We gaan allemaal steeds meer elektrisch rijden. We moeten ook wel want de overheid zet er vol op in. Ook ondernemers en ZZP-ers moeten er aan geloven. Het personenauto aanbod groeit rap, maar hoe zit dat voor bedrijfswagens en wat en wat zijn de aandachtspunten, daarover gaat dit artikel.
Elektrisch rijden is een vorm van mobiliteit die moet passen bij de inzet van de bedrijfsauto. Zo is bijvoorbeeld de aanschafprijs van een elektrische bestelwagen vaak hoger dan die van vergelijkbare diesel- of benzinevariant.
In veel gevallen is het elektrisch rijden echter wel goedkoper al vallen de modellen zelf niet onder het overzicht van beste goedkope bestelbussen: de onderhoudskosten zijn veel lager en bovendien zijn de kilometerkosten vaak lager, zeker als er slim wordt omgegaan met opladen.
Range
Daarnaast neemt ook de range van deze auto’s steeds verder toe en je kunt veel besparen op brandstofkosten. Er zijn dus genoeg redenen om elektrische bedrijfswagens te overwegen. Steeds meer ondernemers zien de voordelen van een duurzaam wagenpark.
Toch zullen er ook absoluut ondernemers zijn waarvoor de voordelen van elektrische bedrijfswagen (nog) niet op gaan. Bijvoorbeeld omdat er weinig tijd is voor laden of omdat er grote afstanden op een dag gereden moeten worden.
Ook niet onbelangrijk: het is maatschappelijk verantwoord. Veel klanten waarderen het als er een elektrische bestelwagen een pakket komt afleveren in plaats van een ronkende diesel. Bovendien waren er eerder vooral kleine bestelauto’s te krijgen die elektrisch hun kilometers maakten, maar tegenwoordig is er ook een groeiend aanbod van grote elektrische bedrijfsauto’s.
Elektrisch rijden heeft dus voor- en nadelen?
Dat klopt, een elektrische bedrijfswagen heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Het is vooral belangrijk goed te kijken naar de toepassing voor jouw nieuwe bedrijfsauto. Wat zijn je behoeftes? Rij je veel korte stukjes, of juist niet? Moet je veel en zware spullen meenemen? Moet er een aanhanger achter je bus?
Rij je veel binnen steden of net daarbuiten, maar niet veel op de snelweg? Hoef je niet met een zware aanhanger het hele land door en heb je genoeg aan een beperkter laadvermogen? Dan kan een elektrische bedrijfsauto zeker erg interessant zijn. Maar als je honderden kilometers moet overbruggen op een dag waarvan een groot deel op de snelweg en veel zware last, dan zul je in ieder geval een beperktere keuze uit bedrijfswagens hebben, of is een variant met een brandstofmotor nog een betere oplossing. en wellicht behoort een elektrische bedrijfsauto helemaal (nog) niet tot de mogelijkheden.
Een aantal voordelen op een rij:
- Economische stimulering vanuit onder andere de overheid zorgt ervoor dat een elektrische bedrijfswagen in veel gevallen redelijk voordelig kan worden aangeschaft, met name door ondernemers.
- Een elektrische bedrijfsauto is stil. Erg stil. Als je huidige bus een dieselmotor heeft ga je potentieel een oase van rust ervaren.
- Elektrisch rijden heeft als bijkomend voordeel dat het optimale koppel vrijwel altijd bereikbaar is. Dat betekent dat je altijd optimaal op het verkeer kan anticiperen.
- Het is beter voor het milieu. Dat kan een prima overweging zijn vanuit persoonlijke overwegingen of overtuigingen. Maar daarnaast laat je ook aan anderen zien dat je probeert milieuvriendelijk en vooruitstrevend bezig te zijn.
- Elektrisch rijden is goedkoper. Hoeveel goedkoper precies? Dat is erg afhankelijk van de nieuwe bedrijfswagen die je wilt kopen en hoe je daarmee rijdt en waar en wanneer je de auto aan de lader zet.
- Onderhoudskosten zijn lager. Doordat een elektrische auto veel minder bewegende onderdelen in zijn motorruimte heeft, heb je een stuk minder onderhoud nodig.
