Een bedrijfswagen is niet altijd een busje. Ongelooflijk populair in Amerika maar ook in ons land steeds populairder als bedrijfswagen: de pick-up truck.
Als je in de markt bent voor een bedrijfswagen is het altijd belangrijk om te kijken wat je nodig hebt. Heb je een overdekte bus nodig, groot of juist klein, een flink laadvermogen of juist een hoog trekgewicht? Kies je voor benzine, diesel of elektrisch? Een carosserievariant die we ook veel zien bij bedrijfswagens is de pick-up.
Grof gezegd zijn er drie varianten. Een enkele cabine uitvoering, een xtra-cab en een dubbele cabine. Niet ieder merk houdt dezelfde terminologie aan, maar de meesten bieden deze drie uitvoeringen aan. De enkele en dubbele cabine spreken voor zich, dat werkt net zo als bij bestelauto’s, maar de xtra-cab zullen we even uitleggen. Dat is een soort 1,5 cabine. Meestal met een extra suïcide deurtje om achter de voorstoelen te komen. Hier geen plek voor personen. Maar wel voor spulletjes.
Waar je zeker in Nederland op moet letten is of een pick-up met bijvoorbeeld een dubbele cabine nog in aanmerking komt voor een grijs kenteken. Het zogenoemde fiscale blok moet in de laadruimte passen en met een dubbele cabine is dat niet bij alle pick-ups het geval.
We zien bedrijfswagens in de vorm van pick-ups veel rijden bij bijvoorbeeld overheidsdiensten, weginspecteurs en bijvoorbeeld tuinders. Ook populair bij onder andere ZZP-ers en bijvoorbeeld marktlooplui is de Amerikaase Pick-up zoals de Dodge Ram, de Toyota Tundra en de GMC Sierra. Deze laatste komen vaak via grijze import naar ons land, worden hier voorzien van een LPG installatie en zijn luxe als een personenauto en hebben een dubbele cabine met een grijs kenteken.
Aanbod van pick-ups als bedrijfswagen
Is er wat te kiezen in Nederland? Ja en nee. Er is keus, maar wel een stuk minder dan voorheen. Waar vroeger kleine pick-ups beschikbaar waren als een Volkswagen Caddy pick-up, de Skoda Felicia pick-up of recenter de Dacia Logan pick-up, vind je nu de meer robuuste 4×4 pick-up trucks. En ook daar zijn de laatste jaren modellen als de Mercedes-Benz X-Klasse, de Nissan Navara en de Mitsubishi L200 verdwenen. Wat is er dan nog wel?
Toyota Hilux
Bijvoorbeeld de Toyota Hilux. Wereldberoemd ook van het journaal waar er steeds maar weer hele stoeten van de pick-up voorbij komen. Niet kapot te krijgen, want Toyota, en dat weet het discutabele volk in het Midden-Oosten en Afrika ook.
Sinds 1968 op de markt en ook in ons land bij de Toyota dealer te bestellen. Voorzien van een 2.4 liter diesel met 150 pk en een maximum koppel van 400 Nm of een 2.8 liter diesel met 204 pk en een maximum koppel van 500 Nm. Altijd vierwielaangedreven. Je kunt kiezen uit een handbak of een automaat. Het maximale trekgewicht in met 3.500 kilogram voor elke opdracht meer dan voldoende.
Hij is er met enkele cabine vanaf 28.675 euro excl. BPM en BTW. De xtra-cab is er vanaf 29.975 euro excl. BPM en BTW. Dubbele cabine rijden zonder achterbank kan ook met grijs kenteken en dan kost die minimaal 33.875 euro excl. BPM en BTW. Wil je persé een Toyota Hilux met dubbele cabine inclusief de achterbank, dan is grijs kenteken niet mogelijk en ben je door de enorme BPM waarde opeens 107.295 euro kwijt voor een pick-up met dubbele cabine. Een achterbank van dik 73 duizend euro dus…
De Toyota Hilux pick-up bedrijfswagen is onder meer in gebruik in ons land door de Politie en de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.
Ford Ranger
De Ford Ranger is er als Supercab (zo noemt Ford de 1,5 cabine variant) en dubbele cabine. Ford levert de Ranger met keus uit twee motoren. Allereerst de 2.0 liter EcoBlue dieselmotor met enkele turbo en 170 pk. Verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. De tweede motor is een 2.0 liter Ecoblue met dubbele turbo en 205 pk. Altijd voorzien van een 10-traps automaat. Een aanhanger trekken kan tot maximaal 3.500 kilogram. Te koop vanaf 31.510 euro exclusief BTW en BPM.
Ford Ranger Raptor
Even apart aandacht voor de Ford Ranger Raptor. Hij beschikt over een 3.0-liter EcoBoost V6-twin-turbo benzinemotor. De 2.0 liter EcoBlue dieselmotor zal op termijn aan de prijslijst worden toegevoegd. Uniek aan de Raptor zijn verder de nieuwe FOX® Live Valve-schokdempers en zeven rijmodi. Een elektronisch geregeld actief uitlaatsysteem biedt de mogelijkheid om bij de verschillende rijmodi het motorgeluid van de Ranger Raptor aan te passen.
De Ranger Raptor mag maximaal 2.500 kilogram aan de trekhaak hangen en is er vanaf 56.250 euro excl. BPM en BTW.
