De Saab 9-5 is een Zweedse E-segment auto en een serieuze Volvo concurrent.
Saab is altijd een klein merk geweest en heeft slim de zaken aan moeten pakken om succes te hebben. In het geval van de E-segment auto’s deed het Zweedse merk erg handig. Ze werkten namelijk samen met Fiat aan het Tipo 4-project. Dat gaat niet om een Fiat Tipo, maar een platform voor een grote auto. Fiat bouwde de Croma erop en Lancia de Thema. Alfa Romeo kwam iets later de met de 164 op dit platform en Saab vanaf het begin met de 9000. Het bleek een behoorlijk succes te zijn voor de Zweedse autofabrikant.
Er moest dus een opvolger komen. Wederom was er eigenlijk weinig geld om een concurrent te maken voor auto’s als de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Op basis van het GM2902-platform moest Saab maar iets brouwen. Dat lukte overigens best aardig, want qua styling was het overduidelijk een Saab, het interieur mocht er ook zijn trouwens.
Eerste generatie Saab 9-5 (YS3E)
De 9-5 kwam in 1997 op de markt als grote broer van de 900, de 9000 bleef ook nog heel even leverbaar. De 9-5 was een van de eerste auto’s die enkel en alleen leverbaar was met turbomotoren over de gehele range. Dat niet alleen, de motoren waren niet afgeteld op maximale prestaties, maar op soepelheid en verbruik. Instappen deed je met de 150 pk sterke 2.0t, een stapje hoger stond de 2.3t met 170 pk. . Het topmodel was de V6t, met 3.0 V6 met asymmetrische turbo, die een cilinderbank van druk voorzag.
In 1999 kwam er een stationwagon (9-5 Estate) en het nieuwe sportieve topmodel, de Aero. En dat was meteen de beste. Deze kreeg de 2.3 turbomotor met grote turbo, goed voor 230 pk en 350 Nm. Niet alleen de prestaties waren beter, ook de rijeigenschappen waren dat. Oh, en met de 17 inch velgen en bodykit zag ‘ie er ook beter uit. Je kon de Aero ook als stationwagen bestellen, waarmee de Volvo V70 T5 er een geduchte concurrent bij had.
Facelift
In 2001 kreeg de Saab 9-5 een facelift. Voor het eerst was Xenon-verlichting mogelijk. De neus was aanzienlijk strakker gestileerd met een veel dikkere voorbumper. De achterlichten waren nu rood met wit (in plaats van rood en donkergrijs. Qua motoren ligt de nadruk op viercilinders: er was een 2.0t met 150 pk, een 2.3t met 185 pk en later een 2.3t met 220 pk. De 3.0 V6 (200 pk) blijft eveneens leverbaar. Dan zijn er twee diesels. De 2.2 TiD is afkomstig van Opel en kennen we uit de Astra, Vectra en Saab 9-3. In de 9-5 levert de zestienklepper 120 pk. Topdiesel is de 3.0 V6 diesel met 180 pk en 350 Nm. Deze motor komt bij Isuzu vandaan.
Nóg een facelift
In 2005 loopt dit model aan zijn einde. Na 8 jaar is het ook tijd voor een nieuw model. Typisch Saab: die komt er niet wegens geldgebrek. Daarom krijgt de 9-5 een uiterst heftige facelift met een zeer bijzonder vormgegeven front dat eigenlijk totaal niet bij de rest van de auto past. In technisch opzicht wordt de huidige techniek verfijnd. Er is een 2.0t (150 pk), 2.3t (185 pk, eventueel ook als Biopower) en 2.3 Turbo met 220 pk. Deze motor kun je krijgen in de Aero, die dan 260 pk heeft. Beide diesels worden vervangen door een 1.9 TiD, een viercilinder van Fiat met 150 pk. Deze generatie houdt het uiteindelijk uit tot 2010. Daarmee loopt het model al bijna 14 jaar mee. De Saab 9-5 was in technisch opzicht nooit echt vooruitstrevend ten opzichte van de concurrentie en dat verschil wordt alleen maar groter.
Tweede generatie Saab 9-5
Een nieuwe 9-5 zit wel in de pijpleiding, maar bij General Motors zijn ze een beetje klaar met Saab. Men verdient weinig, terwijl het enorm veel geld kost. Daarbij voert Saab ander management uit dan dat ze opgedragen krijgen. Het belangrijkste is nog dat de verkoopsuccessen uitblijven. Saab kent een zeer trouwe en fanatieke aanhang, maar die zijn eigenlijk te schaars om productie te rechtvaardigen. GM geeft Saab dan ook een schop. Het Nederlandse Spyker neemt vervolgens de boel over.
Het belangrijkste doel voor Victor Müller is om die 9-5 in de verkoop te krijgen. Ondanks dat er Saab op de auto staat, deelt de 9-5 enorm veel met de Opel Insignia. Onderstel, transmissie, motoren: het is allemaal Insignia. Dat is op zich geen probleem, want dat is een geweldig apparaat en een enorme vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. De 9-5 is er met 1.6T (180 pk), 2.0T (220 pk) en zelfs een zescilinder turbo met 300 pk. Ook zijn er diverse turbodiesels (2.0 TiD) met 160 pk en een biturbo-diesel met 190 pk.
In 2011 kondigt Saab de 9-5 Estate aan. Deze is in meer uitvoeringen leverbaar dan dat er uiteindelijk gebouwd zijn. Saab zit namelijk in ernstige problemen. De grootste problemen heeft Spyker met GM over de patenten. Die moet Saab kunnen gebruiken om de 9-5 te bouwen, maar GM ligt dwars. Het merk verkoopt te weinig auto’s, er komt geen geld binnen terwijl het er aan alle kanten uitgaat. Saab gaat kopje onder, wat ook meteen het einde betekent voor de 9-5.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Saab 9-5.