VinFast is een autofabrikant uit Vietnam die zich specialiseert in elektrische auto’s en dan vooral cross-overs. Het is het eerste Vietnamese automerk dat we mogen verwelkomen in Europa.
Vinfast nieuws
-
Op deze nieuwe cross-over komt géén extra importheffing
Lees meer -
Dodelijk ongeluk leidt tot onderzoek naar dit merk
Lees meer -
Goedkope EV met steelies is stiekem best wel cool
Lees meer
Modellen
Vingroup
VinFast heeft het hoofdkantoor in Singapore. Het automerk is onderdeel van de Vingroup. Dat is het bedrijf van Phạm Nhật Vượng (op westerse wijze schrijf je Pham Nath Vuong maar Phạm Nhật Vượng is leuker), de eerste Vietnamese miljardair. Deze man verdiende zijn geld met noedels in de jaren ’90. Althans, daar begon hij mee. Met Technocom (opgericht in 1993) vergaarde Phạm Nhật Vượng zijn vermogen toen hij het in 2009 verkocht aan Nestlé. Daarna kwamen alle ‘Vin’-producten en merken als Vinpearl, Vincom en daar kwam dus later VinFast bij.
Samenwerking VinFast
Het is vaak lastig om in te schatten hoe succesvol een bedrijf zal gaan worden. In het geval van VinFast kun je zien aan de toeleveranciers en investeerders dat het wel snor moet zitten. VinFast werkt namelijk samen met BMW, General Motors, Magna Steyr en Siemens. Mede dankzij de expertise van deze en andere stakeholders kon VinFast binnen twee jaar een enorme fabriek uit de grond stampen. Op zich niet onhandig, want VinFast had al de eerste modellen laten zien tijdens de Salon van Parijs in het najaar van 2018. Het zijn er twee. De eerste is de VinFast LUX SA2.0 concept, een grote SUV. De andere is de VinFast LUX A2.0 Concept, een grote luxe sedan. In beide gevallen zijn ze getekend door Pininfarina. Eerlijk is eerlijk, ze zien er uitstekend uit. Ook het interieur mag er in beide gevallen zijn.
Niet begonnen met EV’s
Een ander groot verschil met de nieuwe Chinese automerken is dat VinFast niet direct begon met elektrische auto’s. Sterker nog, de eerste auto van VinFast is niet eens echte, want de Vinfast Fadil is stiekem een Opel Karl Rocks. Nu is dat niet heel erg vreemd. GM Korea is ook actief in Vietnam en die fabriek is van de Vingroup. Ondanks dat wij de Karl als een Opel kennen, is het een product van GM Korea die vanuit Zuid-Korea naar Nederland werd geëxporteerd. Voor Vinfast is het wel handig om zo het auto’s bouwen, de distributie en verkoop te ‘leren’.
5 Serie en X5
Veel tijd daarvoor hebben ze niet, want al in 2019 staat daar de VinFast LUX A2.0, de productieversie. Gelukkig verschillen het concept en de productieauto bijna niets qua ontwerp. Ook de cross-over, de LUX SA2.0, staat in september van 2019 in de Vietnamese showrooms. De sedan is gebaseerd op de BMW 5 Serie van de F10-generatie, die dan al is opgevolgd door de G30. De motor is de 2.0 viercilinder met turbo (de N20) met in dit geval 175 pk (in Nederland was dat minimaal 184 pk). Er is ook de keuze voor een versie met 230 pk. De SA2.0, de SUV, staat op de basis van de BMW X5 van de F15-generatie. Ook hier doet de N20-motor dienst, zij het alleen de 230 pk-versie.
VinFast President: BMW met Chevy V8
Heel bijzonder is de VinFast President. Deze auto heeft als basis de LUX SA2.0, die X5 dus. De motor is een V8. Nu is dat niet zo raar, want je kan de X5 krijgen met een 4.4 V8 N63-motor of een S63-motor (in de X5 M). Het rare is echter dat de motor een 6.2 liter LS3 V8 is van General Motors-origine. Althans, dat is de consensus, maar tot op heden nooit bevestigd door VinFast. Het vermogen en koppel communiceerden de Vietnamezen dan weer wel: de V8 is goed voor 455 pk en 624 Nm. De President is luxer aangekleed dan de LUX2.0.
