De Aiways U5 is een New Kid On The Blok die eigenlijk meteen al meedeed.
Een nieuwe periode betekent een nieuwe kans voor nieuwe spelers op de markt. De transitie naar elektrische auto’s maakt dat bijna pijnlijk duidelijk. Voor de ouderwetse fabrikanten is het zaak zoveel mogelijk auto’s te verkopen én te investeren in nieuwe technologieën. Nieuwkomers zoals Tesla kunnen zich enkel en alleen focussen op de elektrische toekomst. Alle processen kunnen veel gestroomlijnder gemaakt worden. Daarbij hoef je bestaande techniek niet uit te ontwikkelen en af te schrijven. Je begint bij nul. Voorheen was dat een nadeel, maar tegenwoordig niet. Dat blijkt ook met Aiways.
Aiways
Aiways is een Chinese autofabrikant die in 2017 werd opgericht. Een van de oprichters van Aiways, Samuel Fu Qiang, bekleedde daarvoor een hoge functie bij Volvo. Dat was een van de merken dat de transitie naar elektrische mobiliteit vrij vroeg inzette. Eerste met plug-in hybrides, daarna met het afschaffen van grote motoren, vervolgens het uitfaseren van diesels en het ontwikkelen van platforms voor PHEV’s en volledige EV’s. Ook de samenwerking met Chinese merken (Volvo is eigendom van het Chinese Geely) zou hebben meegeholpen.
Introductie Aiways U5 in Nederland
Daarbij voelde iedereen haarfijn aan wat voor auto zou gaan scoren: een medium cross-over. De Aiways U5 kwam in 2020 op de Nederlandse markt. Echter, de auto werd al in 2018 onthuld aan het grote publiek. Uiteraard is de U5 een keurige medium cross-over. De auto en het merk maakten zijn debuut op de Beijing Motor Show in 2018. De naam was toen nog Aiways U5ion Concept. Dat ion Concept werd geschrapt met de productieversie.
Qua afmetingen is de U5 een keurige medium cross-over. De auto is namelijk 4,68 meter lang, 1,86 meter breed en 1,70 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,80 meter. De reden om voor een autotype als deze te kiezen is simpel. Dit formaat cross-overs is bijna overal behoorlijk populair. Daarbij zijn crossovers heel erg handig qua hoogte om de accupakketten weg te werken. Ook zijn de compacte elektromotoren eenvoudig te plaatsen en is vierwielaandrijving makkelijk toe te passen en op veel markten erg populair. Dat is ook precies de reden waarom andere merken inzetten op medium cross-overs.
Aandrijflijn Aiways U5
Aiways biedt niet veel variatie qua aandrijflijn. In Nederland is er aanvankelijk maar één motorisering leverbaar. Deze heeft een elektromotor met 204 pk aan vermogen en 310 Nm aan koppel. Dat is op zich niet bijzonder weinig, maar in sommige EV’s heb je ‘toevallig’ ineens veel meer vermogen. De prestaties zijn voor het type auto overigens niet verkeerd. Van 0-100 km/u accelereren doe je in 7,5 seconden. Een gemiddelde Aziatische cross-over met 2-liter benzinemotor doet dat niet sneller.
De topsnelheid is een bescheiden 150 km/u. In principe zou een hogere topsnelheid mogelijk moeten zijn, maar waarschijnlijk om de batterij een beetje te ontzien de topsnelheid begrensd. Iets wat we overigens ook bij veel andere soortgelijke auto’s zien.
Over batterijen gesproken, het accupakket heeft een capaciteit van 63 kWh. Volgens de NEDC kun je daarmee 503 km op een lading halen. Volgens de iets minder optimistische en meer realistische WLTP is dat ongeveer 410 km. Dus die 340-350 km moet je in de praktijk halen. Daarmee komt een dag rijden zonder laden binnen bereik. Het laden kan redelijk snel, maximaal 90 kW DC. Daarmee kun je in ongeveer een half uur de batterij naar 80% opladen.
Drie uitrustingsniveaus
Bij introductie waren er drie uitvoeringen waaruit de klant kon kiezen. Instappen deed je met de naamloze U5 in standaard-trim, die rijklaar voor nét geen 40 mille in de prijslijsten stond. In principe was dit model al vrij compleet uitgerust. Navigatie, parkeersensoren achter, climate control, dynamische cruise control en dergelijke zitten er altijd op. Een stapje hoger staat de ‘Showroom’-versie. Deze is met leren bekleding en parkeersensoren rondom nauwelijks luxer, maar met een vraagprijs van 42 mille ook nauwelijks duurder. Het topmodel is de ‘Premium’ en deze heeft zelfs stoelverwarming.
Aiways U5 in Nederland
Dan is het natuurlijk de vraag: zijn Nederlanders te porren voor een Aiways? Wel als de bijtelling laag is. Aiways heeft met man en macht geprobeerd de U5 op tijd naar Nederland te halen. Dat lukte aanvankelijk heel erg goed. De auto maakte zijn officiële debuut in Nederland in december van 2020. Toen werden er meteen meer dan 420 exemplaren op kenteken gezet! Het jaar daarop ging het echter meteen mis. De auto was net iets te duur om over de gehele catalogusprijs een lage bijtelling te betalen. Ook groeide het aantal concurrenten enorm snel. De Aiways moest het opnemen tegen auto’s als de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. In 2021 werden er maar een schamele 11 Aiway’s geregistreerd in Nederland en 2022 was het er maar één.
Aiways artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over Aiways.