Op zoek naar een tweedehands bedrijfsauto? Door van tevoren wat huiswerk te doen kun je een miskoop voorkomen. In dit artikel vertellen we over de aankoopmogelijkheden van een bedrijfswagen occasion en waar je op moet letten.
Informeer jezelf bij het kopen van een tweedehands bedrijfswagen
Tegenwoordig kun je online bijna alle antwoorden op je vragen vinden. Maar het is natuurlijk wel van belang dat je de juiste zoekopdracht ingeeft. Wat voor type bestelauto zoek je? Wat zijn de prijzen? Wat voor uitvoeringen staan er te koop? Wat moet je doen als je een tweedehands busje wilt kopen?
Wat betekenen al die afkortingen? Naast websites als Autoblog.nl met aankoopadviezen zijn er merk specifieke sites die zich bezig houden met één merk of zelfs model. Daar zitten ook bedrijfswagens tussen. Zorg dus dat je van tevoren zoveel mogelijk bent ingelezen. Meer kennis van aandachtspunten helpt altijd wanneer je voor een bestelwagen staat die je overweegt te kopen.
Uiteraard willen we allemaal de beste deals hebben, maar wees realistisch. Een buitenkansje komt eigenlijk maar zelden voor. Een nieuwe bestelbus kopen is toch echt iets anders dan op zoek gaan naar een tweedehands. Als niet duidelijk is waardoor de bestelauto in kwestie een buitenkansje is, dan kun je een potentiële kat in de zak kopen. Het grote voordeel van het internet is dat je de prijzen erg goed met elkaar kan vergelijken. Je kan heel gericht zoeken op het merk en model dat je wenst met de specifieke opties die vereist zijn.
Nu is het wel zaak om het altijd zelf te controleren. Een ‘navigatiesysteem’ is slechts één vinkje in het aanmeldscherm van de occasionsite, maar kan zowel een oude TomTom betekenen als een professionele infotainment unit die af-fabriek is geïnstalleerd.
Het is mogelijk om een bedrijfswagen te kopen bij verschillende soorten bedrijven. Ook auto’s van eenzelfde type kunnen bij een variëteit aan aanbieders te vinden zijn. Ze hebben ieder zowel hun positieve als negatieve kenmerken.
Een bedrijfswagen kopen bij een merkdealer
Het zal niemand verbazen dat dit vaak de meest prijzige optie is. De merkdealer staat in direct contact met de importeur en heeft (in bijna alle gevallen) als eerste taak om zoveel mogelijk nieuwe auto’s te verkopen. Aangezien veel merken ook bedrijfswagens leveren, worden deze ook via de dealer verkocht. Uiteraard ruilen deze dealers ook een gebruikte bedrijfsauto in. Als deze auto’s te oud of niet meer in goede staat zijn, worden ze vaak direct naar de handel doorgestoten. Overigens is het ook belangrijk om te kijken hoeveel het voordeel eigenlijk is.
De occasions die je aantreft bij een merkdealer zijn van vaak van hoge kwaliteit, relatief jong en met naar verhouding een lage kilometerstand. In veel gevallen zit er een ‘occasionlabel’ op. Dat is een garantie die vaak aanvullend is op de BOVAG garantie. Denk bijvoorbeeld aan een garantie van 12 of soms zelfs 24 maanden. Uiteraard zit deze garantie wel ergens verwerkt in de prijs, maar het verschil kan klein zijn. Let bij een een jonge bedrijfswagen occasion ook op of er wellicht nog fabrieksgarantie op zit, sommige merken hebben tegenwoordig 5 tot 10 jaar garantie op hun auto’s. Dat is niet persoons- maar auto gebonden.
Tweedehands bedrijfswagen bij een Merkspecialist
Deze zie je steeds vaker opdagen. Dat heeft te maken met het feit dat veel relatief kleine garages hun dealerschappen kwijtraken aan grote dealergroepen. Dan blijft de ondernemer zitten met een pand, getraind personeel en een klantenbestand. Die gaat onder zijn eigen vlag verder met als specialisme het oude merk dat hij vertegenwoordigde. Deze bedrijven zijn vaak aangesloten bij de BOVAG en kennen ook BOVAG garantie.
