Cadillac is een enorm oud Amerikaans merk dat heel veel heeft bijgedragen aan de auto zoals wij die kennen. Naast hoogtepunten heeft de geschiedenis van Cadillac ook duidelijk mindere perioden gekend. Het merk is al geruime tijd niet meer in Nederland actief.
Cadillac nieuws
-
Bied mee op de ex van de “King of Rock and Roll” Elvis Presley
Lees meer -
Breek: Kapitein Iglo blijkt elektrisch te rijden
Lees meer -
Mijn Auto video: Cadillac CTS-V van Sjaak
Lees meer
Cadillac videos
Inhoudsopgave
Van Henry Ford naar Cadillac
Hoewel Ford en General Motors gigantische Amerikaanse concerns zijn, zijn er weinig linkjes of verbindingen in de geschiedenis. Op zich niet heel onlogisch, het zijn immers elkaars grootste concurrenten. Toch is er een overlap en wel met Cadillac. Dat is namelijk een doorstart van de overblijfselen van de Henry Ford Company in 1902. Henry Ford begon eerst de Henry Ford Company. Wegens onenigheid met investeerders werd Ford dusdanig boos, dat hij zijn eigen bedrijf verliet.
De naam werd omgedoopt tot Cadillac. Dat is de achternaam van de Franse oprichter die Detroit oprichtte twee eeuwen daarvoor. De eerste Cadillacs verlieten de rollende band in 1902. In 1906 fuseerde Cadillac met Leland & Faulconer Manufacturing. De naam werd omgedoopt tot The Cadillac Motor Company. In 1909 werd Cadillac overgenomen door General Motors. Cadillacs waren luxe en zeer goed gebouwd, waardoor General Motors het merk bovenaan hun portfolio positioneren.
Cadillac als pionier
Cadillac was met heel veel dingen het eerste of een van de eerste. Het was een van de eerste merken met een compleet ‘dichte’ auto. Vergeet niet dat in rond die periode de meeste auto’s gewoon wagens zonder paarden waren. Ook als het gaat om geheel elektrisch systeem of de bediening zoals wij die vandaag de dag nog kennen: Cadillac was er als eerste bij. Ook de gesynchroniseerde versnellingsbak was een uitvinding van Cadillac. Het Amerikaanse luxemerk van GM maakte in rap tempo grote naam als luxemerk, mede dankzij de enorme motoren. Het merk was tevens het eerste om een metalen dak toe te passen, net zoals veiligheidsglas. In de jaren ’30 kwamen er twaalfcilinder en zelfs zestiencilinders bij.
Harley Earl
Helaas hakte de Grote Depressie er keihard in. Men twijfelt zelfs over de levensvatbaarheid van het merk. Met name de merken die dure auto’s verkochten, hadden het erg zwaar. Het merk krabbelde vrij snel weer op en brak erna verkooprecord na verkooprecord. In de jaren ’40 was de Cadillac 60 een gouden zet. Het was het instapmodel van Cadillac, dat voor veel modellen juist het topmodel zou zijn. Na de tweede wereldoorlog zette Cadillac zijn werk voort. Dankzij Harley Earl (legendarische designer) kon Cadillac zich visueel onderscheiden. De auto’s uit die tijd hadden enorm veel chroom, vinnen, bijzondere lampenclusters, extreem veel luxe en bizarre afmetingen.
Luxe en overdaad
In de jaren ’60 en ’70 zette Cadillac deze lijn van luxe en overdaad door. Denk aan airconditioning, volledig automatische transmissie, hydraulische reminstallatie met hoofdremcilinder, waarschuwingslampjes: Cadillac was er (weer) als eerste mee. Eind jaren ’60 stapte Cadillac over naar voorwielaandrijving. Dat was aanzienlijk veiliger. ABS, ESP en dergelijke waren toen nog niet uitgevonden. In 1970 werd de grootste motor toegepast, een 8,2 liter grote V8. De verkoopcijfers waren enorm: meer dan 200.000 eist het luxemerk van GM te verkopen.
Downsizing voor Cadillac
Daarna ging het hard achteruit. Dankzij oliecrises zag ook Cadillac zich genoodzaakt te downsizen, net toen ze op hun top waren. De Cadillacs van eind jaren ’70 en in de jaren ’80 waren de naam Cadillac bijna niet waardig. Alle modellen werden kleiner en voorzien van kleinere motoren met minder vermogen. Qua design hielp het ook niet mee: op wat chroomwerk na was het lastig Cadillacs te onderscheiden van andere auto’s uit de tijd. Het absolute dieptepunt was de Cadillac Cimarron. Dat was een iets luxere Chevrolet Cavalier.
Twee lichtpuntjes: Allanté en Northstar
Het eerste lichtpuntje in een donkere tunnel voor Cadillac is de Allanté. Een cabriolet met een koetswerk ontworpen éng gebouwd door Pininfarina. De Allenté is zeker niet de SL-concurrent die het moest zijn, maar de auto brengt wel even wat nodige glamour in de showrooms. In 1991 komt er nog een lichtpuntje, de Northstar V8 werd geïntroduceerd. Veel Amerikaanse achtcilinders moest het hebben van hun slagvolume.
