Peugeot begon als familiebedrijf dat gereedschap produceerde, maar ze bouwen ook al heel erg lang auto’s. De eerste auto van Peugeot dateert uit 1889. Peugeot fuseerde in 1976 met Citroën tot PSA. PSA fuseerde in 2022 weer met FCA, om zo Stellantis te vormen.
Peugeot nieuws
-
De échte Peugeot 406 uit Taxi staat te koop in België
Lees meer -
Let op! Inbraakgolf in de regio Rotterdam
Lees meer -
Peugeot gaat geen oude koeien uit de sloot halen
Lees meer
Peugeot videos
Modellen
Inhoudsopgave
Oprichting Peugeot
Peugeot is een van de oudste merken onder de automerken. Het merk bestond namelijk al heel erg lang voordat de eerste auto gebouwd werd. Peugeot werd in 1810 opgericht. Het bedrijf begon aanvankelijk als producent van gereedschappen. Later kwamen daar koffie- en pepermolens bij. Nog steeds kun je in de betere restaurants van Nederland (en Frankrijk uiteraard) de pepermolens van Peugeot tegenkomen.
Société des Automobiles Peugeot
Men ging zich aan het einde van de negentiende eeuw bezighouden met fietsen. Onder de leiding van Armand Peugeot (het is een familiebedrijf) begon Peugeot met het bouwen van auto’s. De eerste pogingen tot het bouwen van een auto vonden al plaats vlak voor de millenniumwisseling. We zeggen bewust pogingen, want de stoomwagens waren geen succes. Rond die periode was het nog niet helemaal zeker wat de nieuwe richting ging worden: stoom, elektrisch of benzine. De eerste ‘echte’ auto van Peugeot had een Panhard-motor en werd onder Daimler licentie gebouwd. In 1886 werd de Société des Automobiles Peugeot opgericht, waarmee Armand Peugeot zich losweekte van het familiebedrijf.
Dat duurde niet heel erg lang, want al in 1920 keerde hij weer terug. Peugeot had toen al een behoorlijke naam voor zichzelf gemaakt op het gebied van het bouwen van auto’s. In de racerij deden de auto’s ook mee, met succes. Een van de belangrijkste auto’s van Peugeot rond deze periode was de 201. Dat was een kleine auto die in 1929 op de markt kwam en niet veel later ook een onafhankelijke voorwielophanging kreeg. Dat niet alleen, het was ook de goedkoopste auto in Frankrijk. Daarnaast was het de eerste Peugeot waarvan de typenaam drie cijfers heeft, met in het midden een nul.
Nul in het midden
Na de Tweede Wereldoorlog ging Peugeot verder met het maken van modellen met een nul in het midden. De eerste letter stond voor het formaat van de auto, waar de auto zich in het gamma bevond, de laatste letter gaf de generatie aan. Met de 203 werd na WOII de meeste furore gemaakt. Dat was een moderne en betaalbare auto waarmee Peugeot tot in de jaren ’60 succes had.
PSA – Peugeot Citroën
In de jaren ’70 nam Peugeot het eveneens Franse Citroën over. Het eigenwijze Citroën had zichzelf ten gronde gericht door zich te veel bezig te houden met bijzondere projecten die te weinig geld in het laatje brachten. Dat kwam mede door het aanschaffen van Maserati en het produceren van de Citroën GS Birotor, met wankelmotor. Deze bleek bijzonder onbetrouwbaar. Peugeot en Citroën gingen samen verder onder de PSA-vlag. In 1978 werd de Europese Chrysler-divisie daaronder toegevoegd. Alle Chryslers (en Simca’s) werden in Europa onder de ‘Talbot’-vlag aangeboden.
Voor Peugeot braken vrij zware tijden aan. Citroën begeleiden bleek nog vrij lastig. Enerzijds stonden de Citrofielen niet te wachten op omgekatte Peugeots, maar anderzijds was de Citroën-methode soms vrij prijzig. Gelukkig waren de reguliere GS en CX behoorlijk succesvol. Het Peugeot-gamma was wel wat bejaard aan het worden. Peugeot had een hoop geluk nodig en snel ook.