Een aantal nadelen op een rij:
Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn, er zijn nog steeds nadelen aan elektrisch rijden. Sommigen lossen zich met tijd op, anderen zijn inherent aan elektrische mobiliteit.
- De actieradius van elektrische bedrijfswagen is gemiddeld genomen nog wat krapper dan bij een auto met verbrandingsmotor. Je zult dus vaker aan de stekker staan dan aan de pomp.
- Het laadvermogen en het maximale trekgewicht van een elektrische bedrijfswagen is eigenlijk altijd lager dan de versies met een verbrandingsmotor. Door het gewicht van het accupakket blijven er minder laadkilo’s over.
- Elektrische auto’s zijn relatief prijzig en duurder in aanschaf dan een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor.
- Opladen duurt (veel) langer dan tanken en dat kan een belemmering zijn. Als je een beetje handig bent met je agenda kun je hier echter wel in veel gevallen omheen plannen.
- Minder schoon dan gedacht. Een elektrische auto kán heel schoon zijn, maar elektriciteit is niet altijd groene stroom en kan ook uit een kolen of gascentrale komen. Bovendien is de productie van accu’s alles behalve milieuvriendelijk en kunnen ze potentieel bijzonder vervuilend zijn als ze ooit gerecycled moeten worden.
Welke financiële regelingen en subsidies zijn er voor elektrische bedrijfswagens?
Voor ondernemers zijn er meerdere financiële regelingen en subsidies vanuit de overheid die het nóg aantrekkelijker maken om als professional een elektrische bedrijfsauto te rijden. Laten we beginnen met een overzicht van die financiële voordelen, want daar zijn bedrijfswagenrijders immers dol op.
Doordat de overheid de uitstoot van het Nederlandse wagenpark omlaag wil brengen zijn, er meerdere regelingen en subsidies die het rijden van elektrische bedrijfswagens aantrekkelijker maken voor ondernemers. Dit zijn de afkortingen en begrippen die je als toekomstige elektrische bedrijfsauto rijder even uit je hoofd moet leren:
MRB (Motorrijtuigenbelasting)
BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)
MIA (Milieu Investerings Aftrek)
Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen)
Bijtelling
Subsidies
MRB (Motorrijtuigenbelasting)
Als je een elektrische auto rijdt betaal je in Nederland tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Dit is een stimuleringsmaatregel die geldt voor alle elektrische auto’s, zowel zakelijk als particulier aangeschafte auto’s.
BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)
De hoogte van de BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot van een voertuig. Aangezien een elektrische bedrijfsauto geen CO2-uitstoot heeft, is dat bedrag op een elektrisch voertuig nihil. Er is door de overheid bepaald dat er in ieder geval tot en met 2024 geen BPM op elektrische auto’s zal worden toegepast.
MIA (Milieu Investerings Aftrek)
De Milieu Investerings Aftrek is in het leven geroepen om ondernemers te helpen duurzamer te ondernemen. Het is een belastingvoordeel voor bedrijven die milieuvriendelijker willen zijn. Bedrijven die hun energierekening willen drukken door bijvoorbeeld zonnepanelen te gebruiken of hun pand beter te isoleren kunnen een verzoek indienen bij de Belastingdienst voor de Milieu Investerings Aftrek.
Ook elektrische auto’s en bedrijfswagens vallen onder dit soort milieu sparende zaken. Met de MIA krijg je extra investeringsaftrek voor milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen en technieken, bovenop de gebruikelijke investeringsaftrek die je sowieso al kunt genieten als ondernemer. Let op, je auto moet wel op de positieve lijst van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland staan om in aanmerking te komen.
Vamil
De Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (ook wel Vamil genoemd) betekent dat 75% van de investeringskosten op een willekeurig moment mag worden afgeschreven. Dat kan dus ook in het jaar van aanschaf al zijn. Dit kan je als ondernemer voordelen opleveren zoals rentevoordeel en een gunstiger liquiditeit. Let op, je auto moet wel op de positieve lijst van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland staan om van de Vamil gebruik te kunnen maken.
