De meest prestigieuze GT van zijn moment. Totdat de 812 kwam, uiteraard.
Ferrari heeft altijd diverse modellijnen. Deze zijn eenvoudig onder te verdelen in lay-out en motoren. De achtcilinders zijn de ‘betaalbare’ modellen. Het begint met de motor voorin (California) en voor de supercar-ervaring ga je naar de 458 (motor in het midden). Dan zijn er ook twee V12-modellen, als we de gelimiteerde modellen als de Enzo niet mee rekenen, althans. Voor de oudere heer op (en van) stand zijn er de 2+2 modellen als de 456 GT, 612 Scaglietti en de FF. Voor de ware fijnproever zijn de tweezits twaalfcilinders het neusje van de zalm.
Inhoudsopgave
Opvolger van 599 GTB
De Ferrari F12 is zo’n auto. De auto kwam in 2012 op de markt als opvolger van de 599 GTB. Die auto was geen moment ‘niet snel genoeg’, maar de tijden waren aan het veranderen. Nissan GT-R’s domineerden de dragstrips, Amerikaanse auto’s als de Corvette ZR1 waren ineens erg snel en zelfs auto’s als de M5 werden alsmaar sneller. Tijd om orde op zaken te stellen met de F12.
Ferrari F12berlinetta
De Ferrari F12berlinetta is geheel opgetrokken uit aluminium. Het koetswerk komt bij Scaglietti vandaan. In vergelijking met zijn voorganger was de F12berlinetta een stuk lichter én stijver. Bijzonder detail aan het koetswerk was de zogenaamde ‘Aero Bridge’. Dat was een vleugel achter het voorwiel. Hierdoor kon downforce opgewekt worden, zonder dat er gebruik gemaakt hoefde te worden van spoilers.
Tipo F140 FC
Het hoogtepunt van de F12berlinetta is natuurlijk de motor. Net als de 599 is het een doorontwikkeling van de F140 motor die debuteerde in de Ferrari Enzo. De twaalfcilinder (Tipo F140 FC) was nu 6,3 liter groot (in plaats van 6.0) en leverde 740 pk bij 8.250 toeren aan vermogen en 690 Nm bij 6.000 toeren aan koppel. De auto wordt in Nederland verkocht voor een vraagprijs vanaf 370.000 euro. Daarvoor moet je dan wel het model met start stop-functie hebben, want zonder ‘HELE’ (zo heet het systeem van Ferrari), is het BPM-bedrag hoger en kost de auto meer dan vier ton.
Speciale oplagen
Een reguliere F12 cabriolet is er nooit geweest. Wel is er in speciale oplage de F12 TRS gemaakt. De auto was eerst bedoeld als one-off, maar er zijn er uiteindelijk drie gemaakt. Een andere apart type Ferrari op basis van de F12 was de Ferrari SP America. Deze auto was een speciaal project waar er maar eentje van gebouwd is. Het koetswerk moet refereren aan de 250 GTO uit de jaren ’60. Maar daar bleef het niet bij. Er zijn ook tien stuks gebouwd van de Ferrari F60 America, een soort targaversie speciaal voor de Amerikaanse markt. Het getal 60 stond specifiek voor het aantal jaar dat Ferrari actief was in de VS.
Ferrari F12tdf
Een speciaal model wat voor meer mensen bereikbaar was, kwam in 2015. Van de Ferrari F12tdf zijn er 799 stuks gebouwd. Een onhandige naam voor een bijzondere auto. De F12tdf was de doorontwikkeling van de F12berlinetta. De naam tdf stond voor Tour de France. Dit was vroeger ook een autorace, die diverse malen gewonnen werd door Ferrari met de eerder genoemde 250. De F12tdf is een paar tandjes heftiger dan de al niet kinderachtige F12berlinetta.
Tipo F140 FG
Het vermogen van de V12 (Tipo F140 FG) steeg naar 780 pk, dat vrij kwam bij maar liefst 8.500 toeren. Ondanks het gebrek aan turbo’s, steeg ook het koppel naar 705 Nm, maar wel bij een hoger toerental: 6.750. De F12tdf was niet alleen voorzien van een sterkere motor, de auto was ook een stuk lichter: iets meer dan 1.400 kilogram kentekengewicht. Mits er voldoende grip aanwezig is, kun je in 2,9 tellen naar de 100 km/u sprinten. 5 seconden later zat je al op 200 km/u.
Topsnelheid
De topsnelheid is niet precies bekend. Volgens Ferrari moest de F12tdf in elk geval meer dan 340 km/u kunnen halen. Schakelen ging middels een ‘F1 DCT’ automaat met dubbele koppeling, een grote stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger (de 599 GTO) die nog de sequentiële bak tot zijn beschikking had. Om de boel op tijd tot stilstand te brengen leverde Ferrari standaard keramische remschijven.
Speciale modellen
Ook op basis van de F12tdf verschenen weer zeldzame speciale modellen. De SP275 RW was zo’n auto. Ondanks dat de motor van de F12tdf afkomstig was, was de rest van het chassis gelijk aan dat van de F12berlinetta. De auto had overigens een compleet afwijkend, beeldschoon koetswerk ontworpen en gebouwd door Pininfarina.
De SP3JC kwam in 2018 en het is een tweezits roadster met de F12tdf als basis. Alles aan de auto is compleet afwijkend ten opzichte van de F12-productiemodellen. Er zijn twee exemplaren van gebouwd: eentje met het stuur links en de andere met het stuur rechts. Ook deelde de SP3JC wat onderdelen met de 812, de opvolger van de F12berlinetta. Ondanks de nieuwe naam is de 812 Superfast gewoon een doorontwikkeling met hetzelfde chassis, met zelfde motor en dezelfde transmissie. In totaal heeft de Nederlandse Ferrari-importeur 19 F12’s afgeleverd.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ferrari F12.