
Jaguar wil met zijn nieuwe XE de concurrentie aan gaan met de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Die Duitsers hebben één ding gemeen: ze zijn er ook in bloedsnelle variant als M3, RS4 en C-Klasse AMG.
Jaguar heeft naast zijn XE natuurlijk ook de XE-S. Sterker nog, dat is de variant die de Britten gisteren aan de wereld toonden, want de XE zien we pas op de Autosalon van Parijs. Maar goed, terug naar de XE S. Die krijgt namelijk de 3.0-liter V6 met supercharger uit de F-Type S onder de motorkap. Dat levert 340 pk op en hoewel dat natuurlijk niet verkeerd is, komt het niet in de buurt van een M3, die over liefst 80 extra paarden (431 pk) beschikt.
We kunnen er waarschijnlijk gerust op zijn dat de heren van Jaguar’s sportlabel SVR al druk bezig zijn met hun interpretatie van de XE. Jaguar zal de M3-concurrent dan ook geen Jaguar XER-S meer noemen, maar ‘m introduceren als Jaguar XE SVR. X-Tomi is alvast aan de slag gegaan en laat zien hoe Jaguar in zijn ogen de strijd aan moet gaan met de Mercedes C63 AMG, Audi RS4 en BMW M3.
Over het design zijn we zeker te spreken, rest alleen nog de vraag wat we onder de motorkap willen terugzien. Jaguar kan natuurlijk de 3.0-liter V6 met supercharger uit de XE-S halen en die hier en daar kietelen, maar wij zouden ook de 5.0-liter V8 uit de F-Type R wel kunnen waarderen. Die zal dan wel een beetje geknepen moeten worden, want 550 pk is wellicht wat veel voor de XE.
Wat een klein beetje al voor wonderen kunnen richten. Velgen, de kleur en de spoiler hebben de auto goed gedaan.
Alleen er is een maar; de oude arde garde Jaguar kopers zullen er wel van schrikken van gentlemen car tot een hippe sportsedan.
@jmcclane: Gisteren zou ik dat de C-Klasse mijn eerste keus zou zijn in dit segment nu twijfel ik heel erg tussen de Merc en de Jag XE.
Jammer van die vleugel, dat staat leuk op een Impreza maar is in mijn ogen te “boyracer” voor een Jag.
@jrk68: ik vind hem ook zonder spoiler op een impreza lijken.
Gewoon hardstikke vet. En doe de V8 maar, dan is er nog ruimte voor een light versie (M-sport, S concurrent) met een opgepompte V6 én blaaaast het topmodel langs de Duitsers
Weg met die achterspoiler en klaar.
Kleinere spoiler erop en gaan met die banaan. Zou hem zelf in het rood bestellen..
Jeetje, dat lijkt wel erg op een A5 sportback met een Halfords spoiler.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@david36254: klopt
De f-type s heeft geen 340pk, maar een 380pk motor….
@crew: Maar in de XE S levert die
motor dus 340 PK, denk dat ze dat bedoelen.
De v6 is supercharged en niet met turbo
De V6 kan best een paar extra pk’s aan. 450pk en een moddervette sound, lijkt mij een puik plan. De V8 zou veel te duur worden hier, dan koopt niemand hem en zijn er ook geen jaar oude exemplaren die ik voor 2/3 op de kop kan tikken.
Achterlichten lijken wel een beetje op de Honda accord sedan van 96/97! Vind het wel mooi eigenlijk!
Al met al een weinig spannend ontwerp, zeker van de achterkant.
Plak er een Subaru logo op en je hebt de auto zoals de nieuwe WRX er uit had moeten zien.
Het is een mooie auto, al hadden ze de spoiler er van mij af mogen laten.
Geile soep, alleen had de spoiler subtieler gekund.
Ziet er erg goed uit !!! Ook die spoiler vind ik wel kunnen onder het mom van “it’s good to be bad”
Je zou haast denken dat daar xe r stata
Jongens jongens dit is toch autoblog?? Dan hoor je wel te weten dat een F-type GEEN S 340 pk heeft, en een supercharger en GEEN TURBO heeft, hoe komt hij anders aan zo’n mooi geluid…
Meh. Slechte shops.
Geen gleuven in de motor kap? Ik kan het nkg niet waarderen. He
Matige kopie v/d WRX, Koreaanse klonenbak.
Rekenwonder hoor 340 plus 80 is 431 ..
@dodge-hemi: ik wilde de heren redactieleden hetzelfde vragen, zijn wel snelle paarden dan want er zijn er 11 weggelopen.