Bijtelling
Als je een zakelijke leaseauto meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt betaal je in Nederland bijtelling. Normaal gesproken is dat 22% maar in het geval van een elektrische auto bedraagt de bijtelling over de eerste 35.000 euro 16%. Mocht je bedrijfswagen duurder zijn dan 35.000 euro dan moet je over het resterende bedrag wel gewoon 22% bijtelling betalen.
Subsidies
Los van de hierboven genoemde landelijke regels, zijn er per gemeente en provincie ook nog regelingen en subsidies om duurzaam ondernemen te stimuleren. Veel steden willen bijvoorbeeld minder vervuilende auto’s in hun binnensteden toelaten en geven daarom extra kortingen op elektrische bedrijfswagens. Veel gemeenten leveren bijvoorbeeld ook gratis laadpalen als je aan kunt tonen dat je veel elektrisch rijdt.
Laadpalen voor elektrische bedrijfswagen
Als ondernemer heb je de mogelijkheid om de laadpaal mee te nemen in je MIA-voordeel. Dit moet dan wel binnen de gestelde limieten voor de MIA zijn en het bedrag voor de laadpaal dat in de MIA wordt meegerekend mag niet hoger zijn dan 2500 euro. Wel is het toegestaan een losstaande MIA-aanvraag te doen voor installatie van een laadpaal die duurder is dan 2500 euro.
Elektrische bedrijfswagen
Het aanbod aan bedrijfsauto’s met een elektrische aandrijflijn groeit rap en wordt snel uitgebreid. Dat moet ook wel, want we moeten allemaal aan de elektrische auto en op termijn de ondernemers ook.
Elektrische bedrijfswagens op de markt op dit moment (2022):
Compacte bedrijfswagens
De keuze is inmiddels reuze. In alle soorten en maten. We nemen het even met je door in de volgorde van formaat. Allereerst de compacte bedrijfswagens. Hier is het aanbod inmiddels behoorlijk groot.
Allereerst een vijfling die uit dezelfde fabriek komt. De Peugeot e-Partner, de Citroën ë-Berlingo, de Opel Combo-e, de Fiat e-Doblò en de vreemde eend in de bijt, niet van Stellantis maar toch een beetje, De Toyota Proace City Electric.
De specs van deze elektische bedrijfswagens zijn zoals te verwachten nagenoeg identiek. Laadvermogen van de auto’s is zo’n 800 kilogram, dat is zo’n 200 kg minder dan de brandstofbroeders. Binnenruimte is net zo groot. De elektromotor heeft een vermogen vaan 100 kW en de bestellers zijn voorzien van een batterijpakket van 50 kWh.
Actieradius is zo’n 275 kilometer volgens de WLTP cyclus. Een aanhanger tot 750 kg is mogelijk. Grootste onderlinge afwijking is de 10 jaar garantie die Toyota biedt ten opzichte van de 2 jaar die de Stellantis merken bieden. Dat kan voor een ondernemer wel eens het verschil maken.
Compacte drieling
Meer merken werken samen. Zo zijn de Renault Kangoo, de Mercedes-Benz Citan en de Nissan Townstar broertjes van elkaar. De eerste is inmiddels volledig elektrisch te bestellen, de twee stiefbroertjes volgen later dit jaar.
We houden dus even de specs aan van de Renault. De Kangoo E-Tech, zoals de volledig elektrische variant heet, heeft een actieradius tot 320 km (WLTP) en is voorzien van een 44kWh batterijpakket. Hij is er met een laadvermogen van 11 kW en er is een versie met een laadvermogen van 22 kW. Wat betreft laadruimte is er overigens geen verschil met de brandstofversies. Snelladen is niet standaard, maar een optie van 800 euro.
Het maximale laadvermogen valt wel een beetje tegen. Met een maximum van 537 kilo is dat beperkt voor een bedrijfswagen. Een geremde aanhanger kan dan weer wel tot 1.500 kilogram.
Middelgrote bedrijfswagen
Ook een maatje groter is er keus. Meer zelfs dan bij de compacte elektrische bedrijfswagens. Ook hier trappen we af met de vijfling die door Stellantis gebouwd wordt. De Peugeot e-Partner, de Citroën ë-Jumpy, de Opel Vivaro-e, Fiat e-Scudo en het Japanse stiefzusje de Toyota Proace Electric.
