De Peugeot 308 is stiekem een van de populairste Peugeots aller tijden in Nederland.
Als je moet raden welke auto’s in de top 3 best verkochte Peugeots aller tijden staan, zijn de eerste twee plaatsen snel ingevuld: 206 (1) en 205 (2). Nummer drie is wellicht een verrassing: de Peugeot 307! Er zijn er meer dan 111.000 van verkocht in Nederland. Dat is extra knap als je bedenkt dat dat in iets meer dan zeveneneenhalf jaar gebeurd is. Dat is een grote leegte om op te vullen voor de opvolger.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Peugeot 308 (T7)
De naam van de auto was logisch: Peugeot 308. De 308 werd op de IAA in 2007 geïntroduceerd. Helemaal een compleet nieuw model was het niet. Het onderstel was namelijk grotendeels gelijk gebleven. Wel was de spoorbreedte iets groter geworden. Verder was de set-up identiek: schroefveren voor en een torsieas achter. Ook kun je aan de stijlen zijn dat de Peugeot 308 minder nieuw was dan dat Peugeot ons wilde doen geloven. Nu was dit rond deze periode niet heel vreemd. Volkswagen deed precies hetzelfde met de Golf V naar Golf VI.
Driedeurs
De 307 Berline (hatchback) was er als drie- en vijfdeurs. Wel was het aanbod qua uitvoeringen bij de driedeurs veel beperkter. Zowel qua motor als uitrustingsniveau’s. Voorbeeldje: er waren maar twee diesels. Wilde je een 90 pk diesel, zat je vast aan de relatief eenvoudige ‘X-Line’, maar als je meer vermogen wilde (110 pk), dan zat je automatisch vast aan de XS. Een andere optie was er niet.
Vijfdeurs
Voor keuze moest je bij de vijfdeurs zijn. Het feest begon met de 1.4 16v, een 95 pk sterke viercilinder. Daarboven waren twee 1.6-motoren, een ‘VTi’ met 120 pk en een THP, die dankzij een turbootje 150 pk leverde. Die 1.6 THP was ook mogelijk in ‘Féline’-uitvoering, de meest luxe variant. Dan had je meteen 175 pk tot je beschikking. In de 1.4 en 1.6 Féline moet je altijd zelf schakelen, met de andere motoren was er een keuze tussen een handbak of automaat. Deze motoren kwamen allemaal uit de ‘Prince’-motorenfamilie. Deze lijn aan motoren werd door PSA en BMW gezamenlijk ontwikkeld. BMW gebruikte de motoren voornamelijk voor de Mini’s.
Peugeot 308 GTI
Dieselmotoren zijn altijd een specialiteit geweest van Peugeot en de 308 stelde qua keuze dan ook niet teleur. Er waren drie motoren: tweemaal een 1.6 (90 en 110 pk) en een 2.0 (136 pk). Alle diesels hebben een roetfilter. Het topmodel van de 308-reeks verscheen in 2010. Bij de 307 was het de ‘Féline’, maar de 308 kreeg zowaar een heuse ‘GTI’. De naam was een tikkeltje misleidend, want het was alsnog meer een snelle en comfortabele all-rounder, dan een écht sportieve auto. De sprint van 0-100 km/u duurde 7,7 tellen en de topsnelheid was 235 km/u. Voldoende vlot, maar niet wereldschokkend.
Belangrijker was de toevoeging van de Peugeot 308 SW, die de populaire 307 SW én Break moest opvolgen. Het recept was hetzelfde: een ruime stationwagon met losse stoelen (in plaats van een bank) en een glazen dak. Een jaar later (in 2009) voegde Peugeot een 308 CC aan het gamma toe. Net als de 307 CC was deze voorzien van een metalen klapdak.
Facelift
De gehele range werd in 2011 gefacelift. De neus op het originele model was namelijk enorm groot. De grille in de bumper en de koplampen waren bijna van een komisch formaat. Destijds was het een handelsmerk van Peugeot, maar ze stapten er toch vanaf. De koplampen werden aanzienlijk kleiner en de grille kromp ook. De driedeurs werd uit productie genomen wegens een gebrek aan belangstelling.
