De geruchten gaan al ruim een jaar over het web maar nog altijd hebben we geen officieel statement van MINI over de Cooper S Diesel. Sommige bronnen melden nu dat MINI op het punt staat de gepeperde diesel te lanceren.
Een MINI koop je niet met je verstand. Die koop je omdat je hem lief, leuk of schattig vindt. Of omdat de reclame voor je bedrijf er zo lekker op uitkomt. Of omdat het zo lekker stuurt. MINI kent dan ook een beperkt dieselgamma. Alleen een 90 pk en een 109 pk versie van de 1.6 staan er op dit moment in de prijslijsten. Omdat de MINI een gewilde auto is in de zakelijke wereld zou een versie met iets meer peper in de dieselbips daarom niet ongewenst zijn. Er zijn immers een hoop mensen die veel kilometers draaien maar die ook wel eens een stoplichtsprintje willen winnen, en juist die mensen zijn nu veroordeeld tot de benzineversies.
Daarom hoopt men op de 2.0 liter diesel die we kennen van BMW. Deze levert in de 123d zelfs al 204 pk maar zoveel zal de Cooper D 2.0 niet gaan ophoesten. Reken op een pk of 140 tot 150, aldus Motoringfile. Wij houden nog even een slag om de arm, aangezien de geruchten al heel lang de ronde doen en er op de redactie twijfels bestaan of de in de lengterichting geplaatste krachtbron van BMW wel past in de MINI. Die is immers gebouwd voor dwars geplaatste motoren. We zullen zien, maar laten we voor de dieselaars hopen dat het ding er komt, want wie wil er nu niet spelen met ruim 300 Nm koppel in een autootje van pak ‘m beet 1100 kilo?
M-lover zegt
als ze hem ook nog RWD gaan maken… maarja, dan ga je gewoon voor een 1sporthatch ;)
robbie zegt
BMW heeft in elk geval al besloten om later dit jaar de huidige PSA dieselmotoren te vervangen door 100% BMW blokken.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/6785484/__BMW-dieselmotor_vervangt_PSA-blok_in_Mini_Hatch_en_Clubman__.html
Merry zegt
Nou alsik het andere bericht hier op AB mag geloven willen diesel rijders geen vermogen maar 14% bijtelling…
Wat wel grappig is: dat de Mini de eerste productie auto was die het motorblok dwars had liggen en FWD was.
As_long_as_it_is_fast zegt
nog wel tof autooke maar als bedrijfswagen dan toch liever een golfke of een volledig uitgerust poloke. Heb het niet zo voor Mini..
Merry zegt
Amai u heeft een vlaamse fritekes bedrijf?
Sjonnie Kroket zegt
@As_long_as_it_is_fast: Een minike rijdt toch wel stukken beter dan zo’n rammelig Poloke
As_long_as_it_is_fast zegt
@Sjonnie Kroket: geen idee, nog geen van beide gereden. :(
Maar ik vind de mini er stom uitzien… :D
robbie zegt
@casper, een MINI Cooper D heeft 110 pk (ipv 109 pk).
CasperH zegt
@robbie: nee hoor, Mini rondt 80 kW te positief af op haar website. 108,8 pk zelfs als we even uitgaan van 1,36 pk voor 1 kW.
robbie zegt
@CasperH: wat een boefjes bij MINI ;)
CasperH zegt
@robbie: keihard consumentenbedrog, dat is het! ;)
poeperman zegt
@ merry
hebben bijna alle fwd’s het blok niet dwars liggen?
Merry zegt
@poeperman:
Nu wel maar toen de Mini in 1959 uit kwam was het wel nieuw.
CSL zegt
“300 Nm koppel ”
Die mag je zelf houden. Doe maar liever die 20’4 pk’s.
M-lover zegt
@robbie :
die strenge winters hé… wss een arm beestje doodgevroren onder de kap! :P
Jochempie zegt
Ik hoop op de 177 pk!
rwd zegt
Ik ga ook uit van rond de 170 PK met een koppel van 300Nm. Dat zal wel lekker vooruit willen met zo’n diesel. Mijn ega heeft nu de Cooper S en die heeft onderin toch net iets te weinig koppel naar mijn smaak.
Clubman zegt
Ik heb in mijn clubman al een koppel van 320Nm en 137Pk,
simpele software aanpassing, die 2.0 aanpassen wordt echt leuk!
Het lelijke eendje zegt
Ik heb ne One Diesel, en die kan ook vlot met het verkeer mee, dus meer vermogen si niet echt nodig voor in het dagelijkse leven vd gemiddelde mens, maar ik zie zo’n 200 Pk diesel wel zitten als opvolger!
Voor het echte snelle werk prefireer ik toch ne Lambo. :)
Laue zegt
of een dikke 6 cylinder van bmw :P
peter zegt
mja, 140-150pk, dan zit je in de range van een 118d, best lekker in een mini denk ik. Maar ik dacht dat zo’n blok niet bruikbaar was voor een voorwielaandrijver ?
M-lover zegt
@peter:
Gewoon hop-erin zal wel niet lukken, maar als ze het blok wat veranderen en de bak zal dit wel geen probleem zijn.
GOD zegt
Enige korte ervaring tot nu toe was met een 120pk 1050kg mini S uitgevoerd.
Kwa uiterlijk vind ik de Mini 1 van de mooiste uit zijn klasse.
Kwa interieur vind ik het te hip en trendy en niet mijn ding.
Kwa wegligging toch wel verassend goed.
Diesels is echt taboe voor mij maar kan me wel bedenken dat 150pk met 300nm koppel echt wel lekker rijd in zon ding. Veel meer heb je echt niet nodig in zon ding.
KaCh1ng zegt
waarom toch? dan pak je toch de JCW …
sim zegt
Hopelijk komt de psa 2.0 hdi in de mini want die is stukken beter dan de BMw diesel.
Stiller, meer souplesse en vooral meer trekkracht bij lage toeren.
Op gebied van motoren bouwen kan BMW nog iets leren van Peugeot.
KaCh1ng zegt
@sim: haha, grapjas.. bmw motoren zijn zoveel beter
w0o0dy zegt
@KaCh1ng: Ware het niet dat de 1,6 diesel een PSA blok is…. en de 1,6 turbo benzine ook….
KaCh1ng zegt
@w0o0dy: ja maar , de 2liters …. ik zeg BMW!
De verschrikkelijke Barbiepop zegt
@ Sim
Yeah right! Op gebied van dieseltechniek is BMW toch wel een stapje verder dan PSA naar mijn mening, daarentegen spreek ik niet tegen dat een PSA-diesel lekker rijdt! Absolutely!
Svaan zegt
In de countryman komt sowieso de 2.0 diesel!
Kwestie van tijd voordat deze ook in de nieuwe CooperD en ClubmanD komt ;)
peter zegt
@Sim
man man, sommige reacties hier… klein beetje serieus blijven e.
Wat een grap man.
LQDI zegt
2.0D van PSA erin gooien, 140 PK en een super koppel