Mercedes-Maybach: als het beste van Mercedes-Benz niet voldoende is.
De link tussen Maybach en Mercedes is er altijd geweest. Toch begonnen de merken apart van elkaar. Maybach is het merk van Wilhelm Maybach. Hij was tot 1907 werkzaam bij Daimler (het latere moederbedrijf van Mercedes) en start in 1909 zijn eigen bedrijf op: Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH.
Inhoudsopgave
Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH
Zijn zoon Karl mocht de dagelijkse leiding in handen nemen. Een van de eerste dingen die hij deed was de naam veranderen van het bedrijf. Want ondanks dat Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH heel erg treffend omschreef wat het deed, was het niet duidelijk welke naam erbij hoorde. Daarom wijzigde Karl de naam naar Maybach Motorenbau GmbH. Dat motoren bouwen was aanvankelijk het enige dat Maybach deed, met name voor vliegtuigen.
Hoogtijdagen Maybach
Later kwamen daar motoren voor treinen en Zeppelins bij. Pas jaren later ging Maybach zich richten op automobielen. Het eerste prototype kwam in 1919, de Maybach W1 Testwagen. Op de autoshow in Berlijn in 1921 stond de W3 te schitteren, een doorontwikkeling daarvan. Maybachs waren groot, sterk, luxe en zwaar. Maybachs waren net als Bentleys, Rolls-Royces en Bugatti’s gericht op de rijken der wereld. Bijzonder was de Maybach Zeppelin DS8, een stroomlijn wagen die beduidend afweek van de auto’s zoals in de jaren ’30 rondreden.
In de Tweede Wereldoorlog stond Maybach, net als veel andere Duitse merken, aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Maybach maakte toen motoren voor de Nazi’s. Niet alleen voor de vliegtuigen, maar ook de Panzer tanks. Het zou meteen het einde betekenen voor Maybach. In tegenstelling tot andere Duitse merken ging Maybach zich niet meer toeleggen op auto’s maken, al dan niet onder Brits toeziend oog zoals bij Volkswagen.
Overname Mercedes
Het zou vervolgens een tijd stil blijven rond het merk Maybach. In 1960 neemt Mercedes de rechten van het merk over. Het resulteert in een paar speciale Maybach-uitvoeringen van bestaande Mercedes-modellen. Echt een succes waren die niet, waardoor het daarbij bleef. Mercedes als merk was rond die periode ook op zijn top. Dus heel veel ‘extra luxe’ was niet nodig. Mercedes had overigens de naam Pullman voor de lange, luxe versies van de S-Klasse.
Mercedes-Maybach concept
Maar in 1997 komt Maybach weer helemaal terug. Op de Tokyo Motor Show staat namelijk de Mercedes-Maybach concept te schitteren. Je moet er even rekening mee houden dat het de jaren ’90 is en dat een beetje ronde vormen en pastelkleuren de norm zijn. De combinatie van zwart, donkerrood en roze wordt niet echt fraai oud, net als de vreemde koplampen. Dat zijn echte details die het levenslicht niet zouden zien. Over het levenslicht gesproken, de concept kwam in 1997, het productiemodel arriveert 5 jaar later in 2002. In die tussentijd ziet BMW zijn kans schoon en koopt het Rolls-Royce, terwijl Volkswagen Bentley aanschaft. De Duitsers willen toonaangevend zijn qua luxe-auto’s.
Er zijn een paar bijzondere dingen. Waar de concept-versie nog gewoon Mercedes-Maybach heet, wordt Maybach zijn eigen merk boven Mercedes in 2002. De W240 is in technische zin gebaseerd op de oude S-Klasse van de W140-generatie. Uiteraard werd het wel degelijk flink aangepast om aan alle moderne eisen te voldoen.
Twee uitvoeringen
De Maybach W240 komt er in twee uitvoeringen: de Maybach 57 en de Maybach 62 (strikt genomen de ‘V240’). De naam staat voor de lengte, de Maybach 57 is 5.7 meter lang, de 62 meet 6.2 meter. Bij die laatste komt ongeveer alle lengte ten goede aan de achterpassagiers. De Maybachs worden een beetje gebouwd volgens het Mercedes-adagium ‘Das Beste Oder Nichts’. Alle mogelijke luxe zit er standaard op en de extra bizarre luxe is optioneel verkrijgbaar. Qua kleuren voor interieur en exterieur is er van alles mogelijk, waardoor de kans groot is dat er geen twee identieke Maybachs zijn op deze planeet.
De motor is in beide gevallen de ‘M285’. Een 5.5 liter V12 met twee turbo’s voor extreem veel vermogen en koppel. Want 550 pk is meer een getal voor supercars en 900 Nm is meer een getal voor middelgrote vrachtwagens. Daardoor zijn Maybachs niet alleen heel erg luxe auto’s, maar ook bizar snel. Van 0-100 km/u accelereren is iets meer dan 5 seconden achter de rug.
Maybach 57S
Bijzonder indrukwekkend voor auto’s ter grote van een middelgrote bungalow. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In 2005 verschijnt de Maybach 57S met de S van Special. De motor is de M285. Deze V12 is gebaseerd op de originele V12, maar is dan onder handen genomen door Mercedes-AMG. Het is in dezelfde motor als de CL65, S65 en SL65 AMG. De motor is goed voor 612 pk en 1.000 Nm. De topsnelheid van de 57S is begrensd op 275 km/u. In 2007 lanceert Maybach de 57S.