Tweede generatie Peugeot 308 (T9)
In 2013 stond er een compleet nieuwe generatie 308 klaar. Peugeot besloot vanaf dit punt om niet meer door te tellen met de modelgeneraties. De naam 309 was immers al een keer gebruikt en daarna zou er toch een uitdaging ontstaan. Peugeot gebruikt de ’08’-benaming voor de moderne auto’s en de ’01’-benaming voor de eenvoudigere budgetvarianten. Zie het een beetje als Renault en Dacia. De 01-modellen zijn vooral value-for-money auto’s. Deze worden in Nederland overigens niet geleverd.
Belangrijk om te weten over de tweede generatie 308 is dat deze niet alleen veel strakker is vormgegeven, maar ook een stuk lichter is. Per uitvoering kan het wel tot 130 kilogram schelen. De 308 staat op een nieuwe (EMP2)-platform. Op benzinegebied kun je kiezen uit een 1.2 PureTech driecilinder (82 pk of 110 pk) of 1.6 viercilinder (135 pk of 155 pk). Een cabriolet of driedeurs keren niet terug, de stationwagon versie uiteraard wel.
Peugeot 308 GT en GTI
De sportievere bestuurder wordt in 2015 op zijn wenken bediend met maar liefst drie leuke uitvoeringen. De GT (205 pk), GTI (250) en GTI by Peugeot Sport (270 pk). Die laatste is natuurlijk de leukste met grotere remmen, kuipstoelen en een sperdifferentieel.
Speciale vermelding is er voor de stationwagon met 1.6 HDi motor. Deze heeft een relatief lage uitstoot, waardoor deze een tijdje in aanmerking kwam voor een zeer lage bijtelling. In 2014 werden er meer dan 14.400 exemplaren van verkocht. Dat verdubbelde in 2015 naar meer dan 29.000 stuks! Daarna zakte de interesse voor de 308 enorm in. Jaarlijks worden er zo’n 4 tot 5.000 van verkocht.
Facelifts
De Peugeot 308 wordt in 2017 voorzien van een facelift. Met name de koplampen, bumper en motorkap zijn afwijkend. Nieuw is een 1.5 dieselmotor. In 2020 wordt het model nog eens strak getrokken. De wijzigingen zijn vrij beperkt en met name bedoeld om nog de introductie van een van nieuwe generatie nog even uit te kunnen stellen.
Derde generatie Peugeot 308 (P5)
In 2021 lanceert Peugeot de derde generatie 308. Dit is de eerste 308 onder de Stellantis-vlag. Dat betekent dat de Peugeot 308 zijn platform deelt met de DS 4 en de Opel Astra, hoewel die laatste pas later onthuld wordt. De nieuwe Peugeot 308 is langer en tegelijkertijd lager, wat de auto een sportieve uitstraling geeft. Met zijn karakteristieke LED-‘slagtanden’ is de nieuwe 308 een stuk meer uitgesproken dan zijn voorganger.
De Peugeot 308 is er nu voor het eerst als hybride. Er zijn zelfs twee hybride varianten: de HYbrid 180 en de HYbrid 225. Dit zijn beide plug-in hybrides. Daaronder zijn er nog twee 1.2 motoren, met respectievelijk 110 en 130 pk. Naast de hatchback is er ook weer gewoon een 308 SW.
Peugeot e-308
Het grootste nieuws komt eind 2022. Dan lanceert Peugeot namelijk een volledig elektrische Peugeot 308: de e-308. Deze beschikt over een 54 kWh groot accupakket, goed voor een WLTP-range van 400 km. Snelladen kan met een vermogen van maximaal 100 kW. Interessant is dat de e-308 er ook als SW is. Daarmee is Peugeot een van de eerste merken met een elektrische stationwagen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot 308.