Bestelauto’s op benzine. Dat lijkt misschien een beetje een vreemde start van een artikel over bedrijfswagens. Die zijn toch vaak voorzien van een dieselmotor? Nou dat hoeft helemaal niet. Er zijn steeds meer elektrische bedrijfsauto’s, maar ook een bestelauto op benzine heeft een aantal voordelen. In dit artikel lichten we beste benzine bestelauto’s uit 2022 toe.
Een blik op de bedrijfswagenverkopen maakt duidelijk dat diesel verreweg de meest populaire brandstof voor bedrijfswagens is. Al zit daar wel beweging in. Voornamelijk richting de elektrische bedrijfswagen. Niet zo gek, die keuze voor diesel, want een dieselmotor is krachtig en zuinig. Belangrijke eigenschappen voor een auto die vooral bedoeld is om geld te verdienen. De tijden zijn aan het veranderen en diesel als brandstof staat toch steeds minder in een goed daglicht.
Steeds meer steden weren oudere diesels. In steden als Utrecht en Amsterdam mag je op dit moment alleen nog met een dieselmotor die minimaal emissieklasse 4 is de stad in. Voor zowel Antwerpen of Brussel geldt dat je diesel zelfs minimaal emissieklasse 5 moet hebben. Het is dus belangrijk om na denken of je wel een goede investering doet in een bedrijfswagen waarmee je in de toekomst potentieel helemaal nergens meer kunt komen. De kans bestaat ook dat de restwaarde inzakt. Ooit was het vanzelfsprekend om de keuze te maken voor een bestelwagen op diesel, maar nu is dat niet meer zo.
Daarom zetten steeds meer merken in op geëlektrificeerde aandrijflijnen. Denk hierbij aan batterij-elektrische aandrijving en zelfs waterstoftechnologie met brandstofcel. Diesel raakt een beetje op zijn retour, vooral door die steeds strengere emissieregels. Een ander alternatief is dan de bedrijfswagen met een benzinemotor.
Benzinemotoren vind je voornamelijk in personenauto’s maar ook voor een bestelauto kan een benzinemotor een goede oplossing zijn. Toch zie je bedrijven veelal kiezen voor diesel of volledig elektrisch. Waarom benzine als alternatief weinig wordt gekozen is eigenlijk relatief eenvoudig te verklaren: veel bestelwagens worden verkocht aan bedrijven.
Dus moet de bedrijfsauto de job aankunnen waar die voor wordt aangeschaft. Een aannemer met een zware aanhanger of een tuinder is waarschijnlijk meer gebaat bij een sterke diesel en een koerier die voornamelijk bezorgt in de stad waarschijnlijk met een elektrische aandrijving. Maar heb je die power nodig, rij je grote afstanden dan is diesel waarschijnlijk financieel de beste optie. Ook andere eigenschappen dragen bij aan het succes van de dieselmotor in een bedrijfswagen.
Zo is de actieradius vrij groot: op een tank kun je veel kilometers maken. In no-time is de tank weer gevuld, dus je kan door de bank genomen veel productiever zijn met een diesel in een bestelwagen. De trekkracht is ook erg prettig, evenals de betrouwbaarheid. Kortom, belangrijke en verklaarbare pluspunten.
Bestelwagen op benzine
Maar stel dat je niet heel erg veel kilometers van plan bent te gaan maken, maar wel een bestelwagen nodig hebt. Is een bestelwagen met een benzinemotor dan een optie? Jazeker! We nemen deze door in dit artikel.
We trappen af met een heuse vijfling, bestaande uit de Fiat Doblò, Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van, Opel Combo en de Toyota ProAce City. Die kun je vinden met een benzinemotor. Het gaat dan om een 1.2 PureTech-benzinemotor met 110 pk. Toyota biedt zelfs nog een versie met 130 pk benzinemotor aan. De prijs van de Toyota start bij 20.795 euro. Opel vraagt 19.900 euro voor een Combo Gesloten Bestel met 110 pk sterke benzinemotor. De Fiat Doblò kost eveneens minimaal 19.900 euro. De Peugeot Partner met 110 pk sterke benzinemotor kost ook minimaal 19.900 euro en dat geldt ook voor de Citroën Berlingo Van. Alle prijzen zijn exclusief BTW en exclusief BPM. Als bedrijf betaal je die belastingen natuurlijk ook niet.
Natuurlijk lijken deze vijf modellen sterk op elkaar, maar allemaal hebben ze wel hun eigen look & feel. De Toyota is de enige van het vijftal die niet onder de paraplu van Stellantis valt, daar kies je dus ook voor het merk en de merkbeleving van Toyota. Ondanks het licht afwijkende uiterlijk hebben ze nagenoeg hetzelfde interieur, al zijn er natuurlijk wel specifieke verschillen, bijvoorbeeld in de vorm van een ander stuurwiel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de i-Cockpit van Peugeot die je ook terug kunt vinden in de Partner.
Ford Transit Courier
Vanaf 17.475 euro excl. btw
Voorheen was de Ford Transit een fullsize bedrijfsauto. Tegenwoordig gebruikt Ford de naam voor al zijn bedrijfswagens uitgezonderd de pick-ups. In dit geval ‘Transit Courier’. Dat is de opvolger van de Ford Courier, die in vroegere tijden op de basis van de Ford Escort of Ford Fiesta basis werd gebouwd. De Transit Courier valt in de prijsklasse van het hierboven genoemde vijftal en kan er goed mee vergeleken worden.
De Transit Courier is echter wel iets compacter met een lengte van 4,15 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,77 meter. Dat zie je ook terug in de bagageruimte, want die meet ‘slechts’ 1.900 liter. Het laadvermogen van 628 liter is dan wel weer conform het segment waarin de auto opereert.
