Een bestelauto particulier rijden. Dat klinkt misschien niet logisch. Een bestelwagen is speciaal voor een onderneming toch? We noemen het niet voor niets vaak een ‘bedrijfswagen’. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je niet kunt of mag rijden met een bestelauto als particulier, integendeel!
Het is vrij logisch waarom een bedrijf een bestelauto inzet: ze zijn er voor gemaakt om mee te werken! Het makkelijk kunnen transporteren van goederen, gereedschap of andere spullen staat bij de ontwikkeling voorop. Maar er zijn voldoende redenen om te bedenken waarom het als particulier handig kan zijn om een bestelwagen te rijden, zonder dat er een bedrijf aan te pas komt. Wel is het zaak om rekening te houden met dingen als eigenschappen en regelgeving. We zetten de mogelijkheden, waar je op moet letten en hoe het kan uitpakken hier even op een rijtje voor jou als particulier.
Voordelen van bestelauto voor de particulier
Ruimte
Dit spreekt natuurlijk voor zich. Een bedrijfsauto is ontworpen met functionaliteit in gedacht, niet om het netvlies te plezieren. We hebben het bij bestelwagens of bedrijfswagens eerder over functie dan. Belangrijk bij een bedrijfsauto is vooral dat hij voldoende ruim is. Dat kun je ook zien aan de buitenkant: veel bedrijfsauto’s lijken ook op elkaar. De aandacht gaat naar het interieur en wat er zich achterin de laadruimte aanwezig is aan kubieke meters. Er zijn maar weinig personenwagens die qua ruimte ook maar in de buurt komen van een bedrijfsauto.
Prijs
Een bedrijfswagen is meestal goedkoper dan een vergelijkbare personenauto. Ook dat heeft dat te maken met het ontwerp, het maakt ook uit dat je achterin alleen laadruimte hebt natuurlijk. De rechte lijnen van een bedrijfswagen maken de auto’s ook goedkoper te produceren. Verder gaat een model ook langer mee dan de meeste personenwagens en worden de modellen door de merken uiterlijk minder snel vernieuwd. Zo hou je de kostprijs laag voor de fabrikant, maar ook voor de koper. Die vindt kostprijs bij een bestelauto een stuk belangrijker dan bij een personenauto. Bij die laatste komt veel meer emotie kijken. Wel is er een verschil in prijs voor een bedrijf ten opzichte van wat een particulier moet betalen. Dit komt niet door het verkoper, maar door de fiscus. Een bedrijf betaalt bij aanschaf geen BPM en vordert de BTW terug, een particulier niet. Die betaalt wel BPM en BTW bij aanschaf. Voor een particulier is een bestelauto dus duurder in aanschaf dan voor een bedrijf. Net als bij personenwagens is er ook in het uitgebreide aanbod van bedrijfswagens veel keus. Natuurlijk kun je kiezen voor een goedkope bestelbus of een luxe uitgevoerde duurdere bestelauto. Ook wat betreft prijs/kwaliteitsverhouding is er natuurlijk wat te kiezen.
Kracht
Bedrijfswagens zijn ontworpen en gemaakt als werkpaarden. Je hoeft er niet te voorzichtig mee om te springen, de meeste uitvoeringen zijn geschikt om een flinke aanhanger achter te hangen en je kunt er alle kanten mee op. Ook voor een particulier kan dit voordelen hebben. Je caravan trekken is geen probleem en als je een handige thuis klusser bent of altijd in de weer, kan de kracht van een bedrijfswagen heel nuttig voor je zijn. En natuurlijk zijn er ook gewoon mensen die het fijn vinden rijden, zo’n busje.
Nadelen van bestelauto voor de particulier
Verfijning
Dit lijkt misschien wat abstract, maar dat is het niet. Een bedrijfswagen is in de basis gebouwd om met zoveel mogelijk spullen zoveel als nodig, zo voordelig mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk te rijden. Dat gaat ten koste van de verfijning. De motoren zijn uitgekozen op kracht en werkprestaties en minder op comfort en stilte dan de motor in een personenauto. De banden hebben grotere draagvermogens en hogere bandendruk. Ook deze zijn gemaakt om veel gewicht te kunnen dragen, weinig rolweerstand te hebben en slijtvast te zijn. Dan krijg je dus banden met weinig comfort en veel kabaal. Omdat een bedrijfswagen minder geïsoleerd is, is de geluidsproductie ook een stuk hoger. Met name als je een open cabine hebt zonder afwerking, is de auto een grote klankkast. Kan wel weer een voordeel zijn als je een flinke audio-installatie in wil bouwen natuurlijk.
