andere zaken. We beginnen bij het begin: de aanschaf. Bij een elektrische bedrijfswagen zijn de kosten relatief hoog, meestal duurder ook dan vergelijkbare auto’s met reguliere brandstofmotoren. Maar de overheid stimuleert op verschillende manieren de aanschaf van auto’s die milieuvriendelijk zijn.
Je moet natuurlijk altijd de afweging maken of een kwalitatief goede en voordelige bestelwagen als de Peugeot Partner (kijk hier voor al zijn feautures) op diesel voor nu niet gewoon een slimmere keuze is, zakelijk gezien
Welke subsidies en financiële regelingen zijn er voor elektrische bedrijfswagens
Er zijn meerdere financiële regelingen en subsidies vanuit overheden, provincies en gemeentes die het nóg aantrekkelijker maken om als professional een elektrische bedrijfsauto aan te schaffen en te rijden. De belangrijkste regelingen zijn de volgende:
-Een elektrische auto heeft geen CO2-uitstoot en dus wordt er ook geen BPM in rekening gebracht. Nu heb je in principe op een bedrijfsauto altijd vrijstelling van de BPM, dus dit zal niet snel invloed hebben op je investering. De exacte regels kun je terugvinden op de website van de Belastingdienst
-KIA (Kleinschaligheids Investerings Aftrek)
-MIA (Milieu Investerings Aftrek) bovenop reguliere investeringsaftrek. Deze bedraagt 36% voor elektrische bedrijfswagens op waterstof. Op gewone elektrische auto’s geldt een investeringsaftrek van 27% bovenop de reguliere investeringsaftrek. Voor beide kortingen geldt een maximum van €75.000 euro
-Vamil Investeringsaftrek van 75% op zelf gekozen moment
-Bijtelling is 4% in plaats van 22% bijtelling over de eerste €50.000 euro, als de bedrijfsauto ook privé gebruikt wordt. Kost de auto meer dan €50.000 euro dan betaal je over het bedrag boven de €50.000 euro wél gewoon 22% bijtelling. De bijtellingsregels zijn aan de grillen van de Nederlandse politiek onderhevig en veranderen vaak. Daarbij worden eerdere toezeggingen soms ingetrokken. Zo zouden we in 2020 dezelfde bijtellingsregels hebben als dit jaar, maar het lijkt erop dat de bijtelling voor elektrische auto’s 8% wordt, over de eerste €50.000 euro
-Je betaalt op dit moment geen MRB (Motor Rijtuigen Belasting) voor een volledig elektrische auto
-Sommige gemeentes en / of provincies hebben nog specifieke regelingen om elektrisch rijden te bevorderen. Altijd even informeren dus, voor potentieel nog meer kostenbesparingen. Zo zijn er bijvoorbeeld slooppremies, bijdragen van gemeentes (soms duizenden euro’s!) op de aanschaf van nieuwe én gebruikte elektrische auto’s, etc.
Wat kost de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen?
Een elektrische bedrijfswagen is vaak wat duurder dan een vergelijkbare bedrijfsauto met conventionele verbrandingsmotor. Er zijn echter meerdere stimuleringsmaatregelen om het milieuvriendelijke rijden interessanter te maken voor ondernemers. Denk hierbij aan de hierboven genoemde regelingen zoals KIA, MIA en VAMIL.
Alles bij elkaar opgeteld kunnen deze regelingen ervoor zorgen dat de aanschaf van een elektrische auto voor jouw bedrijf juist goedkoper kan zijn dan de aanschaf van een auto met verbrandingsmotor. Netto besparingen van 20% tot 30% op de aanschafprijs van een bestelwagen zijn daardoor geen uitzondering.
Wat kost het onderhoud van een elektrische bedrijfswagen?
Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Een elektrisch aangedreven auto heeft dus motorisch gezien minder onderhoud nodig. Wel moet je rekening houden met het feit dat je banden misschien iets meer slijten, doordat een elektrische auto gemiddeld genomen iets zwaarder is. Je remmen slijten in veel gevallen weer minder, omdat een elektrische auto veel ‘op de motor remt’ om energie voor de batterijen terug te winnen.
Een verbrandingsmotor moet aan strenge emissie-eisen voldoen en heeft veel bewegende onderdelen die kunnen slijten. Ook moet er regulier onderhoud gepleegd worden zoals het verversen van olie en filters. Allemaal zaken waar een elektrische auto geen last van heeft.
Daar staat wel tegenover dat we nog relatief weinig weten over de levensduur van accupakketten en elektromotoren. De eerste tekenen zijn positief, maar we zullen pas over een paar jaar weten of elektrische auto’s daadwerkelijk zo slijtvast zijn als ze op dit moment lijken.
Opladen is goedkoper dan tanken
Een auto opladen is over het algemeen goedkoper dan tanken. Echter, dan moet je wel slim omgaan met het laden. Er zijn daltarieven en piektarieven voor thuisladen, bijvoorbeeld. En een snellader langs de snelweg is waarschijnlijk véél duurder dan de laadpaal bij jou in de straat. Het kan zijn dat je auto thuis aan de stekker €0,22 per kWh kost, terwijl diezelfde kWh bij een Fastned laadpaal bijna het drievoudige kost, namelijk €0,59. Het is eigenlijk net als met tanken: brandstof is duurder op de plekken waar er veel vraag naar is.
Laad je slim dan kan je kilometerprijs flink lager liggen met een elektrische auto. Dat kan zover gaan dat je slechts een vijfde betaalt ten opzichte van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, maar eerlijk is eerlijk: dan moet je wel zonnepanelen op je dak hebben liggen. Laad je echter uitsluitend bij snelladers, dan ben je in sommige gevallen zelfs duurder uit dan met een verbrandingsmotor.
Je kosten voor elektrisch rijden zijn dus erg afhankelijk van welke elektrische bedrijfswagen je aanschaft en voor welke regelingen je in aanmerking komt, maar ook van waar je je auto aan de lader hangt, let daar dus op.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.