Volkswagen Amarok
De Volkswagen Amarok is net helemaal vernieuwd en staat binnenkort bij de dealer. De bedrijfswagen pick-up van Volkswagen is te koop met enkele of dubbele cabine. Hij komt naar ons land met de keus uit drie dieselmotoren, een 2.0 liter TDI met 170 pk en een maximum koppel van 405 Nm. Standaard met een handbak met zes versnellingen, maar ook verkrijgbaar als automaat. Een stapje hoger ook een 2.0 liter TDI, maar dan met een dubbele turbo en een output van 204 pk en een maximum koppel van 500 Nm. Standaard hier ook een zes versnellingen tellende handbak of een automaat.
Aan de top vind je de 241 pk sterke 3.0 liter V6 TDI. Een maximum koppel van 600 Nm is hier beschikbaar. Altijd voorzien van een 10-traps automaat en gekoppeld aan 4MOTION vierwielaandrijving.
De Volkswagen Amarok heeft een maximaal trekgewicht tot 3.500 kilogram. De prijs van deze tweede generatie is o moment van schrijven (nov. 2022) nog niet bekend. De huidige Amarok is onder andere in gebruik in Nederland bij Defensie.
Isuzu D-Max
Isuzu is vooral bekend van zijn pick-ups. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat reden in de Isuzu D-Max voordat er nu voor de nieuwe auto’s is gekozen voor de Toyota Hilux. De Isuzu D-Max heeft een geschiedenis die al in 1963 is begonnen. De Japanse bedrijfswagen pick-up is te koop met een enkele cabine, een extended cab (de 1,5 variant) en als dubbele cabine.
De Isuzu D-Max is altijd voorzien van een 1.9 liter dieselmotor met 164 pk en een maximum koppel van 360 Nm. Het maximum trekgewicht is 3.500 kilogram. De instapper enkele cabine is de enige die ook als 2WD verkrijgbaar is en kost minimaal 25.975 euro excl. BPM en BTW. De 1,5 cabine kost minimaal 31.575 euro excl. BPM en BTW en de dubbele cabine minimaal 31.975.
De topuitvoering heet de V-cross, is er alleen als automaat en met alle luxe kenmerken van een SUV, maar dan onderhuids als het werkpaard dat de Isuzu altijd was en is. Die kost minimaal 42.475 euro. Overigens is de dubbele cabine alleen voorzien van een grijs kenteken als er geen achterbank in zit. Dat ombouwen naar 2-zits dubbele cabine rekent het merk 1.850 euro voor. Die moet je dan nog bij de prijs optellen.
Amerikaanse Pick-ups
Amerika is het land van de pick-ups. De Ford F-150 is niet voor niets de meest verkochte auto ter wereld. Ook in Nederland zie je met enige regelmaat Amerikaanse pick-ups rondrijden. Dat komt omdat die pick-ups belastingtechnisch als bedrijfswagen erg interessant zijn voor de ondernemer. Door het formaat van de pick-up voldoet de dubbele cabine uitvoering namelijk aan de voorwaarden voor een grijs kenteken. Je zit dan eigenlijk in een luxe SUV met laadbak.
Doordat deze Amerikaanse SUV’s voornamelijk via de parallelle import naar ons land komen is op de één of andere manier de fiscale waarde op het kenteken ook vaak lager. Daarmee beperk je dus ook de bijtelling. Een ander bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld de 5,7 liter V8 benzinemotor die in het vooronder van de Dodge Ram ligt, uitermate geschikt is om op LPG te rijden. En dat is dan weer voordelig aan de pomp.
Door de grijze import verschillen de prijzen nog wel eens, maar reken minimaal op zo’n 65 duizend euro voor een nieuwe Dodge Ram.
Elektrische Pick-ups
Net als bij de personenauto’s en de elektrische bestelbussen is er ook ontwikkeling in de pick-up qua verduurzaming. Ook de meest populaire auto in Amerika, de pick-up truck, wordt geëlektrificeerd. Er zijn inmiddels drie bekende elektrische pick-ups die al te koop zijn in Amerika, of gaan komen. In Europa vooralsnog alleen via grijze import, maar je kunt ze wel tegenkomen.
Ford F-150 Lightning
De volledig elektrische uitvoering van de meest verkochte auto ter wereld, de Ford F-150. De Lightning. Al 45 jaar voert de F-150 de aankoopstatistieken aan in de VS en dus niet zo gek dat Ford juist deze auto uitkoos om te elektrificeren.
Om het gevaarte in beweging te krijgen is er alvast een batterijpakket van 131 kWh geïnstalleerd. De elektromotoren op de voor en achteras zijn samen goed voor 580 pk en een maximum koppel van 1.050 Nm. De actieradius is op papier zo’n 500 kilometer. De Ford F-150 Lightning is in principe niet te koop in Europa, maar via de grijze import zul je ze af en toe toch wel tegen gaan komen.
Rivian R1T
Ook te koop in Amerika en verwacht in Europa, misschien zelfs wel gebouwd in Born. De eerste pick-up van Rivian reed zelfs iets eerder de fabriek uit dan de elektrische versie van de Ford F-150.
De Rivian heeft een batterijpakket van 105 kWh of een Large Pack met 135 kWh batterij of een Mac Pack met maar liefst 180 kWh. De actieradius van de eerste is zo’n 370 kilometer, die van de tweede zo’n 460 kilometer en die van de grootste batterij zon 640 kilometer.
Tesla Cybertruck
De Tesla Cybertruck is nog niet in productie. Dat gaat in 2023 echt gebeuren, aldus Elon Musk. Een beetje een vreemde eend in de bijt tussen alle voorgaande pick-ups, maar sinds 2019 flink gehypet, dus we noemen hier wel even. Of de Cubertruck ooit naar Europa en naar Nederland gaat komen moeten we nog even afwachten. Met alle hoeken en punten en dergelijke moet hij eerst nog door de typegoedkeuring komen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.