Comfortabel vervoer in een charmante verpakking: de Citroën C4.
Citroën is een bijzonder automerk. Er zijn weinig merken met een dergelijke historie. Niet alleen qua duur, maar ook qua aantal iconen. Die iconen hebben niet alleen Citroën geholpen, maar de gehele automobielindustrie. Denk aan auto’s als de Citroën Traction Avant, DS, CX en de 2CV.
Inhoudsopgave
Spannende periode
Het probleem is dat Citroën af en toe in een ‘spannende’ periode zit, maar tien jaar later weer heel behoudend is. De Citroën ZX was oersaai in vergelijking met zijn ‘voorganger’, de GS. De ZX was een keurige doch wel erg generiek model van binnen en buiten. De ZX werd in 1998 vervangen door de Xsara. Nog steeds geen vuur op wielen, maar een elegant modelletje, zeker in Coupé-uitvoering. Met de facelift werd geheel al wat spannender.
Eerste generatie Citroën C4
Maar het was in 2004 dat iedereen steil achterover sloeg. Citroën had zijn lef weer gevonden. Ze moesten ook wel bij Citroën, want de Renault Mégane was ook bijzonder extravert én een succes. Wel slim van Citroën: er werd een groot onderscheid gemaakt tussen een driedeurs en vijfdeurs hatchback. De reden was simpel: de persoon die ging voor een spraakmakend uiterlijk kon kiezen voor de driedeurs, de praktisch ingestelde persoon kon kiezen voor de iets minder opvallende vijfdeurs. Alles is relatief uiteraard, want de C4 Berline was absoluut geen muurbloempje. Donato Coco (die ook tekende voor de C3 Pluriel) had Citroën eindelijk sjeu gegeven in het C-segment.
PF2-platform
Ondanks de bijzondere koets, was de techniek vrij bekend. De auto stond namelijk op het PF2-platform van PSA. Dit platform werd voor het eerst gebruik op de 307, alhoewel bij die auto er nog veel 306- (en dus Xsara-) onderdelen te vinden waren. De Citroën C4 was de eerste met het geheel nieuwe PF2-platform. Leuk weetje: ondanks dat de Berline praktischer was, was de coupé langer (1,5 cm), terwijl de vijfdeurs weer aerodynamischer is.
PSA-motoren
De Citroën C4 was leverbaar met bekende PSA-motoren. Het begon met een 90 pk sterke 1.4 16-klepper. Een trede hoger stond de 1.6 16v met 110 pk. De 2.0 leverde 138 pk. Er waren ook diverse diesels. Twee 1.6 HDI’s (90 en 110 pk) en een 2.0 HDi met 138 pk. Het topmodel was de C4 VTS. VTS staat voor Voiture Tres Sportive. Deze versie was voorzien van de 177 pk sterke 2.0 uit de Peugeot 206 RC. De C4 VTS was op zich een leuke auto, maar de motor was vrij ‘piekerig’, terwijl het topvermogen an sich niet schrikbarend hoog was. De prestaties (0-100 km/u in 8,9 seconden, 227 top) vielen dan ook iets tegen, met name die sprinttijd.
C-Triomphe en facelift
In 2006 komt er een sedanversie in de vorm van de ‘C-Triomphe’, zij het niet op de Nederlandse markt. In 2008 worden alle Europese C4’s voorzien van een milde facelift. Grootste visuele wijziging is de enorme grille in de bumper, waarmee de C4 nu wat beter in de pas loopt met de andere Citroëns. Daardoor zijn beide modellen ook ietsje langer dan voorheen. Het belangrijkste bij deze facelift zijn echter de motoren. PSA en BMW hebben samengewerkt aan een motorenfamilie en die komen nu beschikbaar voor de C4.
Nieuwe (BMW)-motoren
De 1.4 VTI (95 pk), 1.6 VTI (120 pk) en 1.6 THP (150 pk) kennen we ook uit de MINI. De laatste motor is voor de C4 VTS als je de coupé kiest of Exclusive als je gaat voor de driedeurs. De ‘leukste’ is de Citroën C4 Loeb. Deze versie zet Citroën rallycoureur Sebastian Loeb in het zonnetje. Helaas is de auto qua hardware niet noemenswaardig anders dan de VTS en is het gat met de rallyauto enorm te noemen.
Tweede generatie Citroën C4
De tweede generatie C4 kwam in 2010 op de markt en beleefde dat jaar zijn werelddebuut op de Salon van Parijs. Citroën speelde het duidelijk op safe met het design. De auto was veel behoudender vorm gegeven. Ook was er geen driedeurs ‘coupé’ meer leverbaar, alleen een saaie vijfdeurs hatchback. Voor sommige markten was er overigens wel een sedan, die nog saaier was vormgegeven. In motorisch opzicht veranderde er erg weinig, daar de oude C4 net een nieuwe generatie aan motoren had mogen ontvangen.
C4 Aircross
In 2012 werd de range uitgebreid met de Citroën C4 Aircross. Echter, dit was gewoon een Mitsubishi ASX met een andere badge en wat Citroën-designkenmerken. De auto is nooit in Nederland geleverd, maar wel in Duitsland en België.
Verkoopaantallen
De Citroën C4 was niet alleen designtechnisch minder dan zijn voorganger, ook qua verkoopaantallen moet het tegengevallen hebben voor de importeur. In 2005 waren er van de eerste C4 nog meer dan 4.300 exemplaren aan de man gebracht. Een jaar later waren het er meer dan 3.600 en in 2007 was het recordjaar met meer dan 4.400 exemplaren. De nieuwe generatie verkocht in 2011 meer dan 2.000 stuks, maar daarna vielen de verkoopcijfers heel erg tegen voor een auto uit het C-segment.
Facelift
In 2014 werd de C4 gefacelift. In motorisch was de keuze niet spectaculair: twee 1.2 ‘Puretech’ driecilinders met 110 of 130 pk en twee 1.6 diesels met 100 pk of 120 pk. Voor de verkopen maakte het weinig uit: die bleven schrikbarend slecht. Waarschijnlijk dat dat de reden is geweest voor Citroën om het roer in 2020 helemaal om te gooien en van de C4 een soort cross-over-coupé-achtige auto te maken.
Derde generatie Citroën C4
De derde generatie Citroën C4 lijkt namelijk in niets op zijn voorganger. Het is nu niet langer een traditionele hatchback, maar een extravagante cross-over met een aflopende daklijn. Citroën zit dus duidelijk weer in een ‘spannende’ fase qua design. Dat geldt trouwens alleen voor het exterieur. Het interieur is vrij rechttoe rechtaan vormgegeven.
De nieuwe C4 is gebaseerd op het EMP1-platform wat ook de basis vormt voor (onder meer) de Opel Mokka en Peugeot 2008. Net als bij die auto’s is er van de Citroën C4 ook een volledig elektrische variant, ë-C4 genaamd. Ook in de Citroën-versie is het 50 kWh accupakket te vinden, in combinatie met de 136 pk sterke elektromotor. Als je toch liever een C4 met benzine- of dieselmotor wil kan dat ook nog gewoon.
Citroën C4 X
Als cross-over-coupé is de Citroën C4 is al een eigenzinnig model, maar in 2022 introduceert Citroën nog een gekke carrosserievariant: de C4 X. Dit is een cross-over-sedan. Deze heeft niet alleen een afgesloten kofferbak, maar is ook 24 centimeter langer. Deze extra lengte zit ‘m puur in de kofferbak, want de wielbasis is hetzelfde. De C4 en C4 X zijn tot aan de C-stijl identiek. Ook van de Citroën C4 X is er een elektrische variant.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Citroën C4.