• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A8

Audi A8

De Audi A8 is de top van de top van het merk met de vier ringen.

Om serieus genomen te worden in het topsegment, moet je met een toplimousine op de proppen komen. Zo simpel is het, zeker als je een premiummerk bent. Vandaar dat Lexus’ eerste wapenfeit de LS400 was, een rechtstreekse aanval op de S-Klasse. Audi was al lange tijd aansluiting aan het zoeken bij BMW en Mercedes-Benz, maar had in eerste instantie nog geen model in de topklasse.

Inhoudsopgave

  • Voorgeschiedenis van de Audi A8
  • Eerste generatie Audi A8 (D2)
  • Tweede generatie Audi A8 (D3)
  • Derde generatie Audi A8 (D4)
  • Vierde generatie Audi A8 (D5)
  • Meer lezen?

Voorgeschiedenis van de Audi A8

Hun eerste poging was de Audi 200, een model boven de Audi 100. De Audi 200 was echter meer een luxe Audi 100 dan echt een apart model dat een bedreiging was voor de Duitse toppers en Jaguar XJ. Met de Audi V8 (D1) doet Audi wél een echte poging.

Audi V8 (D1)

De Audi V8 maakt links en rechts gebruik van bekende Audi-techniek, maar in alle dimensies is de V8 echt een maat groter. Zoals die naam doet vermoeden is er ook alleen een V8-motor verkrijgbaar. Aanvankelijk enkel een 3.6 liter, later komt daar een 4.2 V8 bij. De Audi V8 maakt furore in het DTM, door in 1990 en 1991 het kampioenschap te domineren.

Aluminium constructie

Om te zorgen dat Audi aansluiting kan vinden met de topklasse, moet Audi met een schone lei beginnen. Dat doet het merk met de vier ringen in 1994. Er werd 700 miljoen dollar gestoken in het ‘4D’-project. Bijzonder was de aluminium constructie, waarmee de eerste A8 aanzienlijk lichter is dan de concurrentie.

Dat mag ook wel, want Audi zet zijn paradepaardje in: quattro, het vierwielaandrijvingssysteem van Audi. Dit is veelal ietsje zwaarder, maar de aluminium carrosserie kon dit mooi compenseren. De A8 was zodoende zelfs lichter dan een gelijk gemotoriseerde A6.

Eerste generatie Audi A8 (D2)

Audi A8

De Audi A8 komt in 1994 op de markt. De auto was een enorme stap voorwaarts. In alles was de auto ontwikkeld en ontworpen om het tegen de 7 Serie en S-Klasse op te kunnen nemen. De styling was vrij ingetogen, met name in vergelijking met de Mercedes S-Klasse ‘kathedraal’.

De A8 beleeft zijn debuut op de Salon van Genève in 1994. Later dat jaar is de auto ook daadwerkelijk te bestellen. Instappen deed je met de 2.8 V6 met 174 pk. Deze was standaard uitgerust met voorwielaandrijving en een handbak. Quattro en een automaat waren beide opties. Het topmodel was de 4.2 quattro, die standaard was voorzien van een automaat en vierwielaandrijving.

Ronin

In 1995 voegt Audi een 3.7 V8 aan het gamma toe, die standaard geen quattro heeft, maar wel een automaat. In 1997 wordt de 2.5 TDI gelanceerd, met een V6-dieselmotor en 150 pk. Aan de andere kant van het spectrum is de Audi S8, met een sterkere 4.2 V8 motor (340 pk). Deze auto wordt populair dankzij een prominente rol in de actiefilm Ronin.

De D2 krijgt een facelift in 1999. Pas na de facelift pakt Audi eigenlijk groots uit. Alle benzinemotoren worden sterker dankzij 5-kleppen per cilinder. Tevens komt er een 6.0 W12 twaalfcilinders, een 3.3 TDI V8 diesel en een A8 L met een lange wielbasis.

Tweede generatie Audi A8 (D3)

Audi A8

In 2002 kan Audi doorpakken met de A8 (D3). Deze groeit minimaal, maar dankzij de fors grotere spoorbreedte is de auto aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger. In het interieur gebeurt sowieso erg veel, want dat maakt een hoogwaardige indruk.

Het MMI-systeem is een interpretatie van BMW iDrive’s systeem, met als verschil dat het systeem van Audi ook te bedienen is zonder dat je een IT-diploma hebt. De achtcilinders (3.7 met 280 pk en 4.2 met 335 pk) zijn een doorontwikkeling van de vorige generatie.