Rijeigenschappen
Als een auto voornamelijk op functionaliteit ontworpen is, dan merk je dat ook terug in de rijeigenschappen. De moderne bedrijfswagen rijdt steeds meer als een personenauto, maar er is wel degelijk nog altijd een verschil. Vooral de hogere exemplaren vangen meer wind, wat bij zijwind vervelend kan zijn en het wil nog wel eens waaien in Nederland zoals je weet. Wat je ook niet moet vergeten is dat een bedrijfsauto is ontwikkeld om met belading rond te rijden. Zonder een beetje gewicht achterin is de wegligging vaak beduidend minder. Hou hier rekening mee bij een proefrit of bij je keuze voor het type bestelauto.
Verbruik
Een bestelauto is vaak minder zuinig dan een personenauto. Niet zo gek natuurlijk met de aerodynamica van een blok beton. Daarnaast is een bedrijfswagen relatief zwaar, ook zonder belading, dus dat helpt niet mee. Motoren onder de motorkap wijken vaak toch af van de zusterexemplaren die in personenauto’s gelepeld zijn. Er wil nog wel eens een oudere generatie motor in de auto zitten en ook de diesel is bij de werkpaarden zeker nog niet dood. Ook hier geldt dat de motoren steeds beter en schoner worden, maar door de functionaliteit van een bedrijfswagen wordt op zuinigheid en comfort nog wel eens ingeleverd.
Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken dan alleen de genoemde drie voor- en nadelen. Daarom hieronder een top 9 van punten waar je rekening mee moet houden als je als particulier een bestelauto gaat kopen.
1. Motorrijtuigenbelasting (MRB) bij bestelauto voor particulier
Dit is een vrij belangrijk onderdeel om over na te denken als particulier voor je een bedrijfsauto koopt. Een punt dat voor jou kan bepalen of je wel of geen bedrijfswagen particulier moet rijden. In vervlogen tijden was het voordelig voor particulieren om in een bedrijfswagen te rijden. De wegenbelasting was laag door het zogenoemde grijze kenteken. Dat voordeel is door de overheid afgeschaft na onder andere een aanzienlijke hoeveelheid Peugeot 205 GTI’s op grijs kenteken. We zijn tenslotte Nederlanders en als we ergens financieel een voordeeltje zien, dan buiten we dat net zolang uit totdat de overheid er een stokje voor steekt.
Om voordeel te hebben in de MRB moet je bij de belastingdienst bekend zijn als ondernemer. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen (want Nederland), zoals bijvoorbeeld gehandicaptenvervoer (denk aan rolstoelvervoer), maar in principe betalen mensen die géén bedrijf hebben het particuliere tarief. Aangezien bedrijfsauto’s vaak zwaar zijn en een dieselmotor onder de kap hebben, is de motorrijtuigenbelasting dan vrij hoog. Toch kan het nog wel wat schelen ten opzichte van een vergelijkbare personenauto, de provinciale opcenten gelden namelijk niet voor bedrijfswagens. Hou er wel rekening mee dat er sinds 1 januari 2020 voor auto’s met dieselmotoren in bepaalde gevallen een fijnstoftoeslag geldt. Die komt bovenop je MRB en het voordeel van je opcenten is dan zo weg. Kies dan dus voor een moderne diesel dat scheelt.
Moet je dan als particulier wel kiezen voor een diesel of toch voor een elektrische of benzine bedrijfswagen? Het kan van grote invloed op je maandelijkse kosten als particulier berijder zijn. De lage MRB is in ieder geval een voordeel van grijs kenteken waar je als particulier niet volledig van mee mag genieten.
