Lucid Motor is een jonge Amerikaanse autofabrikant, gespecialiseerd in elektrische auto’s. De CEO is afkomstig van Tesla, waar hij verantwoordelijk was voor de techniek van de Model S. Het eerste model van Lucid is de Air, een grote, luxe (en dure) sedan met spraakmakende specificaties.
Lucid nieuws
-
Lucid: “huidige markt voor 25.000 kostende EV’s zuigt”
Lees meer -
Is dit de ideale elektrische politieauto?
Lees meer -
Lucid kondigt betaalbaardere SUV aan
Lees meer
Modellen
Lucid heet eerst Atieva
Een nieuw automerk opstarten kan heel erg lastig zijn. Je moet namelijk een nieuw merk, logo, designtaal en dergelijke ontwikkelen. Dan zit je nog met infrastructuur, capaciteit en toeleveranciers. Kortom, er komt een heleboel bij kijken. Met de transitie van auto’s met een verbrandingsmotor naar EV’s is er een enorme kans voor veel nieuwe spelers.
Veel toeleveranciers en infrastructuur moeten namelijk vernieuwd worden. De manier waarop je een elektrische auto bouwt en ontwerpt is compleet anders. Daarbij bestaat de kans dat je afscheid moet nemen van je oude klantenkring, omdat je nieuwe EV’s veel duurder zullen zijn. Kortom, als er een goed moment is om in te stappen als nieuw automerk, dan is het in de periode van 2005 tot 2025.
Merken als Fisker en Tesla beten het spits al af. Henrik Fisker had heel veel ervaring als designer bij BMW en Aston Martin, terwijl Elon Musk uit de techwereld kwam (hij is mede oprichter van PayPal). Ook bij Lucid zijn er wortelen in de autoindustrie.
Het merk Lucid wordt in 2007 opgericht, alleen heet het dan nog geen Lucid. Het merk heet dan nog Atieva en het is niet eens een automerk. Atieva wordt door Bernard Tse, Sheaupyng Lin en Sam Weng opgericht in Newark (Californië, niet het vliegveld bij New York). Atieva is een fabrikant van accupakketten en elektrische motoren. Het geld kan op twee manieren verdiend worden. Enerzijds doordat ze accu’s en motoren bouwen voor de automotive industrie, anderzijds verkopen ze de patenten.
Rond die periode (2007) zijn er nog weinig elektrische auto’s. Sterker nog, het hele downsizen begint pas net rond die tijd. Achter de schermen gebeurt er echter een hele hoop. Autofabrikanten moeten steeds duurzamere automobielen produceren en het ziet er niet naar uit dat de brandstofprijzen dalen en de milieueisen versoepeld worden. Reden dus voor automerken om zich te focussen op elektrische auto’s, hybrides en plug-in hybrides. In alle drie de gevallen zijn er accu’s en elektromotoren nodig en die maakt Atieva maar al te graag. Hun grootste klant is de Chinese overheid. Atieva maakt voor hen een hoop accupakketten voor bussen.
Edna
Om naamsbekendheid te krijgen creëren ze Edna. Edna is een Mercedes Vito-bus met de elektromotoren die Atieva zelf heeft ontwikkeld. Het zijn niet de minste motoren, want het maakt het busje tot een bloedsnel apparaat. In 2014 wordt er flink geïnvesteerd door LeTV en BAIC, een Chinees autoconcern. Daarbij verleggen ze ook de focus van het bedrijf. In plaats van accupakketten bouwen voor Chinese bussen, moet Atieva zich gaan richten op autonome elektrische auto’s. Inderdaad, precies de auto’s bouwen die Tesla ook al maakt.
Dat betekent dat er belangrijke mensen op belangrijke posities gezet moeten worden. En als het even kan met de nodige knowhow op het gebied van auto’s. Er is wel een verschil tussen wat Tesla is en wat Atieva wil zijn. Waar Tesla’s tech-objecten zijn voor mensen die verder niet veel met auto’s hebben, wil Atieva juist wel de enthousiasteling aanspreken.
Lucid Motors
Atieva wordt omgedoopt naar Lucid Motors. Er zijn twee belangrijke posities: de grote baas en de designbaas. De rol van CEO gaat naar Peter Rawlinson, die dan eigenlijk ook al andere functies bekleed. Hij is van origine Brits, maar woont in de VS. Voor hij naar de VS verhuist, heeft Rawlinson een hoop ervaring gedaan bij leidinggevende posities bij Jaguar, Lotus en Corus Automotive. Daarna vertrekt hij naar Californië om te gaan werken voor Tesla. Daar krijgt hij de functies Vice President of Vehicle Engineering in het algemeen en Vehicle Engineer van de Tesla Model S in het bijzonder. Kort door de bocht is Rawlinson verantwoordelijk voor de technische kant van de Tesla Model S en hij moet er voor zorgen de auto op de juiste wijze bij de klant terecht komt. Deze ervaring komt natuurlijk uitstekend van pas bij Atieva c.q. Lucid Motors.
