Een succesvol merk hoeft niet per se een oud merk te zijn. Integendeel. Er zijn voldoende relatief jonge automerken die meer succes hebben dan de traditionele automerken. Eén van die automerken is Dacia. Dat Roemeense automerk is nog niet zo heel erg lang onder ons. Toch is het wel iets ouder dan de eerste Logan.
Dacia nieuws
-
Vraag van Dacia: wil je een speciale Dacia Dakar-uitvoering?
Lees meer -
Auto van het Jaar 2025: dit zijn de finalisten
Lees meer -
Wordt dit de goedkoopste elektrische bestelauto?
Lees meer
Dacia videos
Dacia 1100
Het merk werd namelijk in 1966 opgericht. Hun eerste auto was de 1100. Dat was een Renault 8 die in licentie werd gebouwd. Net als meer automerken in het oosten van Europa bestond Dacia voornamelijk om te voorzien in betaalbaar en deugdelijk transport. Aparte designs, grote motoren en het vestigen van een merkidentiteit waren geen onderdeel van de activiteiten van het merk. Wel was er een iets leukere variant van de 1100, de 1100S. Deze kon je herkennen aan de dubbele koplampen. In basis was het een soort Renault 8 Gordini. De 1100S werd met name gebruikt door de Roemeense politie.
Dacia 1300
De Dacia 1300 maakt in 1969 zijn debuut. Dit was een Renault 12 met Dacia-logo die in licentie gebouwd werd. Deze auto is enorm belangrijk geweest voor het merk en voor Roemenië. De middenklasser was namelijk een van de populairste auto’s in Roemenië voor een hele lange periode. De 1300 kende diverse carrosserievarianten (coupé, sedan, pick-up, stationwagon) en er waren diverse motoren leverbaar, van 1.2 tot 1.6 liter. Van de 1300 en 1310 zijn er tussen 1969 en 2004 bijna 2 miljoen gebouwd.
Dacia 500
Naast de 1300 en derivaten daarvan, hield Dacia in de tussentijd ook nog bezig andere type auto’s. De 500 Lăstun was een piepklein wagentje met een tweecilinder van slechts een halve liter (0,5). Het onooglijke kleine gebakje werd overigens door Tehnometal gebouwd en aangeboden onder de Dacia-naam. Een bekende naam zien we in de jaren ’80 voor het eerst opduiken. Op sommige markten is namelijk de Duster verkrijgbaar. In feite is het een ARO 10 met Dacia-badge. ARO is een kleine Roemeense fabrikant gespecialiseerd in off-roaders.
Dacia Logan
De belangrijkste auto voor Dacia komt echter in 2004. De Dacia Logan is namelijk een unieke auto voor het merk. Ondanks de Renault-techniek is het design van Dacia zelf. Ook is het voor ons Nederlanders de eerste echte kennismaking met het Roemeense merk. De 1310 zagen we af en toe voorbij komen, maar nu zat er een compleet dealernetwerk en marketingafdeling achter om de auto’s aan de man te brengen. De Logan was een eenvoudige vierdeurs sedan. De techniek kwam bij Renault vandaan, de meeste onderdelen kennen we van de Clio. Echter, qua ruimte schurkte de auto meer tegen de Mégane aan. Qua motoren was er keuze uit bekende viercilinders: een 1.4 en 1.6 benzine plus een 1.5 diesel. In Nederland is de Logan vanaf 2005 leverbaar. Het is geen flop, maar ook geen kassucces.
Logan MCV en Sandero
Wij Nederlanders zijn wel te porren voor een goede deal, maar de compacte sedan is een serieus impopulaire carrosserievariant. In 2007 voegt Dacia er een nieuwe variant aan toe, de Logan MCV. Deze versie geniet wel grote populariteit. Het is de goedkoopste nieuwe zevenzitter die je kunt krijgen. Op basis van de Logan komen er nog een paar varianten, zoals de Logan Van (busje) en Logan Pick-Up. Een andere belangrijke nieuwkomer arriveert in 2007 in de vorm van de Sandero. Het is de auto waarmee James May diverse ‘Good news’-grappen maakt. Het idee is vrij beproefd: bekende Renault techniek, Clio-formaat en een Twingo-prijs. Standaard voorzien van vijf deuren.
Dacia Duster
Dacia vergaart beetje bij beetje meer positieve naamsbekendheid. Het merk laat de naam Duster terugkeren. Cross-overs zijn enorm populair en value-for-money auto’s ook. Dacia combineert die twee. De Duster is niet helemaal een mode-cross-over. Vanwege het no-nonsens karakter heeft de Duster iets doelmatig, zeker in standaarduitvoering met de grote zwarte plastic bumpers. Ook is de auto leverbaar met vierwielaandrijving en is de bodemspeling redelijk groot. De Duster is in Nederland aardig populair. Met name op markten waar de wegen niet al te goed zijn, is de auto erg populair. In Nederland is de Duster de op twee na meest verkochte Dacia.
Dacia Lodgy en Dokker
In 2012 arriveert er een andere budgetknaller in de vorm van de Lodgy. Waar je de Logan MCV kunt zien als een verlengde stationwagon, is de Lodgy een echte MPV. Het is wel een typische Dacia, dus erg sober en functioneel. Een jaar later verschijnt de Dokker, een vijfzits MPV. Op basis van de Dokker verschijnt ook de Dokker Van, een bedrijfsautootje van het kaliber Kangoo Express. In 2020 vernieuwt Dacia een groot gedeelte van zijn gamma. Zo wordt de derde generatie van de Sandero geïntroduceerd, alsmede de derde generatie van de Logan. De Lodgy wordt in 2021 opgevolgd door de Jogger.
Groter aanbod
In de tussentijd richt Dacia zijn pijlen ook op een iets groter aanbod. De Spring moet de eerste echte betaalbare volwaardige elektrische auto zijn. De kleine hatchback c.q. mini-cross-over is voornamelijk gebouwd (in China, niet Roemenië) voor stedelijke omgevingen. De motor is niet al te krachtig (slecht 45 pk) en de actieradius is niet denderend dankzij een 26,8 kWh-accupakket.
Aan de andere kant van spectrum ziet het merk ruimte voor een grotere Bigster. Het toekomstige model deelt wat overeenkomsten met de Duster, maar is een stukje groter. Mede daardoor kan de auto plaats bieden aan zeven personen. De auto staat op het CMF-B-platform van de Renault-Nissan-alliantie. Auto’s als de Clio, Captur, Juke en Note staan ook op dat platform, evenals de Dacia’s Sandero en Logan. Het platform is echter iets uitgerekt en de auto staat op hoger op de poten dan de andere Dacia’s. Zie het als een Skoda Kodiak-concurrent voor aanzienlijk minder geld. Het is en blijft immers een Dacia.
Succes
Het merk is in Nederland een solide succes. Jaarlijks worden er tussen de 3.000 en 5.000 stuks van verkocht. Niet zo veel auto’s als Renault wegzet, maar het gamma is ook aanzienlijk kleiner. Nu auto’s duurder en luxer worden, zal er altijd ruimte zijn voor een Dacia eronder. De Logan is de enige B-segment hatchback die nog een beetje betaalbaar is, terwijl de Spring de goedkoopste elektrische auto is en de Jogger de goedkoopste zevenzitter. Dacia beleeft in 2022 hun meest succesvolle jaar in Nederland, met 5.621 verkochte auto’s.