Elektrische bedrijfswagens zijn interessant, mits deze bij jouw bedrijfsvoering passen. Laten we eens kijken naar de factoren om rekening mee te houden, als je een elektrische bedrijfsauto wil inzetten. Zoals de actieradius van de elektrische bedrijfswagen.
Heeft een elektrische bedrijfswagen genoeg range voor jou?
Om erachter te komen of jouw bedrijfswagen genoeg range heeft voor jouw gebruik, moeten we eerst kijken naar hoe jij nu je bedrijfsauto inzet.
Ben je een kilometervreter of juist niet? Rijd je veel op de snelweg of juist in de bebouwde kom? Hoe ziet je dagindeling eruit, ben je voortdurend onderweg of zijn er rustmomenten voor de auto waarop deze opgeladen zou kunnen worden? En als die rustmomenten er zijn, is er dan een laadpaal in de buurt of kan die geplaatst worden?
Hoeveel kilometer rijd je?
De gemiddelde range van een elektrische bedrijfswagen loopt enorm uiteen. Sommige auto’s halen krap honderd kilometer, andere gaan ruim 200 kilometer ver op een vol accupakket. Het kan verleidelijk zijn om voor de grootste accu te kiezen, maar potentieel is die auto ook duurder en kun je prima uit de voeten met een auto met veel beperktere actieradius.
Hoe dan ook: het aantal kilometers dat je aflegt is belangrijk. Maar niet leidend, want als je het slim aanpakt kan je wellicht met één of meer laadmomenten op een dag enorm veel winst behalen.
Heb je bijvoorbeeld een bakkerij en heb je ’s morgens, ’s middags en ’s avonds een bezorgronde in de stad van 30 kilometer totaal, met tussendoor genoeg tijd om de elektrische bestelbus op te laden? Dan kun je waarschijnlijk makkelijk met een elektrische bedrijfsbus uit de voeten. Je lading is licht, je afstanden zijn waarschijnlijk kort en de auto staat genoeg stil bij je bedrijf (waar je een laadpaal kan laten plaatsen of wellicht al hebt) om de elektrische bedrijfsauto altijd voldoende geladen te hebben.
Houdt daarbij in je achterhoofd dat je de elektrische bus niet altijd 100% hoeft op te laden, wellicht hoeft voor de laatste bestelronde nog maar ongeveer 50% van het accupakket gevuld te zijn om alles succesvol rond te kunnen brengen. Vervolgens kan de elektrische bus ’s nachts weer volledig opgeladen worden om de volgende dag met 100% actieradius te kunnen beginnen.
Wat vervoer je in jouw elektrische bedrijfswagen?
Rij je altijd met een laadruimte vol muntgeld? Of heb je een bedrijf dat gebakken lucht in piepschuim vervoert? Als dat laatste het geval is, dan zal je range een stuk groter zijn dan in het eerste geval. Het is ook zaak om goed na te denken over de inrichting van je bedrijfswagen.
Gewicht in een elektrische bedrijfswagen moet door de elektromotor(en) in beweging gebracht worden, ten koste van de actieradius. Hoe meer moeite dat kost, hoe meer energie er verloren gaat en hoe beperkter je actieradius zal zijn. Daarnaast weegt het batterijpakket ook de nodige kilo’s en die gaan af van je laadvermogen. Ook het maximale trekgewicht ligt vaak lager dan die van de brandstofbroertjes. Kortom: ben je handelaar in lood, dan zal een elektrische bedrijfswagen minder ver komen dan bij een banketbakker.
Hoe verspreid je je kilometers over een dag?
Rijd je een vast aantal kilometers op een dag? Zijn het vaste ritten over vaste trajecten? Dan is het waarschijnlijk vrij makkelijk te bepalen of een elektrische bedrijfswagen voor jou inzetbaar is. Stel: je kan 100 kilometer op een volledig geladen accu van je elektrische bedrijfsauto rijden.
’s Morgens is de rit naar je werk 70 kilometer, dat haal je dus makkelijk. Je zal dan alleen wel een laadpunt moeten hebben waar in ieder geval weer 40 kilometer actieradius bijgeladen kan worden voor je naar huis gaat.
Opladen van de elektrische bedrijfswagen
Dat lijkt simpel, maar dat is het niet altijd. Verdiep je dus ook in de laadmogelijkheden bij de zaak en/ of vaste afnemers. Onderweg snelladen kan natuurlijk ook maar hou er rekening mee dat snellaadpalen niet altijd zo snel als dat jouw auto kan laden. Daarnaast wordt het ook steeds drukker bij de laadstations.
Alle elektrische bedrijfswagens (en personenauto’s) kunnen ook via een normaal stopcontact worden opgeladen, maar dat duurt over het algemeen erg lang. Met een laadpaal is de accu weer sneller vol, dus dat verdient de voorkeur. Snelladen gaat tot 80 procent vulling nog een stuk rapper en is duurder.
Kortom: er zijn veel rekensommen te maken en situaties die je moet overwegen. Maar voor veel bedrijfsauto’s kan een elektrische bedrijfsbus een prima alternatief zijn. Wellicht ook voor jou!
</if
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.