Audi A8 L

In tegenstelling tot de voorganger wordt het gamma veel sneller uitgebreid. In 2003 komt de A8 L op de markt, met een langere wielbasis. Ook een 4.0 TDI (275 pk) komt de gelederen versterken. In 2004 komen er twee goedkopere A8’s bij, een 3.0 (220 pk) benzine en een 3.0 (233 pk) diesel.

Apart: de 3.0 is ook als voorwielaandrijver te verkrijgen. Aan de andere kant van het gamma is de 6.0 quattro. Wederom een W12, ditmaal met maar liefst 450 pk. De twaalfcilinder is de eerste Audi met de nieuwe kenmerkende single frame-grille. Deze grille doet denken aan de Auto Unions van weleer.

Single frame-grille

Audi A8

In 2005 wordt de neus ook op andere A8 modellen geplaatst. Audi maakt van de gelegenheid gebruik door twee nieuwe motoren aan het gamma toe te voegen: een nieuwe 3.2 instapper (255 pk) en een machtige 4.2 TDI met 326 pk.

Ook is er een nieuwe Audi S8, ditmaal met 5.2 liter V10. Omdat de A8 een nieuwe neus heeft gekregen in 2005, lijkt de facelift in 2007 mee te vallen. Je kan de gefacelifte D3 herkennen aan de vierkante mistlampen. Onderhuids zijn de verschillen wat groter.

Derde generatie Audi A8 (D4)

Audi A8

De derde generatie Audi A8 (D4) neemt in 2010 het stokje over. Qua luxe is dit model nog indrukwekkender. Zo is het mogelijk om een 1.400 watt sterke B&O-installatie te kiezen. Google Earth, full LED-koplampen, Night Vision en dergelijke zijn nu leverbaar.

De instapper wordt een 3.0 TFSI met V6 kompressor, die verrassend goed te chippen is naar 400+ pk. Wat dat betreft kun je de atmosferische 4.2 FSI overslaan. Iets dat Audi zelf ook doet twee jaar later, want de motor wordt vervangen door de 4.0 TFSI met 435 pk. Uiteraard is er ook een zwikje diesels, zowel zes- als achtcilinders. Ook is de A8 L direct leverbaar. Bijzonder is de A8 Hybrid. De 520 pk sterke S8 arriveert in 2012.

Facelift

In 2013 wordt de A8 (D4) voorzien van een milde make-over. De motorisering wijzigt het alleen op detailniveau. De 4.2 TDI is nu goed voor 385 pk. Er zijn geen varianten met voorwielaandrijving meer. De S8 wordt ook strakgetrokken. In 2015 komt er een heftigere S8 bij, de S8 Plus met maar liefst 605 pk!

Vierde generatie Audi A8 (D5)

Audi A8

De vijfde generatie Audi A8 komt onze kant op in 2017. De A8 is wederom bijzonder ingetogen qua styling. Audi zet met deze generatie vol in op autonoom rijden en elektrificatie. Dat autonoom rijden komt er nog niet zo goed uit, omdat het wettelijk erg lastig is te implementeren. Dat geldt niet voor de elektrificatie.

Naast de 48V-techniek voor de gewone motoren is er nu ook een A8 60 TFSI e, een plug-in hybride met V6 én grote elektromotor. Dit is de versie waar Koning Willem-Alexander zich in laat vervoeren.

V8 diesel en S8

Ondanks de downsizing, zien we ook dikke motoren voor het topmodel. De V8 benzine kunnen wij niet in Nederland verwelkomen, de V8 diesel daarentegen wel. Ook is er weer een S8, nu met 571 pk uit de 4.0 TFSI V8. Uiteraard is deze voorzien van quattro, net als alle andere A8-modellen.

Facelift

Om de A8 bij de tijd te houden krijgt de luxe sedan in 2022 een facelift. De grille en verlichting worden zo aangepast dat de A8 weer past bij de nieuwe stylingrichting van Audi. Ook de S8 krijgt een opfrisbeurt. Met de facelift komt er een einde aan een tijdperk. De A8 is vanaf dan in Nederland niet meer leverbaar met dieselmotor.

Audi A8 60 TFSI e

Meer lezen?

Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A8:

Audi in de problemen met nieuw elektrisch vlaggenschip
28 oktober 2025

Lees meer

Audi waarschuwt plug-in hybride rijders voor brandgevaar
17 oktober 2025

Lees meer

24 jaar oud en toch is deze Audi S8 (D2) de ultieme daily #MijnAuto
31 augustus 2025

Lees meer

Het is echt over en uit voor de stijlvolle zakensedan. En dat is jammer
4 augustus 2025

Lees meer

Willem-Alexander heeft een nieuwe limo!
11 juni 2025

Lees meer

Mijn Auto video: Audi A8 L 4.2 quattro van Martijn
5 januari 2025

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North