Europese en Japanse merken wisten (veel) meer vermogen te halen uit veel kleinere motoren met modernere technieken. De Northstar had vier bovenliggende nokkenassen en 32 kleppen in totaal. Later werd zelfs variabele kleptiming toegepast. Ondanks dat de modellen iets beter waren dan voorheen, was Cadillac geen match meer voor de Duitse en Japanse concurrentie.
Nog een flater: Cadillac Catera
Om de verkoopcijfers op te vijzelen, werd de Catera geïntroduceerd. Deze auto moest concurreren met de BMW 5 Serie en Lexus GS. Dat lukte niet helemaal, het was immers ‘onze’ Opel Omega met een luxere badge. Het roer moest om voor Cadillac en wel snel. Alle DeVille, Seville en Eldorado modellen waren hopeloos ouderwets, traag, dorstig, niet eens zo denderend gebouwd en technologisch niet vooruitstrevend.
Cadillac Escalade
Hun enige goed lopende product is de Escalade. Dat is dan nog slechts een iets luxere Chevrolet Tahoe, maar het recept lijkt te werken. Enkele jaren na de milleniumwisseling gaat het bijna het hele gamma op de schopt. De Catera-opvolger wordt de CTS, een bijzonder strak vormgegeven én strak rijdende sportsedan. De Escalade krijgt ook een veel strakker voorkomen en extra uitvoeringen: een extra lange ‘ESV’ en een EXT met laadbak. De voorwielaangedreven Seville wordt vervangen door de achterwielaangedreven STS. Het sportieve topmodel, de Cadillac XLR, komt in 2003 op de markt.
Sportieve Cadillacs
Maar daar houdt het niet op, Cadillac introduceert een nieuwe ‘V’-label. Zie het als de ‘M’ van BMW. De CTS-V krijgt een 5.7 Corvette V8 met 405 pk. De STS-V en XLR-V een supercharged versie van de 4.4 Northstar V8. Voor de Senioren in Florida vervangt Cadillac de Seville in 2005 met de DTS, die nog ouderwets i voorzien van voorwielaandrijving en een niet al te dynamisch chassis.
Op het gebeid van crossovers doet Cadillac een gouden zet met de SRX, een BMW X5-tegenhanger die voornamelijk bedoeld is voor asfalt gebruik. In Europa moet het merk furore maken met de BLS, een D-segment auto. Het blijkt een behoorlijke flop te zijn, net als de Cimarron. De BLS is geenszins een slechte auto, maar het is niets meer dan een Saab 9-3 met iets ander front en aangepast interieur.
Toppers en floppers
Het merk maakt sowieso bijzondere keuze. De Cadillac ATS is een uitstekende en puike achterwielaangedreven BMW 3 Serie-concurrent. Deze is in Nederland leverbaar, maar absoluut geen succes. De ELR is een coupé-versie van de Chevrolet Volt. Echter, Cadillac vraagt er een stratosferischee prijs voor, waardoor het een zeldzame auto blijft. De klassieke DTS wordt vervangen door de XTS en moet de traditionele markt bedienen. De STS wordt min of meer opgevolgd door de CT6, een Audi A8-concurrent.
De CT6 wordt ook in Nederland geleverd, maar is niet een succes. De CT6-V komt er ook, met een bijzondere motor: de Blackwing V8. De biturbo krachtpatser is een technologisch hoogstandje. Na amper twee jaar wordt deze alweer uit productie gehaald, omdat alle CT6’en met pensioen gaan. Grote sedans verkopen niet meer in de VS. Cadillac introduceert de CT4 en CT5. De CT4 is zo ongeveer van het formaatje 3 Serie, maar meer geprijsd als een 2 Serie Gran Coupé. De CT5 schurkt tegen de 5 Serie aan qua formaat, maar is qua prijs meer gelijk aan de 3 Serie.
V-Series én Blackwings
Van de CT4 en CT5 komen ook V-modellen. Die zijn aanzienlijk minder exotisch dan voorheen. De CT4 krijgt een dikke viercilinder turbo en de CT5-V een bescheiden V6. Gelukkig heeft Cadillac nog wat in petto met de ‘Blackwing’-varianten van de CT4-V en CT5-V. Deze hebben een respectievelijk een dikke V6 én V8.
Focus op cross-overs
Wel komen er meer en meer cross-overs: de XT4 is een ‘compact crossover’, voor ons alsnog maatje Mercedes GLC. De XT5 is de opvolger van de Cadillac SRX. De Escalade wordt tijdens zijn loopbaan telkens luxer, groter en geavanceerder. Ook neemt de auto meer en meer afstand van de Chevrolet Tahoe en GMC Yukon. Tussen de Escalade en XT5 ziet Cadillac nog ruimte voor de XT6. Waardoor Cadillac vier cross-overs in segment heeft en slechts 2 sedans. De Cadillac Lyric is de vijfde cross-over en de eerste EV van Cadillac. Daar waren ze dan niet als eerste mee.