In de huidige energietransitie schuiven we steeds meer op naar elektrisch rijden. Ook in de wereld van bedrijfsauto’s. Maar batterij elektrisch is niet de enige oplossing. Ook waterstof-elektrisch, een combinatie van een brandstofcel en batterij is een oplossing. Zeker voor bedrijfsauto’s. Wat is er te koop en wat komt er aan?
Auto’s met een brandstofcel kennen we wel. Hyundai heeft de Nexo, een SUV met een brandstofcel en Toyota de Mirai, een luxe sedan. Allebei emissievrije auto’s die in vijf minuten zijn vol te tanken bij een waterstofpomp en dan vervolgens volledig elektrisch rijden. Beide personenauto’s hebben een kleine accu die wordt geladen door de elektriciteit die de brandstofcel maakt uit waterstof die in de tanks zit.
Bedrijfswagens op waterstof
Best handig, dus waarom ook niet toepassen in bedrijfswagens? De beperkte actieradius van een volledig batterij elektrische bedrijfswagen kan namelijk in de weg zitten. Het opladen tijdens de werkdag kost dan kostbare tijd, en in die tijd kun je niet werken. Waar je op moet letten op het gebied van actieradius schreven we ook een artikel over.
Aanbod bedrijfswagens met brandstofcel
Is er dan al wat te kiezen? Ja en nee. Je zou zeggen dat nu er toch ook al twee personenauto’s met een brandstofcel te koop zijn in Europa dat een bedrijfsauto op waterstof een logische volgende stap is. Maar die stap wordt niet gezet door Hyundai of Toyota. Het verst is Stellantis, die heeft in Duitsland en Frankrijk al bedrijfswagens op de weg op waterstof en als het aantal markten gaat uitbreiden is ook Nederland in potentie een interessante markt voor dit type voertuigen.
Het probleem is het tanken van waterstof. Op dit moment (stand september 2022) zijn er 14 operationele tankstations in Nederland waar je waterstof kunt tanken.
Citroën, Peugeot en Opel
Stellantis timmert met zijn vier merken aan de weg in bedrijfswagenland. En van de Citroën ë-Jumpy, de Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro-e is een Hydrogen, oftewel waterstof, variant. De Fiat Scudo doet (nog) niet mee. Ook opvallend is de afwezigheid van het merk Toyota. Die koopt bij Stellantis zowel de brandstof als de elektrische varianten in onder de noemer Toyota Proace, maar kiest niet voor de waterstofvariant. Dat terwijl Toyota toch aan de weg timmert en pioniert op het gebied van waterstof. Bij navraag is het antwoord: “Over mogelijke toekomstige producten kunnen we geen uitspraak doen. De ontwikkelingen blijven echter volop doorgaan bij Toyota op het gebied van waterstof.”
Nou pakt Stellantis het ook iets anders aan dan Hyundai en Toyota bij de personenauto’s hebben gedaan. Ze hebben van hun Hydrogen bestellers namelijk plug-in’s gemaakt. De 10,5 kWh lithium-ion batterij is namelijk ook op te laden met een stekker. Zo kun je met een volle accu én volle tanks vertrekken. Als je 13,2 kilo aan vloeibare waterstof in de drie tanks hebt zitten kom je 400 kilometer verder. Vervolgens tank je in drie minuten weer bij.
De waterstoftanks bevinden zich onder de vloer achterin en hebben geen invloed op de laadruimte. Net als bij de volledig elektrische varianten is het laadvermogen tot maximaal 1.100 kg en het maximum trekgewicht tot 1.000 kilogram.
Stellantis noemt de aandrijving zelf mid-power plug-in waterstof elektrisch. Als je opstart en op lage snelheid voorziet de accu de elektromotor van energie. Bij contante snelheid levert de brandstofcel rechtstreeks energie aan de elektromotor en bij accelereren, inhalen of bergopwaarts rijden worden de brandstofcel en de accu gecombineerd om de elektromotor van energie te voorzien. Bij remmen en afremmen laadt de elektromotor de accu op.
Renault
Stellantis heeft de brandstofcel in een middelgrote bestelauto gestopt. Dat andere Franse merk, Renault, gaat een maatje groter. In samenwerking met Hyvia heeft Renault op de Autosalon van Parijs 2022 de waterstofaangedreven Renault Master Van H2-Tech gepresenteerd. Hij was al aangekondigd op de IAA, maar in Parijs stond de productieversie.
De Master Van H2-Tech is een grote jongen. Hij heeft een laadvolume van 12 m3 en is aangepast speciaal voor het transport van goederen en pakketten. De Renault heeft een brandstofcel van 30 kW, een batterij van 33 kWh en vier tanks die 6,4 kilogram aan waterstof bevatten. De tanks zijn in vijf minuten gevuld en dan heeft de bus een actieradius van 400 kilometer. Reserveren van de bus kan al, rijden in 2023.
Volkswagen
Nog niet in productie omdat naar hun eigen zeggen de tankinfrastructuur nog niet goed genoeg is: de Volkswagen Crafter Hymotion. Nu nog een concept, maar komt zodra Volkswagen vindt dat je op genoeg plekken waterstof kunt tanken.
De actieradius is ruim 500 kilometer. Om die afstand af te kunnen leggen heeft de bestelauto tanks met een maximale capaciteit van 7,5 kilogram aan boord. Ook hier wordt geschermd met bijtanken binnen vijf minuten en dan volledig emissievrij rijden. Mits de waterstof die in de tank gaat ook daadwerkelijk op een groene manier is opgewekt.
Bedrijfswagens op waterstof
Voor nu is het aanbod nog heel beperkt. Maar dat kan zomaar flink groeien de komende tijd. De techniek is er en er komen steeds meer plekken waar ook daadwerkelijk getankt kan worden. Woon of werk je in de buurt van zo’n vulpunt dan kan een bedrijfswagen op waterstof een goed alternatief zijn. Je kunt met een actieradius van zo’n 400 kilometer een heel eind komen.
Naast bedrijfswagens op diesel, benzine en volledige elektrische bestelauto’s kan een bedrijfswagen op waterstof dus een goed alternatief zijn. Zeker met de opkomst van milieuzones in de Europese steden en steeds strenger wordende wetgeving rondom de nieuw verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.