De DS 4 is hip en hoog, premium en praktisch. Alleen had niet iedereen het door.
Soms is een auto zo’n ratjetoe van verschillende carrosserievarianten, dat het eindresultaat niet echt eenvoudig aan te duiden is. Dat is het geval met de Citroën DS4. Zoals de naam het al aangeeft is de Citroën DS4 het model tussen de DS3 en DS5. Dat is dan ook meteen het meest duidelijk aan de auto.
Inhoudsopgave
Citroën DS4
De DS4 is op het kentekenbewijs een reguliere hatchback. Echter, in het echt is de auto aanzienlijk hoger, met name qua rijhoogte. Een volwaardige cross-over is het bij lange niet, laat staan een SUV. Wel wordt de Citroën DS4 aanmerkelijk hoger in de markt gezet dan de tweede generatie van de Citroën C4, waarmee de DS4 zijn platform deelt.
Introductie in Nederland
De Citroën DS4 wordt in 2010 gepresenteerd, maar arriveert in de meeste landen in 2011, zoals in Nederland. De DS4 wordt eigenlijk alleen maar met adequate of meer dan adequate motoren geleverd. De minst krachtige benzinemotor is de 1.6 VTi met 120 pk. De enige twee andere opties zijn beide een 1.6 THP, in feite dezelfde benzinemotor, maar dan met een turbo en naar keuze 155 of zelfs 200 pk.
DS4 Racing Concept
Dieselen kan óf heel zuinig (e-HDI met 110 pk) of meteen lekker dik (2.0 HDI met 163 pk). Een tussenweg is er tot 2015 niet. In 2012 wordt de instap-1.6 THP voorzien van 160 pk. In 2013 krijgt de e-HDI er eveneens 5 hele pk’s bij. Leuker is de DS4 Racing Concept. Deze ondergaat dezelfde behandeling als de Citroen DS3 Racing, alleen heeft de DS4 Racing dik 250 pk onder de kap. Helaas zou het bij een concept blijven.
Bescheiden succes
In Nederland is de DS4 een zeer bescheiden succes gebleken. De auto kwam in een tijd op de markt dat alles in deze klasse gedomineerd was door lage bijtelling. Aangezien de Citroën DS4 geen bijzondere bijtellingsknaller in de aanbieding had, werd de auto grotendeels links gelaten. De auto heeft in Nederland nooit de verkoopcijfers van de C4 kunnen evenaren.
DS 4
In 2015 gebeurde er twee bijzondere dingen met de compacte semi-crossover. Nu er voldoende DS-modellen waren in de Citroën-range, besloot Citroën om de auto onder de eigen vlag verder te laten gaan. DS Automobiles werd een eigen automerk, zoals dat nu nog steeds het geval is. De Citroëns DS3, DS4 en DS5 werden omgedoopt tot DS 3, DS 4 en DS 5.
Facelift
Voor de DS 4 betekende het meteen tijd voor een redelijk ingrijpende facelift. De neus was compleet gemoderniseerd, met de grote aluminum grille en DS-logo in het midden. Belangrijker was de toevoeging van de DS 4 Crossback. Deze stond een klein beetje hoger op zijn poten en was voorzien van zwarte bumpers en wielkastranden. Let wel, zwart gelakt, niet ongespoten zwart. Het Crossback-gedeelte was voornamelijk bedoeld om de auto er optisch stoerder uit te laten zien, in het terrein kon je er alsnog vrij weinig mee.
Motorisch opzicht
In motorisch opzicht gebeurde er ook het één en ander. De atmosferische 1.6 VTi werd vervangen door de PureTech 130-motor. Dit is een driecilinder met een cilinderinhoud van minder dan 1.2 liter. Ondanks dat was het vermogen hoger, evenals de prestaties. Het enige wat niet steeg, was het verbruik, op papier althans. Om je DS 4 naar smaak samen te stellen was er keuze uit nieuwe kleuren voor zowel het koetswerk als het dak.
235 km/u
De 1.6 liter turbo mocht blijven, maar is vanaf nu goed voor 165 pk. Deze was standaard voorzien van een zestraps automaat. Mocht je een vier cilinder wensen en zelf willen schakelen, moest je meteen door naar de 1.6 THP met 210 pk. Dankzij dit hoge vermogen had de THP 200 een topsnelheid van maar liefst 235 km/u. Kilometervreters worden op hun wenken bediend met diverse HDi-motoren. Er is een 1.6 HDi met 120 pk en een 2.0 met 150 pk. Als rangetopper is die 2.0 er ook met 180 pk.
Geen potten breken
Ondanks de stoerdere looks zijn alle DS 4 Crossbacks voorzien van voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is niet eens als optie mogelijk! Zelfs de stoere ‘Moondust’-uitvoeringen hebben het niet. Ook in de laatste paar jaar kan de auto geen potten breken in Nederland, alhoewel het verval in verkopen relatief gezien meevalt. Een premiumauto in deze klasse behoort gewoon beter te verkopen, alhoewel de auto op andere markten het wel aardig doet. In 2018 wordt de DS 4 van het Nederlandse leveringsprogramma geschrapt.
Voor de (indirecte) opvolger maakt DS Automobiles dan ook een paar radicale stappen. De DS 4 en DS 4 Crossback worden namelijk vervangen door de DS 3 Crossback. Deze auto is overduidelijk een cross-over en wordt ook als zodanig in de markt gezet.
Tweede generatie DS4
In 2021 krijgt de DS 4 alsnog een directe opvolger. Dan presenteert DS namelijk een nieuwe DS 4. De tweede generatie DS 4 is een stuk scherper gelijnd dan zijn voorganger. De auto vormt samen met de Opel Astra en de Peugeot 308 een Stellantis-drieling in het C-segment. Citroën doet niet meer mee aan hatchbacks: de nieuwe C4 is er alleen als cross-over.
De DS 4 is ook niet helemaal een traditionele hatchback. Net als zijn voorganger is het een quasi-cross-over. Dat geldt zeker voor de DS 4 Cross, die iets stoerder oogt met zwarte accenten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de DS 4 Cross niet hoger, dus het Cross-label stelt niet heel veel voor.
Qua motoren zijn er in eerste instantie drie opties. De instapversie is de PureTech 130, met een 130 pk sterke driepitter. Daarna volgt de PureTech 180 met een viercilinder. De E-Tense 225 heeft dezelfde motor, maar je krijgt er nog een elektromotor bij. Dit is namelijk een plug-in hybride. Een volledig elektrische versie zit ook nog in de pijplijn. Dat is niet heel verrassend, aangezien er ook een Opel Astra Electric en een Peugeot e-308 is.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de DS 4.