De Pagani Zonda is het bewijs dat een nieuwe supercar een groot succes kan zijn.
In de jaren ’80 en ’90 is er aan nieuwe supercarbouwers geen gebrek. Ze komen als paddenstoelen uit de grond. In de meeste gevallen stranden die projecten een paar jaar later weer. Het bouwen van een supercar is nog best lastig, zeker als de auto moet voldoen aan alle hoge homologatie-eisen om er een kenteken op te kunnen schroeven. Dat wil niet zeggen dat al die merken op de fles gaan. Twee belangrijke uitzonderingen zijn Koenigsegg en Pagani. Toevallig komen beide merken zo rond eind jaren ’90.
Inhoudsopgave
Debuut Pagani Zonda
Voor Horacio Pagani is het geen vreemde stap, zijn hele leven staat namelijk in het teken van auto’s ontwikkelen en bouwen. De jonge Argentijn werkt bij diverse raceteams en Lamborghini, voordat hij voor zich zelf begint. Op aanraden van zijn vriend en landgenoot Juan Manuel Fangio maakt Pagani gebruikt van Mercedes-motoren. De eerste Pagani Zonda verschijnt in 1999 en staat dan te schitteren op de Salon van Genève.
Twee dingen vallen op. Ten eerste zijn de prestatiecijfers behoorlijk bescheiden. De 6.0 M120 motor, een atmosferische twaalfcilinder van Mercedes-Benz, levert namelijk 400 pk. Het is vooral de kwaliteit die overtuigt. De bouwkwaliteit van de auto alsmede de rijeigenschappen staan op hoog niveau. Natuurlijk, Horacio Pagani heeft als oud Lamborghini-technisch chef behoorlijk wat ervaring. Hij huurt Loris Bicocchi in als testrijder van de Zonda om de afstelling te perfectioneren.
Dikkere versies
Dat lukt, de Zonda heeft meteen goede kritieken van de pers. De eerste orders stromen binnen en Pagani kan beginnen met de bouw van de Zonda. Dat niet alleen, Horacio is constant bezig om het model te perfectioneren en te verbeteren. In 2000 verschijnt de Zonda S met 7 liter V12 en 500 pk. De Zonda S 7.3 verschijnt in 2002 en heeft een tot 525 pk opgevoerde V12 onder de kap. De open versie van de Pagani Zonda, de Roadster, verschijnt in 2003 en heeft altijd de 7.3 motor. Bijzonder is dat de Roadster nauwelijks zwaarder is dan de coupé, terwijl ook de carrosseriestijfheid nauwelijks is afgenomen. Pagani kan dat voor elkaar krijgen doordat de auto compleet van koolstofvezel gebouwd is.
In 2005 toont Pagani een extra snelle en ruige versie, de Zonda F, waarbij de F staat voor Fangio. Er is keuze uit een 602 pk sterke V12 of een Club Sport met 650 pk. De F heeft grotere wielen, nieuwe koplampen, nieuwe mistlichten, andere voorzijde en een nieuwe achterspoiler. Ook zijn er nieuwe velgen (van OZ Racing) en nieuwe remmen (van Brembo), plus een nog luidere uitlaat (van Inconel). In 2006 voegt Pagani het F-recept en de open versie samen tot de Zonda F Roadster. Van de coupé worden er slechts 25 gebouwd, van de Roadster eveneens.
Zonda R
In 2007 komt de Pagani R, een extra ruig circuit-speeltje waarmee je de openbare weg niet op kan, maar ook niet deel kan nemen aan een race. Wel kan Pagani hier dingen testen voor latere productietoepassingen. De Pagani Zonda Cinque moet dan de laatste Zonda ooit worden. Iets dat we erg vaak moesten aanhoren. Het is de eerste straat-Zonda met sequentiële transmissie. Na de Cinque (waar Pagani er vijf van bouwt) verschijnt de Cinque Roadster, waar er ook vijf van komen. Daarna is het tijd voor de Zonda Tricolore waar drie van gemaakt worden. Daarna is het echt over en uit. Dus niet. Er volgen nog een paar uitvoeringen. Zo is er een Zonda Revolución, de opvolger van de Zonda R.
Rond die periode (2012) is de opvolger van de Pagani Zonda al aangekondigd, de Huayra. Deze maakt geen gebruik van de epische atmosferische V12 van AMG, maar de nieuwe biturbo-unit. Dit betekent dat de Huayra sneller dan ooit is, maar ook minder mooi klinkt. Daarom is het niet verrassend dat er nog geregeld Pagani Zonda’s opduiken in het nieuws. Het zijn bijna altijd one-offs en speciale commissies. De ‘760’-modellen zijn altijd gloednieuw gebouwde auto’s. Eentje daarvan is de 760 LH, de paars-zwarte Zonda speciaal voor Lewis Hamilton.
Unieke modellen
Dan zijn er nog een hele hoop unieke modellen van de Pagani Zonda. Dit kan meerdere dingen betekenen. Op basis van een bestaande Pagani Zonda kun je namelijk naar Pagani toe. Van een S kun je F maken, van een F een Cinque maken: alles is mogelijk. Ook een compleet afwijkende Zonda is geen enkel probleem, zolang je maar voldoende geld meeneemt. De Zonda begon weliswaar als vrij doelmatige Group C-achtige supercar, maar de auto’s worden telkens expressiever, exclusiever en buitenissiger.
Ondanks het feit dat de opvolger van de Zonda alweer vijf jaar in productie is, kondigt Pagani in 2017 de Zonda HP Barchetta aan. Het is een cadeautje om de zestigjarige verjaardag van Horacio te vieren, alsmede de achttiende verjaardag van de Zonda. Er worden drie exemplaren van gemaakt, alle drie met een 7.3 V12 met 800 pk. Daarvan blijft er eentje achter in de collectie van Horacio zelf.
Meer lezen?
Bekijker hieronder de laatste artikelen over de Pagani Zonda.