2. Brandstof
Een heel groot gedeelte (meer dan 95%) van de bedrijfswagens is voorzien van een dieselmotor. Dat is vrij logisch, gezien het feit dat er veel mee gereden wordt en er veel kracht van de motor gevraagd wordt. Voor particulier gebruik kan het zijn dat een dieselmotor net even te veel van het goede is. Er zijn bedrijfswagens met een benzinemotor. Vaak zijn dat de kleinere bedrijfsauto’s als de Toyota ProAce City, de Citroen Berlingo of Volkswagen Caddy. Alternatieve aandrijflijnen zoals aardgas, biogas en zelfs elektrische bedrijfswagens zijn mogelijk. Er is een bescheiden keuze op het gebied van nieuwe bestelauto’s. Gebruikte bestelwagens met een elektrische aandrijflijn of op gas zijn schaars. Hou ook rekening met de opkomende milieuzones in steden. Een tweedehands bestelwagen met een dieselmotor met een oude Euro-norm kan er in de toekomst voor zorgen dat je niet meer overal je boodschappen kunt doen. Dan wordt het moeilijker om je bestelauto privé te rijden. Ga minimaal voor een Euro-4 diesel. Die komt ook nog in Duitsland in aanmerking voor het groene milieu vignet. Hou er rekening mee dat je in België op dit moment al minimaal een Euro-5 dieselmotor moet hebben om bijvoorbeeld nog Antwerpen of Brussel in te mogen. Vanaf 2025 is dat zelfs Euro-6.
3. Opbouw cabine
Bij elke bedrijfsauto is het mogelijk om je eigen inrichting te kiezen. Bijvoorbeeld betimmerde wanden, kasten voor gereedschap, een ‘Girofon’ (voor lange objecten te vervoeren) en nog veel meer. Als je een tweedehands bedrijfsauto zoekt, is het raadzaam om hier rekening mee te houden. In sommige gevallen is er alleen sprake van betimmering aan de wanden om zo schades te voorkomen. Het blik aan de binnenkant van de bus is bijna automatisch ook het blik van de buitenkant, met andere woorden: er is geen isolatielaag en schade die vanuit binnen wordt veroorzaakt door het ontbreken van betimmering is aan de buitenkant zichtbaar.
4. Tussenschot
Het is verplicht om een tussenschot te hebben in een bedrijfswagen. Hiermee wordt de zitcabine ruimte en de laadcabine ruimte van elkaar gescheiden. Dit tussenschot kan tot halverwege zijn of helemaal doorlopen tot aan het dak. Dan is er sprake van gescheiden cabines. Dat is ook voordelig voor bijvoorbeeld je verwarming en airco. Met een open laadbak moeten die harder werken en eigenlijk voor niets. Alleen de cabine is als ruimte kleiner en veel makkelijke en sneller te koelen of te verwarmen.
5. Dubbele Cabine
Een veel gehoorde term is die van ‘dubbele cabine’. Dit houdt in dat er in feite twee cabines zijn. Eentje voor de bestuurder en passagiers op de voorstoelen of voorbank en een andere cabine voor de achterbank. Daarachter is dan de laadruimte. Handig voor de ZZP’er of de particulier met een gezin. Bedrijfswagens met een dubbele cabine zijn in de praktijk duurder in aanschaf. Vanwege de dubbele cabine, maar ook omdat dit meestal de grotere bestelwagens en pick-ups zijn.
6. Terreinwagens als bestelauto rijden
Ook van een terreinauto kan een bedrijfsauto gemaakt worden. Een groot voordeel is het vervallen van de BPM (indien je al ondernemer koopt). De Motorrijtuigenbelasting is dan nog altijd erg hoog, maar ze zijn in aanschaf tweedehands goedkoper dan geel kenteken uitvoeringen. Zie hieronder het punt BPM voor meer informatie.