Een bedrijfswagen kopen bij een universele garage
Dit type garage/handelaar zie je door het gehele land. De uitdaging bij dit soort garages is dat er enorm veel van zijn en de kwaliteit niet altijd van buitenaf is af te lezen. Ze zijn lang niet allemaal bij de BOVAG aangesloten en doen voornamelijk aan handel. In sommige gevallen hebben ze niet eens een werkplaats.
Belangrijk is om te weten of deze bedrijven een keurmerk als BOVAG hebben of aangesloten zijn bij een organisatie als Vakgarage. Het nadeel is dat je in principe nauwelijks consumentenbescherming geniet. Dat wil niet zeggen dat er geen deugdelijk product gekocht kan worden, maar er is weinig of geen garantie.
Tweedehands bedrijfswagen van de eerste eigenaar (particulier of bedrijf)
In principe worden de voor- en nadelen bij de universele garage hier uitvergroot. Bij een particulier heb je nog minder garanties, maar kunnen de prijzen aanzienlijk lager zijn. Voor het kopen van een bedrijfswagen is aanschaffen bij een particulier erg interessant.
Niet alleen is het verreweg het meest voordelig, als particulier wil je het liefst een particuliere bus. Over het algemeen is daar voorzichtiger mee omgesprongen. Liever een keurige bestelbus die 10 jaar van een particulier is geweest en verzorgd als een personenauto dan een van de 15 bestelbussen waar 40 koeriers heel Nederland mee doorkruist hebben.
Als je een keuze hebt gemaakt is het zaak om een shortlist te maken. Uiteraard is er vaak weinig tijd, maar het is toch echt zaak om meerdere auto’s in het echt te gaan bekijken en te berijden. Zo heb je meer context en ervaar je mankementen of eigenschappen in het echt. Voordat je op pad gaat, probeer van tevoren al zoveel mogelijk informatie in te winnen.
Telefonisch informatie inwinnen voor een bestelauto
Bij deze eerste ronde moet je als eerste even checken of de auto nog te koop staat. Soms zit daar een vertraging van een paar dagen tot weken in. Helpt toch teleurstelling en tijdsverspilling te voorkomen. Controleer of alle gegevens in de advertentie kloppen.
Met name de kilometerstand: soms wordt er nog gereden met de bedrijfswagen en staan er toch wat meer kilometers op. Check ook meteen even wat de conditie is. Vraag waar de bus vandaan komt. In principe hoeft geen enkel antwoord bij voorbaat slecht te zijn, maar meer informatie is altijd beter. Vraag meteen wanneer de bedrijfsauto weer onderhoud nodig heeft.
Mensen verkopen hun auto bijna nooit als deze net een beurt heeft gehad, maar juist wanneer deze eraan zit te komen. Geen ramp, zo lang het maar bekend is en aangepakt kan worden. Vraag ook of er documentatie aanwezig is in de vorm van boekjes en facturen. Bij oudere bestelauto’s zijn de boekjes bijna niet relevant: het maakt niet echt uit of de eerste 5 jaar goed waren of niet. Waar het om gaat is duidelijk te krijgen of het recente onderhoud van de laatste 2-3 jaar is gedaan om een goed beeld te kunnen krijgen wat er moet gebeuren.
De bezichtiging van de bestelauto
Op basis van de telefonische gesprekken maak je wederom een shortlist om de auto’s in het echt te bekijken. Het prettigst is om dit op een dagdeel te doen. Stippel een route uit en maak op basis daarvan een belronde, zodat de verkopende partij weet dat er iemand een auto kan komen bezichtigen. Geef ook aan dat je een proefrit wil maken, want het kan zijn dat de auto in een volgepakte showroom/parkeerplaats staat en er eerst wat auto’s aan de kant moeten alvorens de auto in kwestie ‘vrij’ staat.
Inspectie van een gebruikte bedrijfswagen
Het is handig om van te voren een lijstje te maken met alle punten die belangrijk zijn. Maak ook de afweging of alle punten belangrijk voor je zijn. Op basis van een plussen en minnen lijst sta je sterker in de onderhandeling dan wanneer je meteen om korting vraagt. Vergeet niet dat de consument informeringsplicht heeft. Een consument dient zelf te informeren of de auto verborgen gebreken heeft. Controleer de auto op roest, bijgeluiden, deukjes en krasjes. Loop de boekjes en facturen even na. Kijk naar de banden.