Peugeot 205
Gelukkig kwam dat er ook. In 1983 arriveerde de namelijk de Peugeot 205. Die auto geldt nog altijd als een van de grootste succesverhalen in de automotive industrie. De Peugeot 205 was een compacte hatchback met drie of vijf deuren. Later kwam er een cabriolet (van Pininfarina) bij. De 205 was leverbaar met allerlei verschillende benzine- en dieselmotoren. Er was een 205 voor iedereen: van basic tot heel erg luxe. De leukste versies zijn de sportieve modellen als de XS, Rallye en GTi. De 205 was een enorme hit.
De auto was zelfs een dermate grote hit, dat Peugeot er een klein beetje mee in zijn maag zat. Want hoe voorzie je zo’n 205 van een opvolger? Omdat de 205 een breed spectrum aan klanten kon bedienen, werd er gekozen voor oplossing met twee opvolgers: de iets kleinere 106 en de wat grotere 306. Nu waren beide auto’s absoluut een commercieel succes, maar de 205 blééf populair. Daardoor durfde Peugeot het niet direct aan de auto uit productie te behalen. Sterker nog, pas 7 jaar na introductie van de 106 en 206 ging de 205 met pensioen in Nederland.
206 en 307
De opvolger, de 206, was minimaal net zo’n groot succes. Qua design was het een schot in de roos: de perfecte combinatie tussen aaibaar, sportief en stoer. Wederom was de modelrange enorm groot: van 1.1 tot 2.0 liter en van alles daartussen. Naast een drie- en vijfdeurs kwamen er ook een stationwagon (SW) en een heuse cabriolet (CC). Die laatste, voorzien van hardtop, ontketende een heuse revolutie. Werkelijk elk merk moest zo snel mogelijk een gekke klapdakcabrio in zijn assortiment hebben.
In 2001 lanceerde Peugeot de 307, waarmee het merk zeer veel succes had. Het leek niet meer fout te kunnen gaan voor het Franse merk. Het was zelfs even marktleider in Nederland. Echter, Peugeot had toch moeite deze vorm vast te houden. De modellen die volgden waren voorzien van een enorm grote neus, met gigantische koplampen en grille.
Missers
Qua betrouwbaarheid waren deze modellen niet altijd op niveau. De 207, 308 en 407 bezorgden het merk een behoorlijke knauw. De styling was niet tijdloos, de techniek vrij kwetsbaar en de auto’s waren relatief zwaar. Precies het tegenovergestelde van hetgeen waar Peugeot jarenlang voor stond. Ook was het merk erg laat met een midi-MPV. Met cross-overs duurde het eveneens erg lang.
In het tweede decennium van het nieuwe millennium wist Peugeot zich goed te herpakken. De ’08’-series zijn bijna allemaal uitstekend. Peugeot focuste zich op lichtere auto’s en strakkere styling. Ook de interieurs werden aangepakt. Het i-cockpit concept is even wennen, maar het moet voor een prettigere rit zorgen. De Peugeot RCZ Coupé is een geweldige auto, maar was commercieel absoluut geen succes. Dat zijn de cross-overs wel. Met de 2008 dook Peugeot op tijd in op de vraag naar goedkopere en compactere cross-overs.
Stellantis
Peugeot als concern (PSA) deed aanvankelijk een stapje terug, maar herpakte zich goed in deze periode. In relatief korte tijd groeide het enorm. Dat kwam overigens niet alleen door de stijgende verkopen, maar ook door overnames. Zo werd Opel in 2017 overgenomen van General Motors. In 2021 fuseerden PSA en Peugeot zich samen tot Stellantis. Zodoende is Peugeot nu onderdeel van een concern met Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Ram en Vauxhall.