De Bentley Flying Spur is de twaalfcilinder limousine van Bentley.
Bentley heeft zich altijd toegespitst op het maken van enorm grote sedans, coupés en cabriolets. Toen Volkswagen de boel overnam in de jaren ’90 was dat niet anders. De Bentley Arnage en derivaten waren op en top Bentley.
Inhoudsopgave
Bentley Continental GT
Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte was voor nog een enorm grote serie Bentley’s. De Continental GT was het kleine broertje van de Arnage. In technisch opzicht deelde de Continental het D1-platform van de Volkswagen Phaeton en was de basis van die W12-motor ook identiek.
Bentley Continental Flying Spur
Dat is absoluut geen schande, de Phaeton gold als een van de meest geavanceerde limousines in zijn tijdperk. Daarnaast was er natuurlijk het verschil dat er de Bentley Arnage een sedan was en de Continental GT een coupé. Daar kwam verandering in met de Bentley Continental Flying Spur. Dit was het ‘kleine’ broertje van de Arnage. De verschillen waren echter bijzonder klein en in sommige opzichten was de kleinere Bentley superieur. De naam Flying Spur werd in de jaren ’60 ook al gebruikt door Bentley voor de S2 en S3.
Aan elkaar gewaagd
De Continental Flying Spur was met een lengte van 5,30 meter 9 centimeter korter. En met een breedte van 1,91 meter slechts 1,5 centimeter smaller. De Flying Spur was ook iets lager: 3,5 centimeter. Tot slotte de wielbasis en het gewicht: 3,05 meter (zes centimeter korter) en iets minder dan 2.500 kg (gelijk). Kortom, deze twee auto’s waren enorm aan elkaar gewaagd.
Moderner
Het grote verschil was de lay-out. De Arnage was een klassieke Bentley. Dus met de klassieke c.q. antieke 6.75 V8 met achterwielaandrijving. De Flying Spur heeft de 6.0 W12 met permanente vierwielaandrijving. Logisch, want de Phaeton (en Audi A8) hebben dat ook. De Arnage biedt een ouderwetse Bentley-ervaring in een relatief modern jasje.
De Continental Flying Spur was echter vele malen moderner. Qua uiterlijk was de Bentley Continental Flying Spur wellicht té ingetogen, want het was bijna een generieke sedan. Dit betekende wel dat je rondreed in een soort sleeper, want de prestaties zijn bijzonder.
Prestaties
In tegenstelling tot de Phaeton W12 (420 pk) of Audi A8 (450 pk), had de Flying Spur twee turbo’s. Daarmee steeg het vermogen naar 560 pk en het koppel naar 650 Nm. De 0-100 km/u sprint duurde 5,2 tellen, aanzienlijk sneller dan de Arnage, zelfs in ’T’-specificatie. Echter, je moet het gewicht een beetje op gang krijgen. Op de Autobahn kon je namelijk 312 km/u halen. Waar de Continental Flying Spur trouwens wel heel erg op zijn grote broer leek, was het verbruik. Beide zijn met moeite boven de 1 op 6 te krijgen. Het is inherent aan het concept.
Flying Spur Speed
In 2008 arriveerde er een tweede derivaat van de Continental Flying Spur, de ‘Speed’. Deze versie kenden we natuurlijk ook al bij de Continental GT-reeks. De Speed-versies zijn net even wat gaver, voornamelijk door hun mechanische aanpassingen. De Speed heeft namelijk de 6.0 W12 motor, maar nu met 610 pk bij 6.000 toeren en 750 Nm bij 1.750 toeren. Dat zorgde ook voor aanstekelijke prestaties: 0-100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 326 km/u.
Raar maar waar: de Speed is zuiniger dan de gewone versie. Ook de uiterlijke wijzigingen mochten er zijn. In het geval van de Speed zie je dat aan de grotere (20”) velgen, 10 millimeter lage rijhoogte, dikkere uitlaten en natuurlijk het donkere chroomwerk voor grille en sierlijsten. Alle Flying Spurs werden rond deze tijd visueel iets bijgepunt. De eerste generatie was net even te clean om een echte Bentley te zijn.
Tweede generatie Bentley Flying Spur
In 2013 vond de eerste echte grote facelift plaats. In sommige gevallen zou je kunnen zeggen dat het een nieuw model is. Het zit er een beetje tussenin, maar de basis was nog altijd dezelfde Bentley Continental GT.
De auto distantieerde zich wel meer van de coupé, zowel qua uiterlijk als qua naam. De auto heette namelijk nu ‘Bentley Flying Spur’. Ook was het uiterlijk aangepast. In grote lijnen was het dezelfde auto, maar alle wijzigingen waren perfect gekozen.
Proporties
De proporties waren wel anders. De nieuwe Flying Spur is namelijk iets korter, een tikkeltje hoger en een flink stuk breder. Daardoor komt de auto veel kloeker over. De auto was ook nog eens flink lichter, alhoewel 100 kg op tweeënhalve ton procentueel niet zoveel is.
Er was nu ook veel meer keuze qua motorvarianten: een Flying Spur V8 (2014, 507 pk), Flying Spur V8 S (2017, 528 pk), Flying Spur W12 (2013, 625 pk) en Flying Spur W12 S (2017, 635 pk).
Derde generatie Bentley Flying Spur
In 2019 verschijnt er een compleet nieuwe Flying Spur. Een groot verschil met de uitgaande is het platform waar de auto op gebouwd is. Het oude model deelde techniek met de Audi A8 en Volkswagen Phaeton. De nieuwe staat op het MSB-platform, waar bijvoorbeeld de Porsche Panamera ook op staat en uiteraard de nieuwe Continental GT.
Een groot verschil is dat de auto nu veel lichter en dynamischer is dan voorheen. Qua looks is het alsnog een grote, klassiek ogende Bentley. Onder de kap ligt nu de W12 uit de Bentley Bentayga SUV, die dankzij directe brandstofinjectie een stukje zuiniger is geworden. Met 635 pk en 800 Nm hoef je je om de prestaties geen zorgen te maken.
Artikelen Bentley Flying Spur
Wil je meer lezen over de Bentley Flying Spur? Lees hieronder alle artikelen over de Bentley Flying Spur die op Autoblog zijn verschenen.