Er is slechts één benzinemotor leverbaar in de Ford Transit Courier. Het is een bekende motor, namelijk de 1.0 EcoBoost 100pk 6-bak handgeschakeld. Dit is een driecilinder motor met twaalf kleppen in totaal. Dankzij een turbo wordt de motor aangespoord tot acceptabele prestaties. Het maximum vermogen van 100 pk is keurig, de maximale trekkracht, 170 Nm, is dat ook. Niet alleen qua getal, maar ook vanwege het feit dat die 170 Newtonmeters al bij 1.400 toeren paraat staan. De prestaties alsmede het verbruik zijn prima voor de klasse.
De Ford Transit Connect is er in twee uitvoeringen: ‘Trend’ en ‘Limited’. De Trend heeft airco, elektrische ramen, boordcomputer, audio met USB-poort, bluetooth en elektrische spiegels met verwarming aan boord.
Mocht dat niet voldoende luxe zijn, biedt de ‘Limited’ meer luxe in de vorm van climate control, parkeersensoren, regensensor, 15 inch lichtmetalen wielen, lichtsensor en meegespoten bumpers.
Ford Transit Connect
Vanaf 19.605 euro excl. btw
Over de Ford Transit Connect kunnen wij vrij kort zijn. Dit is in feite een Ford Transit Courier, maar dan met een lange wielbasis. Desondanks zijn er voldoende verschillen om deze apart te belichten als je op zoek bent naar een Ford bestelauto op benzine.
De Transit Connect L1 is 4,42 meter lang, de Transit Connect L2 is 4,82 meter lang. De Transit Connect is ook breder en hoger dan de Transit Courier. De L1 en de L2 meten beiden 1,85 meter in hoogte. Qua breedte is de Connect altijd 1,97 meter. Ook in wielbasis scheelt het behoorlijk: de Transit Courier meet 2,49 meter, de Transit Connect L1 heeft er eentje van 2,66 meter en bij de Transit Connect L2 heeft een wielbasis van 3.06 meter. De laadruimte meet bij de L1 maximaal 3.000 liter en de L2 maximaal 3.700 liter.
Qua motoren en uitvoeringen zijn er weinig verschillen tussen de Transit Courier en Transit Connect. Ook is de 1.0 EcoBoost motor krek eender. We is er een extra derde uitvoering: ‘Sport’. Die voegt 17 inch lichtmetalen wielen en half lederen stoelen toe aan de ‘limited’ uitvoering van de Transit Connect.
Mercedes-Benz Citan
Vanaf 17.260,- excl. btw
Nog een bestelauto met een benzinemotor is de nieuwe Mercedes-Benz Citan. Mocht de Citan bekend voorkomen, dan is het dat logisch. De Citan deelt namelijk zijn basis met de Renault Kangoo en Nissan Townstar (in Nederland alleen als EV). De benzineversie heet Citan 110 en heeft een benzinemotor met 102 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met voorwielaandrijving. Uiteraard kan je de Citan helemaal naar eigen smaak aankleden. Dat heeft dan wel gevolgen voor de prijs natuurlijk.
Liever wat meer vermogen? Kies dan voor een Citan 113. Die kost minimaal 18.425 euro, maar dan krijg je wel een 131 pk sterke benzinemotor.
Renault Express
Vanaf 15.100 euro euro excl. btw
De Renault Express is het iets compactere broertje van de hieronder genoemde Renault Kangoo en is er als bestelauto op benzine.
Hij is voorzien van dezelfde motor 100 pk sterke motor als de Kangoo. De motor is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Aan de trekhaak mag een aanhanger tot 1.200 kilogram. Minimaal 15.100 euro exclusief belastingen.
Renault Kangoo
Vanaf 17.770 euro euro excl. btw
Over de Renault Kangoo kunnen we kort zijn, want het is dezelfde auto als de nieuwe Mercedes-Benz Citan.
De Renault Kangoo wordt geleverd als TCe 100 of als TCe 130 EDC (automaat met dubbele koppeling). De variant met 100 pk kost minimaal 17.770 euro, exclusief belastingen. Wil je de 130 pk sterke benzinemotor, dan betaal je 21.970 euro, exclusief belastingen. Aan de trekhaak hier een maximaal gewicht van 1.500 kilogram.
Volkswagen Caddy
Vanaf 17.950 euro excl. Btw
Helemaal nieuw is de Volkswagen Caddy. De bestelauto is gebouwd op het MQB-platform van de Volkswagen Groep waar ook de Golf 8 op staat en dat brengt diverse voordelen met zich mee. Van nieuwe motoren tot bredere schuifdeuren, van assistentiesystemen tot digitale cockpit. En jawel, je kunt hem ook krijgen met een benzinemotor. Dat betreft een 1.5 TSI met een vermogen van 114 pk. Rijden kan vanaf 17.950 euro, maar wil de versie met zeventraps DSG-automaat, dan betaal je 20.000 euro exclusief belastingen.
Bestelauto op benzine, een goede keuze?
Samenvattend kunnen we zeggen dat er minder aanbod is in bestelwagens met een benzinemotor dan wanneer je zoekt naar een bestelwagen met dieselmotor. Houd bij een eventuele keuze altijd rekening met het laadvermogen en het trekgewicht alsook het gebruiksdoel. Want wordt de bedrijfsauto bijvoorbeeld ingezet voor last mile delivery, dan is het wellicht handiger om te kijken naar een volledig elektrische bestelauto. Die zijn meer future proof en mogen elke milieuzone binnenrijden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.