Controleer of de lampen en elektronica nog deugdelijke functioneren. Niet iedereen is technisch en een motorruimte kan erg vies zijn. Maar iedereen kan het motoroliepeil checken en de andere vloeistoffen bekijken. Als je er een goed gevoel bij hebt, kun je een proefrit gaan maken. Maak vooraf even een route zodat je weet dat je diverse soorten ondergrond hebt bereden en diverse snelheden. In druk stadsverkeer kun je de koppeling goed testen, op drempels de werking van de dempers en bij het oprijden van de snelweg kun je nagaan of de motor goed oppakt.
Uiteraard is het verplicht voor consument om te informeren, maar de verkopende partij heeft een meldingsplicht. Deze dient aan te geven of er gebreken zijn. Ondanks dat een mondelinge toezegging bindend is, is het achteraf heel erg lastig hard te maken. Zorg daarom ook dat alle toezeggingen op de koopovereenkomst komen te staan.
Onderhandelen over de prijs van een bestelauto
Als de proefrit bevalt, kun je wellicht over gaan tot aanschaf. Denk eerst even goed na of dit echt de auto is die je wilt. ‘Nee’ zeggen is altijd de goedkopere optie. Heeft de auto onoverkomelijke schades? Staat de auto gunstig geprijsd? Wat valt er tegen? En nog belangrijker, wat kan er opgelost worden. Vaak vraagt men naar zoveel mogelijk korting. Daar heeft zowel de handelaar als de koper niet zo heel erg veel aan.
In veel gevallen is het voor een handelaar voordeliger om reparaties, beurten en schadeherstel uit te voeren dan dat het geval is voor particulieren. Voor die 700 euro korting kan een handelaar wellicht voor 1.100 euro repareren. Dus die ‘winst’ kun je snel weer verliezen. Zowel de koper als verkoper heeft daar dus minder aan. Leg vooral nadruk op de prijs die onder aan de streep staat en wát je daarvoor terug krijgt.
Niet alleen naar de auto, maar ook eventueel onderhoud en reparaties. Zorg dat VOOR je je handtekening zet, alle punten vermeld staan. Als er eenmaal getekend is, is er geen weg meer terug. Niet voor de koper maar ook niet voor de verkoper, overigens. Sommige bedrijven werken met aanbetalingen. Zoals de waard is, vertrouwd men zijn gasten. Controleer dit voor het tekenen.
Aflevering en overschrijven van je bedrijfsbus
Geef de verkopende partij altijd even de tijd om de auto naar wens te kunnen afleveren. Maak een kopie van het verkoopcontract en neem deze mee. Laat het origineel thuis liggen als back-up. Voor dat je de auto meeneemt, loop rustig overal langs met de verkoper. Is aan alles gedacht? Is alles uitgevoerd? Is het onderhoud ook gedocumenteerd? Mocht dat niet het geval zijn, kun je het nog laten uitvoeren. Als dit 2 maanden later gebeurt, is het over het algemeen lastiger. Over het algemeen moet de betaling binnen zijn alvorens de auto op naam wordt gezet.
Zorg dat je je legitimatiebewijs bij je hebt. Mocht je een auto inruilen, zorg dan dat je bij aflevering een vrijwaringsbewijs meekrijgt en dat de inruilauto bij de handelaar op zijn bedrijfsvoorraad staat. Elke bij de RDW-aangesloten handelaar kan dit direct doen via de computer. Mochten er gebreken optreden, neem dan direct contact op met de verkoper. Het hoeft zeker niet moedwillig te zijn. Zeker bij een wat oudere auto is het mogelijk dat er een defect optreedt. Zorg ervoor dat de verkopende partij de ruimte krijgt om het euvel te verhelpen.
De praktische kant van een gebruikte bedrijfswagen kopen
Zoals je hierboven kunt lezen zitten er nogal een hoop praktische kanten aan het kopen van een tweedehands bestelwagen. Zowel in het zoekproces naar een geschikte bestelwagen als in het uiteindelijke beslissingsproces. Doe je zelf een plezier en probeer zo gestructureerd mogelijk tot je keuze te komen. Het is gemakkelijk om de eerste de beste bus online te komen. Maar de tijd die je daar nu mee wint kan je later tijdens het gebruik weer verliezen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.