Bij deze vijf is er keuze uit een 55 of een 75 kWh versie. De ene brengt je met een volle batterij 230 km ver en de andere 330 km. Het laadvermogen ligt rond de 1.000 kilogram (beetje afhankelijk van de versie) en het maximale trekgewicht is ook 1.000 kilogram.
Mercedes onder de busjes
Deze mag natuurlijk niet in de lijst van elektrische bedrijfswagens ontbreken, de Mercedes-Benz eVito. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 66 kWh en daarmee heeft de auto een bereik tot 286 kilometer. Het laadvermogen verschilt per lengtemaat, maar is maximaal 848 kilogram. Groot nadeel, een aanhanger trekken is niet mogelijk, het trekgewicht is nul kilogram.
Volkswagen en Ford
Nog niet vertegenwoordigd in de compacte elektrische bedrijfswagens zijn de merken Volkswagen en Ford. We beginnen met de meest tot de verbeelding sprekende: de Volkswagen ID.Buzz Cargo. Losjes geïnspireerd op de originele VW-bus, de Bulli. We moeten nog even wachten tot einde van 2022 maar dan is ie er.
De ID.Buzz Cargo wordt geleverd met een 77 kWh accupakket, wat goed is voor 424 kilometer (WLTP) actieradius. Het maximale laadvermogen ligt op 650 kilo. Ook kan de ID.Buzz Cargo maximaal 1.000 kilo trekken. Pre-orderen kan inmiddels.
Pas eind 2023 beschikbaar, maar we willen hem toch alvast noemen; de Ford E-Transit Custom. Volledig elektrische versie van de bekende Transit Custom bus. Een actieradius tot 380 kilometer, een laadvermogen tot 1.100 kilogram en de reden waarom we hem hier alvast voor volgend jaar noemen, een maximum trekgewicht tot 2.000 kilogram.
Dat laatste maakt het zo ongeveer de eerste onder de elektrische bedrijfswagens van dit formaat die interessant begint te worden voor bijvoorbeeld aannemers en dergelijke. Want met een trekgewicht van 1.000 kilo doe je niet veel als je een huisje gaat stuccen of slopen en afval wil afvoeren.
Grootste bestelwagens
Dan rest er nog één categorie busjes. De bussen. Voor alle pakjesbezorgers en harde werkers die echt ruimte nodig hebben. Deze keer beginnen we niet bij de elektrische bedrijfswagens van Stellantis maar bij de Volkswagen e-Crafter. Deze heeft een actieradius van 115 kilometer en een laadvermogen van 970 kilogram. Dat zijn dus maar kleine pakketjes, anders wordt de bus te zwaar. Geen aanhanger mogelijk.
Ook bij Renault kun je terecht voor een grote bus, de Renault Master E-Tech. Hier maximaal 1.100 kilo laadvermogen en een actieradius van 120 kilometer. Geen aanhanger mogelijk.
Mercedes-Benz biedt met de eSprinter wat meer actieradius. Een afstand van 142 kilometer wordt beloofd. Een laadvermogen tot 1.000 kilogram is mogelijk al naar gelang welke versie van het accupakket je kiest. Groter pakket, is meer gewicht, is minder laadvermogen. Ook hier behoort een aanhanger trekken niet tot de mogelijkheden.
Stellantis vierling
Hé, geen vijfling? Nee, Toyota koopt geen grote elektrische bedrijfswagens in bij Stellantis. Dus hier een vierling. Het zijn de Peugeot e-Partner, de Citroën ë-Jumper, de Opel Movano-e en de Fiat eDucato. Er zijn varianten met een actieradius van 200 tot 340 kilometer. Laadvermogen is afhankelijk van merk en versie die je kiest. Er zijn hier veel variabelen.
Ford E-Transit
Een apart stukje voor de Ford E-Transit. Later dit jaar beschikbaar. Met een laadvermogen tot 1.967 kilogram, een actieradius tot 317 kilometer en een aanhanger tot 750 kilogram is mogelijk, maar niet bij alle uitvoeringen. Zeer bruikbaar dus voor de plaatselijk pakjesboer.
Is dat alles?