Elektrische VinFast-modellen
Met deze drie modellen kon VinFast alvast aan de slag. Het merk heeft namelijk heel andere ambities: een grote speler worden op het gebied van EV’s. VinFast heeft dan ook een flinke line-up in gedachten. Aanvankelijk dacht men nog aan typenamen met ‘e’ erin, zoals de e32 en e34. Dat gaat niet gebeuren, waarschijnlijk omdat het te onduidelijk is voor de consument. In plaats daarvan kiest men voor het beproefde recept: de letters van het merk in combinatie met de positie in het gamma, in dit geval resulteert dat in VF5 tot en met VF8. Een andere reden om af te zien van de ‘e’ in de naamgeving is omdat alle VinFasts vanaf nu elektrisch zullen zijn. Het heeft dan geen zin om dat extra te benadrukken.
Elektrische scooters, motorfietsen én bussen
Naast elektrische auto’s bouwt VinFast ook elektrische scooters en motorfietsen. Met de scooter is het bijzondere dat VinFast samenwerkt met pompstations, die laadpalen plaatsen voor de elektrische scooters. Handig, aangezien die een vrij beperkte range hebben. Ook bouwt men elektrische motorfietsen, de VinFast Klara. Deze fiets is een samenwerking met LG Chem (accutechnologie) en Bosch, onder andere. Het zijn voor ons overigens meer scooters dan motorfietsen, gezien de zeer beperkte prestaties. Als laatste maakt VinFast ook nog elektrische bussen, alhoewel de autodivisie natuurlijk het meeste potentieel biedt en het meest interessant is.
VinFast VF8
De Vinfast VF 5 is een compacte cross-over-hatchback. Deze begon zijn carrière als de Vinfast VF e32. Deze auto is eenvoudig en basaal, maar wel funky. Een soort praktische stadswagen voor jonge mensen. Een perfecte elektrische opvolger voor mensen die een VinFast Fadil rijden.
De Vinfast VF 6 is eveneens een cross-over, maar dan een maatje groter dan de VF 5. Of beter gezegd, twee maatjes. In Nederland worden in eerste instantie alleen de VinFast VF 8 en VF 9 leverbaar. In beide gevallen betreft het een elektrische cross-over. Qua formaat scheelt het behoorlijk. De VinFast VF 8 is 4,75 meter, ongeveer het formaat van een Audi Q5 of BMW X3. De VinFast VF 9 is een volle klap groter met een lengte van maar liefst 5,12 meter, waarmee het qua formaat en aandrijflijn een concurrent is voor de Mercedes-Benz EQS SUV en Tesla Model X.
VinFast = premium
VinFast wordt – ook in Nederland – als een premium merk in de markt gezet. Waar we bij veel nieuwkomers meemaken dat ze beginnen als ‘value for money’-merken en vervolgens doorgroeien naar middenklasse en hoger, is dat bij VinFast niet het geval. De prijzen van de auto’s lijken heel erg scherp, maar daar zitten de accu’s niet bij inbegrepen. Bij VinFast werken ze met een leaseconstructie waarbij je de accu’s moet huren. Dat is op zich geen nieuw fenomeen, Renault deed het rond de introductie van de Fluence ZE en Zoe ook. Lang heeft dat echter niet geduurd.
In het geval van de Vinfasts scheelt het flink qua aanschafprijs. De VF 8 is er vanaf 45 mille en de VF 9 vanaf 60 mille. Echter, de accuhuur is nog eens 120 (fixed) tot 150 (flexibel) per maand. De VF 8 heb je echter vanaf 63 mille mét batterij en de VF 9 vanaf 84 mille. Met die prijzen zijn het niet meer de prijspakkers die het leken te zijn. De tijd zal uitwijzen of deze strategie goed gekozen is.
Voordat de Vinfast VF 8 en VF 9 daadwerkelijk worden geleverd, wordt de strategie echter al gewijzigd: Vinfast schrapt eind 2023 de accuhuur. De prijzen zijn nu dus gewoon ‘all-inclusive’. Intussen heeft Vinfast ook alweer twee nieuwe modellen aan het Nederlandse gamma toegevoegd: de VF 6 en VF 7. Ook dit zijn elektrische cross-over, maar dan compacter.