De Abarth 500 is de leukst mogelijke manier om lol te hebben in een 500 met je kleding aan.
Fiat was rijkelijk laat met het inspelen op de gehele retro-trend. Rond de millenniumwisseling had bijna elk merk wel iets van een retro-achtig voertuig in de showrooms staan of als concept op de stand van een autoshow.
De bekende voorbeelden zijn natuurlijk de Volkswagen New Beetle (1998) en de New Mini van BMW (2001). Fiat kwam pas in 2004 met de Trepiuno Concept op de proppen. Dat was nog niet eens een directe voorbode voor een productiemodel, want daar moest men nog 3 jaar op wachten.
Inhoudsopgave
Nuova 500
In de tussentijd was duidelijk dat Volkswagen het minder goed had bekeken dan de Mini. Dat kwam voornamelijk door de layout. De originele Volkswagen Kever had een viercilinder boxer motor achter de achteras. Die layout dicteerde de vorm van de auto. De New Beetle was in technisch opzicht een Golf motor dwars voorin, met voorwielaandrijving. Ironisch genoeg is die layout voor het eerst op grote schaal toegepast op de originele Mini.
Ondanks dat ook de Fiat 500 een andere layout kende (tweecilinder achter de achteras met achterwielaandrijving), wist designer Frank Stephenson wél de proporties intact te houden. Niet geheel toevallig was Frank Stephenson ook de man achter de New Mini.
Legendarische naam
De Fiat 500 was direct een hit, net als de New Mini destijds. Sterker nog, omdat de Fiat 500 aanzienlijk goedkoper was, was de auto nog bereikbaarder (en dus populairder). Uiteraard ging Fiat alle succes uitmelken met de 500.
Mini had al het voorbeeld gegeven met de sportieve modellen als de Cooper, Cooper S, Cooper S Works en GP. Bijna stuk voor stuk zeer prijzige uitvoeringen die erg goed verkocht. Voor de 500 kon Fiat ook teruggrijpen naar een legendarische naam: Abarth.
Abarth 500, geen Fiat
Sterker nog, mede voor de 500 werd er de Abarth new leven ingeblazen. Abarth was een beetje afgegleden naar het niveau van spoilers en velgensets. Maar Fiat had grootse plannen met Abarth.
In plaats van Abarth als extra badge (zoals ‘Fiat Stilo Abarth’), werd Abarth juist het merk. Dus officieel is het een Abarth 500 en geen Fiat 500 Abarth. De auto kwam in 2008 op de markt.
Het was niet alleen een iets dikkere Fiat 500. Ze hebben er echt werk van gemaakt. Als eerste het uiterlijk: de Abarth kreeg andere bumpers, spiegels, een spoiler en twee dikke uitlaten. Om het af maken is de auto voorzien van diverse stickers. Daarmee oogt ook de Abarth 500 historisch correct en lijkt hij op de getunede Fiatjes 500 van weleer.
Het enige retro-element dat (gelukkig) niet werd overgenomen, was de motorklep die ietsje open stond. Dat werd destijds gedaan om de (luchtgekoelde) motor te voorzien van frisse lucht. Nu de motor voorin lag, ziet dat er natuurlijk niet uit.
Motoren Abarth 500
Over motoren gesproken, de Abarth 500 had een 1.4 liter grote viercilinder onder de kap, die dankzij een IHI turbocompressor toch goed is voor 135 pk en 180 Nm. Omdat de Abarth 500 slechts iets meer dan 900 kg weegt (kentekengewicht), zijn de prestaties erg goed. Van 0-100 km/u in 7,9 tellen en een topsnelheid van 205 km/u zijn uitstekende waarden voor een A/B segment auto.
Mocht dat niet voldoende zijn, dan kon je kiezen voor het ‘esseesse’-pakket. Deze staat niet in de prijslijsten en dat was ook precies de bedoeling. Het was een kit die je achteraf kon bestellen. In de ware (fabrieks)-tuner sfeer van vroeger kreeg je de onderdelen in een houten kist.
Abarth 500 Esseesse
De Esseesse (van Super Sport, maar SS was niet erg handig) was een pakket met grotere remschijven, verlagingsveren, 17 velgen (wit of donkergrijs), sportfilter en andere ECU. Hierdoor had je 260 pk en 205 Nm tot je beschikking. De kit kon je bestellen en laten monteren binnen 1 jaar of 20.000 kilometer.
Groot succes
De Abarth 500 ’s waren en zijn een groot succes. Uiteraard heeft Fiat met Abarth het succes maximaal uitgemolken, gelukkig. De Abarth 500C arriveerde in 2010. De 160 pk versie was sinds 2012 ook af fabriek te bestellen. Er zijn diverse speciale uitvoeringen geweest op basis van de Abarth 500: de Custom, Competizione, Turismo, Elaborabile. Heel bijzonder was de Abarth 695 Biposto. Dit was een hardcore racemonster met kentekenplaten.
Facelift Abarth 500
In 2016 krijgt de Fiat 500 een facelift. Deze wordt uiteraard doorgevoerd bij de Abarth-versie. Het meest opvallende is de opgefriste snoet en de achterlichten, waar nu een stuk ‘carrosserie’ optisch in lijkt te zitten. Bijzonder is de naamgeving, die nu officieel ‘595’ is.
De meeste 500’s kregen die benaming als uitvoering mee, maar deze heet op kenteken ook zo. Het begint bij een versie met 145 pk. Een stapje hoger staat een 165 pk sterke verse en het topmodel is de 180 in Competizione trim. Ook de 595 Cabrio is leverbaar vanaf de facelift.
2022 facelift
Enkele jaren later, in 2022, volgt er nog een facelift voor de Abarth 500. Het is tevens ook de laatste facelift voor het model, voordat de nieuwe elektrische Abarth verschijnt. Het meest opvallende aan deze facelift is de introductie van een opvallende kleur. Orange Racing! De facelift komt in twee varianten op de markt. Je hebt de Abarth 595 Turismo en de Competizione. De Turismo is meer voor alledag, terwijl de Competizione is gericht op wart sportiever gebruik. Het mooie van laatstgenoemde is de toevoeging van een mechanisch sperdifferentieel. Dat is leuk sturen.
Het uiterlijk is minimaal gewijzigd. Het is de Abarth zoals je dit model al kent sinds 2008 (!). De facelift is er als 595 met 165 pk of als 695 met 185 pk. Enkele toffe opties zijn de Sovrapposto-sportuitlaat en een remupgrade van Brembo.
Abarth 500e
De Abarth 500 wordt in 2022 opgevolgd door de Abarth 500e, die volledig elektrisch is. Een andere optie was er niet voor Abarth, want de nieuwe Fiat 500 is er alleen nog maar als EV.
Meer lezen?
Hieronder vind je een overzicht van de laatste artikelen over Abarth.