Nee. Want je kunt bijvoorbeeld ook via de grijze import kiezen voor een Ford F-150 Lightning pick-up truck. Of wat te denken van de Kia e-Soul Cargo? Met een actieradius van 452 kilometer en het comfort van een personenauto? En dan zijn er ook nog de Chinezen, bijvoorbeeld de Mazus eDeliver 3 en eDeliver 9.
Kortom, als je elektrische bedrijfswagens zoekt is er inmiddels wat te kiezen. Klein, groot, enorm, luxe, pick-up. Alles kan. Maar kijk goed naar wat je nodig hebt. Rij je grote afstanden, moet je een zware aanhanger trekken of vervoer je juist alleen maar kleding binnen een milieuzone in een stad? Inmiddels is er voor ieder wat wils.
Hoe werkt een elektrisch aangedreven bedrijfsauto?
Iedereen weet wel ongeveer hoe een bestelauto op benzine of diesel werkt. Voor degenen die het niet weten een beknopte samenvatting: brandstof (diesel, benzine of in sommige gevallen gas) wordt vermengd met zuurstof in een motorblok en dat wordt tot ontploffing gebracht. De vrijgekomen energie brengt cilinders in beweging en die beweging wordt vervolgens met wat slimmigheden doorgezet naar de wielen die jouw bestelwagen in beweging brengen.
Maar een elektrische auto heeft geen brandstof, geen ontploffingen en dus geen motoronderdelen die in beweging komen door die ontploffingen. Hoe kan het dan dat die wielen toch gaan draaien? We zullen proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Denk even aan twee magneten die elkaar afstoten. De belangrijkste onderdelen van de elektromotor zijn eigenlijk magneten en een spoel die elkaar in beweging brengen op het moment dat er energie door de spoel wordt gestuurd. Die energie is de elektriciteit. Op het moment dat je elektriciteit uit de accu’s van een elektrische bedrijfsauto door die spoel leidt reageert deze op het magnetisch veld en komt deze in beweging.
Beweging
Die beweging wordt gebruikt om de wielen te laten draaien. Door de hoeveelheid elektriciteit te regelen, regel je de kracht waarmee de magneten elkaar afstoten. Denk hierbij aan een lamp met een dimmer: hoe verder je draait, hoe meer stroom er door de lamp gaat en hoe feller deze brandt. Bij een auto werkt het hetzelfde: meer stroom betekent meer kracht voor de magneten. En hoe harder deze magneten elkaar afstoten, hoe harder de wielen draaien.
De elektriciteit die nodig is om de elektromotor te laten draaien komt bij bestelauto’s die wij als elektrisch kennen in principe uit accu’s. Deze accu’s worden opgeladen aan stekkers, in principe net als een oplaadbare batterij die je gebruikt in je huishoudelijke apparaten of mobiele telefoon. Maar omdat ze een groot, zwaar object in beweging moeten brengen zijn er veel van nodig. Het gevolg: accu’s zijn vaak enorm groot en zwaar. Dat is een nadeel want al dat extra gewicht vraagt om extra inspanning van de elektromotoren. Daardoor zijn je accu’s eerder leeg en dus wil je meer accu’s die weer gewicht toevoegen. Een vicieuze cirkel dus.
En brandstofcel / waterstofauto’s dan?
Bij elektrische auto’s denken we vaak direct aan stekkers en opladen aan een laadpaal. Maar er is nog een variant van elektrisch rijden die belangrijk kan worden: bedrijfswagens met een brandstofcel, ook wel waterstofbedrijfsauto’s genoemd.
Stellantis heeft momenteel de eerste waterstof elektrische varianten van zijn middelgrote bussen op de markt gebracht en ook Renault heeft een Master op waterstof aangekondigd. Hoe snel die ontwikkeling gaat is nog afwachten. Op dit moment zijn waterstoftankstations nog schaars en is er nog een kip of het ei situatie.
Er zitten dus veel facetten aan de elektrische bedrijfswagen. Veel pluspunten die vooral binnen stedelijke gebieden naar voren komen. Maar ook enkele duidelijke beperkingen die ervoor zorgen dat een volledig elektrische bestelbus nog niet voor elke toepassing en elk bedrijf geschikt is.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.