De wedergeboorte van een icoon en redder van Fiat.
De retro-gekte was rond de millenniumwisseling op zijn hoogtepunt. Automerken pakten klassieke designs uit het verleden en pasten deze toe op moderne auto’s. Het gebeurde in alle klasses. De BMW Z8 was een kopie van de 507. De Ford Thunderbird een kopie van de eerste generatie Thunderbird. Sommige auto’s als de Chrysler PT Cruiser moesten het retrogevoel van weleer opwekken zonder direct een model als voorbeeld te nemen.
Inhoudsopgave
New Beetle en New MINI
Maar de twee grootste successen zijn de Volkswagen New Beetle (1998) en de New MINI van BMW (2001). De MINI was zelfs een groter succes, mede doordat ze beter bij het basisontwerp konden blijven. De eerste MINI had een dwarsgeplaatste viercilinder lijnmotor met voorwielaandrijving. Sterker nog, dankzij de MINI hebben bijna alle ‘normale’ auto’s die lay-out. De New Beetle kreeg ook die lay-out mee, maar het origineel had juist een viercilinder boxermotor achter de achteras: de verhoudingen waren geforceerd en het maakte de auto absoluut niet praktisch.
Fiat Trepiùno
Wat dat betreft leek het alsof Fiat er weinig van het geleerd. Wat ze wel slim hadden gedaan was het strikken van Frank Stephenson. Dat was de man achter onder andere de New Mini. De eerste voorbode van de 500, de Trepiùno concept, was van de hand van Roberto Giolito. Dat model beleefde zijn debuut op de salon van Genève in 2004. De Trepiùno was een klein stadsrakkertje met zitplaatsen voor drie volwassenen en een kind (van daar de naam ‘drie plus een’). Net als de originele 500 was de Trepiùno een klein, betaalbaar karretje.
Frank Stephenson
Maar Fiat wilde niet goedkoop een kleine praktische auto verkopen. Daar hadden ze immers als de Panda voor. Fiat wilde net als BMW en VW enorm cashen met eenvoudige techniek met een leuk jasje en premium uitrusting. Met name bij Mini lukte BMW dat heel erg goed, mensen betaalden grof geld voor opties. Niet alleen omdat Mini’s kaal waren uitgerust, maar ook omdat er enorm veel mogelijk was. Frank Stephenson mocht op basis van de Fiat Panda een moderne interpretatie ontwerpen.
2007
Het resultaat was klaar in 2007. Ten opzichte van de concept was het productiemodel aanzienlijk groter. De Fiat 500 stond aan het einde van 2007 bij de dealers, vandaar dat de meeste 500’s pas in 2008 op kenteken werden gezet. Er was keuze uit twee benzinemotoren: een 1.2 met 69 pk en een 1.4 16v met 95 pk. Er was zelfs een dieseltje, de 1.3 Multijet met 75 pk.
Abarth 500
In 2008 volgde er ook een Abarth 500, met een 1.4 turbo met 135 pk onder de kap, aangepast onderstel, sportiever interieur en andere aankleding. De auto’s zijn officieel geen Fiats, maar Abarth’s en zo staan ze ook op kenteken. Je kon de Abarth’s ook voorzien van het Esseesse-pakket, dan kreeg je meer vermogen en een stuggere ophanging. Deze kon je achteraf bestellen tot 12 maanden en 20.0000 km.
TwinAir
In 2010 werden de TwinAir-motoren gepresenteerd. Net als bij de originele 500 was deze motor voorzien van twee cilinders. Er zijn twee varianten: een atmosferische 1.0 TwinAir met 60 pk en een 0.9 TwinAir met turbo en 85 pk of 105 pk.
Fiat 500e
In tegenstelling tot nu was er aanvankelijk geen elektrische Fiat 500. Er was overigens wel een Fiat 500e, maar die kwam gek genoeg niet naar Europa. De auto werd speciaal gemaakt voor de Amerikaanse markt. Of specifieker, Californië (en later ook in Oregon). Fiat was al een tijdje aan het stoeien met diverse concept cars sinds 2010, maar de 500e werd pas geleverd in 2013. De 500e heeft een 114 pk sterke elektromotor die zijn ‘sap’ krijgt van een 24 kWh accupakket. Daarmee moet je zo’n 150 km ver kunnen komen. Een echt stadsautootje dus. Je kunt ze tegen komen in Nederland, want er zijn behoorlijk wat exemplaren geëxporteerd.
Facelift
De Fiat 500 werd in 2016 gefacelift. Omdat het design hét USP was van de 500, werd er zo min mogelijk aan gesleuteld. Je kan ze het beste herkennen aan de achterlichten met een vlakje in carrosseriekleur ín de lamp, waardoor het optisch een soort ringen lijken.
Verkoopcijfers in Nederland
De Fiat 500 was in Nederland een enorme hit. In 2007 werden er een paar honderd verkocht, waarschijnlijk dealerdemo’s. In het eerste volle jaar, 2008, werden er meer dan 5.000 van verkocht. In 2009 waren het bijna 6.000. In 2010 wist Fiat Nederland er meer dan 7.700 te slijten. Het topjaar was 2011, toen er meer dan 8.000 500’s aan de man (m/v) werden gebracht. Jarenlang bleef de Fiat 500 een zeer stabiele verkooptopper voor Fiat, met 5.300 tot 7.000 units op jaarlijkse basis. Pas in 2018 kwam de klad erin, alhoewel meer dan 4.700 niet slecht is voor een 11 jaar oude auto. In 2019 waren het amper 2.900 en in 2020 begon het zorgelijk te worden. In de tussentijd was de 500 opgeklommen naar de vierde meest populaire Fiat van Nederland.
Hybride en elektrisch
In 2019 voegde Fiat een milde hybride aan de 500-range toe. De 1.1 Firefly-motor was voorzien van een 12V-generator, die de auto ondersteunt bij weg rijden, door direct een beetje trekkracht te leveren. Een volledig nieuw en volledig elektrische, compleet nieuwe Fiat 500 verscheen in 2020. De auto moest zijn debuut maken op de Salon van Genève, maar die ging vanwege het coronavirus niet door.
Artikelen Fiat 500
Wil je meer lezen over de Fiat 500? Hieronder vind je een overzicht van alle artikelen die zijn verschenen over de Fiat 500.