Je kunt kiezen voor een echt werkpaard zoals de Toyota Land Cruiser of de Mercedes-Benz G-Klasse. Maar ook voor een luxere SUV in bedrijfswagen vermomming zoals de BMW X5, Mercedes-Benz M-Klasse en zelfs de Porsche Cayenne. Houd er bij deze auto’s rekening mee dat het onderhoud net zo duur is als bij de geel-kenteken versies. Nog een punt om rekening mee te houden is dat de stoelen niet altijd meer 100% naar achter kunnen. Sowieso de rugleuning is zeer beperkt verstelbaar. Zeker voor grote mensen kan dit hinderlijk zijn voor het comfort. Er moeten immers aanpassingen gedaan worden
7. Stationwagens
Deze categorie zag je vroeger veel voorbij komen, tegenwoordig minder. Niet zo gek want de stationwagen als carrosserievorm wordt ook steeds zeldzamer. Merken kiezen steeds meer voor SUV’s. Maar ook stationwagen kan omgebouwd worden. Dan is het vaak wel zaak dat het dak verhoogd wordt, ook bij een stationwagen moet een grijs kenteken aan de eisen van de Belastingdienst voldoen en moet het virtuele “fiscale blok” er in passen. Dan rij je een bestelauto of bedrijfsauto als particulier die in de verte nog iets weg heeft van een personenwagen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het rijdt als een personenauto: zowel qua comfort, rijeigenschappen als verbruik. Nadelen zijn er uiteraard ook. Ook bij stationwagens heb je te maken met rugleuningen die niet ver naar achteren kunnen en de beweegruimte op de stoelrails enigszins beperkt is, zeker bij D-segment stationwagens.
Op de meeste occasionwebsites is het mogelijk om te zoeken naar bedrijfswagens en bestelwagens. In principe staat het een particulier vrij om elke bedrijfsauto te kiezen die hij of zij wenst. Houd er wel rekening mee dat er sprake kan zijn van een prijs exclusief de btw. Deze bedraagt voor een auto 21%. Deze moet altijd voldaan worden, bedrijven kunnen vorderen de BTW alleen terug, voor een particulier is dat niet mogelijk.
8. Margeauto
De term “margeauto” zul je ook tegen komen. Er is sprake van een BTW-auto of een margeauto. Een andere mogelijkheid is er niet. Een BTW-auto is zoals boven omschreven: een auto waarbij het mogelijk is om de BTW terug te vorderen. Is de eigenaar van de bedrijfsauto een particulier, dan betreft het een marge auto. Als een bedrijf een auto van een particulier koopt, is het niet mogelijk om de BTW terug te vorderen. Sterker nog, als een auto ooit van een particulier is geweest, is de BTW niet meer terug te vorderen. Niet alleen voor het bedrijf dat de auto overneemt, maar ook alle bedrijven die de auto overkopen. Met andere woorden: een BTW-auto kan wel een marge-auto worden, maar andersom niet.
9. BPM
Daar is ie weer, de BPM. Als je geen bedrijf bent, (dus een particulier), dan moet je BPM betalen. Deze belasting wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot. Aangezien deze vaak relatief hoog is bij een bedrijfswagen, is het lonend om te kijken naar een gebruikte bestelauto. Naarmate een auto ouder wordt, ook een bestelauto, wordt het bedrag aan BPM dat voldaan moet worden steeds kleiner. De regelgeving wil in de loop der jaren nog wel eens veranderen dus informeer jezelf van te voren goed. Hou er rekening mee dat in veel gevallen de BPM niet wordt vermeld bij de verkoop van een tweedehands bedrijfswagen. Controleer dit voor het zetten van de handtekening. Na 5 jaar mag een ondernemer zijn bestelwagen aan een particulier verkopen zonder dat er een BPM bedrag voldaan hoeft te worden. Vandaar dat 5 jaar oude bestelwagens interessant kunnen zijn voor particulieren.
Bestelauto Particulier rijden. Moet je het dus wel of niet doen?
Samenvattend, er zijn wellicht iets meer zaken om over na te denken dan je van tevoren had bedacht bij het gebruiken van een bestelauto als particulier. Hou rekening met de mogelijke financiële consequenties en bedenk dat de (lokale) overheid altijd tussendoor deze spelregels kan wijzigen. Dit geldt voor MRB, maar ook voor milieuzones. Maar bovenal, bedenk goed dat een bestelwagen eigenlijk bedoeld is voor zakelijk gebruik en dat je dus op het gebied van verfijning, comfort, rijeigenschappen concessies moet doen. De keuze is aan jou!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.