Zeppelin topmodellen
Het absolute topmodel verschijnt in 2009 met de Maybach 57 en 62 Zeppelin. Deze zijn voorzien van nóg meer luxe en een nóg sterkere V12 motor met 640 pk. Het is een soort zwanenzang voor het merk, want heel erg goed gaat het niet met het Duitse luxemerk. De facelift van de 57 en 62 kunnen daar niet heel veel aan veranderen. Qua uiterlijke kenmerken lijkt. De facelift-versie wat op de Zeppelin, de wielen komen bijvoorbeeld overeen. Een succes is het echter niet.
Beperkt succes
Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste speelt de recessie een grote rol. De financiële crisis in 2008 hakt er flink in bij veel automerken. Maybach heeft als grote nadeel dat er te weinig onderscheid is met de Mercedes-modellen. Ondanks dat het een apart merk is en de auto zijn koetswerk niet deelt met een Mercedes, ziet ‘ie er wel uit als een Mercedes. BMW en Volkswagen hebben dat met Rolls-Royce en Bentley veel beter begrepen. Bij de twee Britse edele merken is er veel Duitse techniek aan boord, maar zien de auto’s er tijdloos, luxe en Brits uit.
Bij Maybach ligt de focus op luxe, opties en electronica. In de meeste gevallen verouderen die niet zo heel erg goed. Een Maybach 57 uit 2003 is nu een ‘oude dikke sloep’ terwijl een Phantom uit die tijd een toekomstige klassieker is. De grootste concurrent voor Maybach was echter de W221-generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse, die je ook nog eens met dezelfde motoren en luxe kon krijgen. Sterker nog, de W221 S-Klasse leek er zelfs op.
Einde Maybach als merk
In 2012 trok Daimler dan ook de stekker uit Maybach als automerk. Er zijn zo’n 3.000 exemplaren van verkocht. Je zou kunnen denken dat die met vanafprijzen van zo’n half miljoen nog wel geld in het laatje hebben gebracht, maar het schijnt dat Daimler meer dan 3 ton per auto verlies draaide. De laatste exemplaren werden in 2013 verkocht. Daarna was het over en uit voor Maybach als automerk.
Terugkeer Mercedes-Maybach als submerk
Gelukkig duurde het niet lang voordat het terugkeerde! Dat was namelijk in 2015 al het geval. Mercedes maakt dan bekend dat ze Maybach als label gaan gebruiken, net zoals AMG. Daardoor ontstaan er in principe meerdere merken: Mercedes-Benz (de gewone Mercedessen), Mercedes-AMG (de sportieve Mercedessen) en Mercedes-Maybach (de extreem luxe Mercedessen).
Mercedes-Maybach S-klasse
De eerste auto die volgens dat principe op de markt komt, is de Mercedes-Maybach S 600. Deze heeft de gewone S 600 als basis, maar is aanzienlijk luxer. Net als de gewone S 600 is de Maybach er alleen met lange wielbasis. De motor is de 5.5 liter V12 met 530 pk en 830 Nm. De transmissie is echter nu aanzienlijk moderner dan voorheen, waardoor deze Maybach net zo snel is als de 57S van weleer. Als dat V12-geweld te veel is, kun je echter ook kiezen voor een Mercedes-Maybach S 500 met V8.
Voor het eerst kun je zelfs vierwielaandrijving krijgen op een Maybach, niet onverstandig met zoveel vermogen en koppel aan boord. Opmerkelijk, de Maybach is in Nederland niet de duurste S-klasse, die eer gaat naar de S65 AMG. Over prijzen gesproken: de S-Klasse Maybach S 500 kost minder dan twee ton en de V12-versie zo’n tweeënhalve ton, aanzienlijk goedkoper dan voorheen dus.
In 2016 combineert Daimler drie luxemerken: Mercedes, Maybach én Pullman. Voorheen werd de naam Pullman niet meer gebruikt (vanwege de Maybachs) maar nu staat het voor een extra lange S-Klasse in Maybach-specificatie.
Zowel de korte als lange Maybach kun je als kogelwerende Guard krijgen. In 2017 verschijnt de Maybach S650 in Cabriolet-uitvoering, waar er 300 van gebouwd worden. Ook gebruiken ze het Maybach logo voor de G 650 Landaulet, een knotsgekke verlengde G-klasse met cabriodak. Daar bouwen ze er 99 van.
Maybach GLS
In 2018 toont Mercedes Maybach Ultimate Luxury, een grootste sedan-SUV met veel chroom. Die auto zal later als Mercedes-Maybach GLS op de markt komen. Dit kun je zien als een soort antwoord op de Rolls-Royce Cullinan. De Mercedes-Maybach GLS 600 heeft een dikke V8 onder de kap en is luxer dan de GLS.
In 2021 verschijnt de nieuwe S-Klasse (de W223) waar ook weer een Maybach-versie van komt. De 580 (met V8) is de meest voorkomende versie. Voor de Chinese markt is er ook eentje met een kleinere motor, terwijl Mercedes heel erg stiekem de Maybach S 680 met V12 terug laat keren. In dit geval voor het eerst met vierwielaandrijving. Dit is de enige Mercedes die nog met een V12 te krijgen is.
Elektrische Maybach
In 2023 komt er voor het eerst een elektrische auto met het Maybach-label. Je zou verwachten dat deze gebaseerd is op de EQS sedan, maar in plaats daarvan wordt de EQS SUV als uitgangspunt genomen. Het recept is in principe hetzelfde als bij de niet-elektrische Maybach. De EQS SUV krijgt een weelderig interieur, extra glimmers aan de buitenkant en ook meer vermogen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over Mercedes-Maybach.