Derek Jenkins
De andere persoon die van groot belang is, is Derek Jenkins. Hij is een automotive designer. In eerste instantie werkt Jenkins bij Audi, waar hij grotendeels verantwoordlijk is voor de Audi A2 en de tweede generatie Audi A8 (de D3). Vervolgens verkast Jenkins naar Volkswagen USA, waar hij diverse concept cars tekent. De Microbus zou later als ID. Buzz het productiestadium halen. De Scirocco komt daadwerkelijk op de markt.
Na zijn periode bij Volkswagen verhuist Jenkins naar Mazda, waar hij de man is achter het design van de vierde generatie Mazda MX-5. In 2015 wordt Jenkins gescout en vertrekt hij naar Atieva. Jenkins staat met Rawlinson samen het roer van Lucid. Rawlinson doet het technische en zakelijke aspect, Jenkins doet het design maar ook de merkstrategie. De combinatie van dit talent, de grootse plannen en de steun van diverse investeerders zorgt ervoor dat er nog meer investeerders zijn die willen instappen. Bedrijven als JAFCO, Mitsui, Tsing Capital en Venrock pompen veel geld in Lucid Motors.
Nieuwe fabriek
Uiteraard is er een fabriek nodig om de auto’s te bouwen. Er wordt 700 miljoen dollar gestoken in een gloednieuwe fabriek in Casa Grande, Arizona. Het idee is om daar minimaal 20.000 auto’s per jaar te bouwen en vervolgens uit te groeien naar 130.000 auto’s op jaarbasis. Mocht alles heel erg goed verlopen, is er een beetje marge. De maximumcapaciteit is maar liefst 380.000 auto’s op jaarbasis. Het idee was om de fabriek uit de grond te stampen in 2017 en om twee jaar later auto’s af te gaan leveren.
Net als Tesla lukt het Lucid Motors niet om aan de aan de gestelde deadlines te voldoen. Uiteindelijk is wat ze wel halen belangrijker dan wat ze niet halen. In 2016 ziet we de eerste concept car, het Lucid Air Prototype. Het is een vierdeurs sedan die het moet opnemen tegen de Tesla Model S. De auto lijkt er totaal niet op. Waar de Model S een tikkeltje simpel en ouderwets oogt, is de Lucid Air een enorm fraaie verschijning met een mooi, dimensionaal lijnenspel. Misschien nog wel belangrijker is dat de auto uniek oogt. Geen kopie van een andere bekende fraaie auto, maar gewoon een uniek en eigen ontwerp.
Mede dankzij het tonen van deze concept car en alle plannen komen er nog meer investeerders over de brug. De grootste is Saudi-Arabië, dat met het Public Investment Fund een miljard dollar overmaakt. Op zich geen onhandig idee, daar investeren in fossiele brandstoffen (waarin Saudi-Arabië grossiert) eindig is. Met die Arabische oliedollars kan Lucid zijn fabriek bouwen. Uiteraard zijn de plannen van Lucid veel grootster dan enkel en alleen een superluxe sedan. Het idee is om met de Lucid Air te beginnen en dan grotere segmenten aan te doen. Inderdaad, precies zoals Tesla dat ook heeft gedaan.
Lucid Air
Het zou echter duren tot 2020 voordat het productieontwerp van de Lucid Air getoond wordt. De reden is bijzonder eenvoudig: het duurt even voordat zowel de ontwikkeling van de auto als de fabriek van Lucid op tijd af zijn. Net als bij Tesla en vele andere start-ups lukt het ze niet om zich aan de door zichzelf opgelegde planning te houden. Uiteindelijk rollen de eerste exemplaren in 2020 van de band. In eerste instantie nog mondjesmaat. Naarmate de maanden vorderen, kan Lucid de productie opvoeren.
Ook komen er telkens meer uitvoeringen van de Lucid Air. Het begint met de Lucid Air Dream Edition. Ze komen dus in eerste instantie met het topmodel. Die is er in twee versies: een ‘Range’ en een ‘Performance’. Zoals de namen al een beetje weggeven is de Range bedoeld voor de maximale actieradius en de Performance voor de maximale prestaties. Die versie heeft een setup met twee motoren en levert 1.111 pk en 1.390 Nm.
Belangrijker is de komst van minder luxe en snelle versies. De Grand Touring heeft slechts 800 pk en een 112 kWh batterij. Daaronder staat nog de Touring, met een amechtige 620 pk en 1.000 Nm en een accucapaciteit van 93 kWh. De goedkoopste Lucid Air is de ‘pure’, die heeft slechts 480 pk en 600 Nm, plus een kleine 88 kWh batterij. Overigens bestaat er niet zo iets als een langzame Lucid Air, want zelfs de Pure sprint in 3,8 tellen naar de 100 km/u.