
De Duitse drie leven van hun volumemodellen, maar toch vinden er nog behoorlijk wat M’metjes, RS-jes en AMG’tjes hun weg richting vermogenshongerige klanten.
In 2013 doken we voor het eerst in de cijfers van de Duitse pk-kanonnen, en nu 2014 achter de rug is wordt het tijd voor een nieuwe versie. Doordat de divisies bij Mercedes en BMW hun activteiten aan de onderkant flink hebben uitgebreid schoten hun cijfers aardig omhoog.
M GmbH (BMW): 45.000
Kerverse topman Franciscus van Meel liet weten dat zijn divisie vorig jaar 45.000 auto’s heeft afgezet. Dit getal is uit te splitsen in 24k M Performance-modellen en 21k echte M’s.
Dat M nu al voorbijgestreefd is door zijn softere broertje zat er dik in, want al voor minder dan 60.000 euro heb je een M135i. Dit terwijl de goedkoopste M – de M3 – je een euroton kost.
AMG (Mercedes): 47.632
Als enige van de drie plakt Mercedes een nauwkeurig getal op zijn performancedivisie, en communiceert dit ook rechtstreeks.
We probeerden nog even wat door te graven, maar desgevraagd gaf AMG ons aan dat het de verkopen per model geheim houdt, dus zien we geen uitsplitsing tussen de 4- en 8-cilindermodellen, maar we kunnen wel stellen dat de ’45’-jes de verkopen een flinke boost hebben gegeven, als je om je heen kijkt op straat. Later dit jaar start het AMG Sport-label, en zo kan het goed dat AMG aan het einde van het jaar de 60.000-grens bereikt.
Het merk heeft dan ook met afstand de meeste modellen in zijn portefeuille. Afgezien van de GLK en de B-Klasse is er – correct me if I’m wrong – geen Mercedes die je niet in AMG-uitvoering kunt kopen.
Quattro GmbH (Audi): ~15.000
Quattro is het meest geheimzinnig over zijn verkopen, het specificeert alleen de verkopen van zijn R8-modellen. Voor de overige modellen wordt een grof cijfer genoemd; in zijn jaarverslag meldt Audi dat ‘de gecombineerde verkopen van de R8- en RS-modellen in 2014 op ongeveer hetzelfde niveau lagen als in 2013, te weten: ca. 15.000 voertuigen wereldwijd.‘
Hierbij gaat het om de RS4 / RS5 / RS6 / RS7 / R8, en de RS Q3, waarbij de RS6 volgens ons de hoofdmoot voor zijn rekening neemt. De S1 t/m S8 komen in het verhaal niet voor. In 2015 begint de verkoop van de nieuwe RS3 en R8, wat ongetwijfeld een kleine boost zal geven aan de verkopen.
Hieronder nog even de totalen in een tabel:
Merk | Verkoop performance | Verkoop totaal | Percentage t.o.v. totaal |
---|---|---|---|
BMW / M GmH | 45.000 | 1.811.719 | 2,48% |
Audi / Quattro GmbH | 15.000 | 1.741.100 | 0,86% |
Mercedes / AMG | 47.632 | 1.650.010 | 2,89% |
Vreemd dacht dag Quattro meer verkocht
@burninrubber: Audi heeft geen RS model van de Q7 (heel even de V12 TDI). De fullsize SUV varianten van M en AMG doen het in China, de VS en Midden Oosten erg goed.
Daarnaast vallen sommige modellen die Audi als M of AMG concurrent levert soms onder het ‘S’ label en niet het RS label (zo is de S8 een S63 AMG concurrent).
@gtwillem: en waar baseer jij dat erop? Bronnen?
@hot12345: prijslijst van Audi: er staat geen RS Q7 in.
@burninrubber: de gewone Quattro en S modellen vallen niet onder het Audi RS label dus worden niet meegerekend. Dat scheelt een hoop.
Klopt het dat dit artikel slecht leesbaar is doordat de foto’s er half overheen staan?
(Android app)
@jpoers: heb ik geen last van op mn One X
@jpoers: jup, zelfde probleem.. bagger app, laatst had ik er ook al last van
@jpoers: hier heb ik ook last van :(
@jpoers: Slecht leesbaar is zacht uitgedrukt :P
@jpoers: ja ik kan de tabel niet eens helemaal zien
@pudi: welke tabel ?
@pudi: welke tabel?
@jpoers: klopt heb ik ook last van
Stom dat ze M-performance modellen wel meetellen en de S modellen van audi niet
@ko3n: de S modellen worden door Audi zelf gebouwd, niet door een externe divisie.
De meeste S modellen kun je vergelijken met de top van de gewone modellen van BMW en Mercedes.
S1 – Cooper S
S3 – M135i
S4 – 335i – C450
S5 – 435i
S6 – 550i – E500
S7 – 650i GC – CLS500
S8 – S63 AMG
@gtwillem: bij de s8 en s63 kan er wel een 760i bij toch?
@r32turbo: nee. Van de 7-serie is geen sportieve variant leverbaar. Er is heel even een 760Li V12 Biturbo M Edition (of zoiets) geweest in het middenoosten, maar dat was eigenlijk een gewone 760Li met M-Sport pakket en felle kleuren.
De concurrenten van de 760i zijn vrij simpel, want twaalfcilinders. Dus de A8 6.3 W12 en de S600.
@gtwillem: dankjewel, nu is het wat duidelijker
@gtwillem: Onzin wat je zegt. De S-modellen van Audi zijn te vergelijken met de M-performance modellen van BMW.
@bitethepillowimgoingindry: Geen onzin hoor, een 335i is prijstechnisch en qua hardware behoorlijk gelijkwaardig aan de S4. Voor de goede orde: je kunt bijna alle BMW’s krijgen met een M-Sport pakket en X-drive om ze helemaal gelijkwaardig te maken. Zelfde geldt voor se Mercedessen: op de meeste kun je een AMG pakket en 4-Matic bestellen, maar qua motoriseringen zijn wel degelijk min of meer gelijkwaardig.
@gtwillem: klopt, hier heb je gelijk in.
je vergeet de V-klasse en de Maybach smoke (oke de v12 wordt door amg gebouwed…..)
@henkhupelschoten: de Maybach 57S en 62S hadden een AMG blok (612pk/1000nm).
De nieuwe Mercedes-Maybach S600 en Mercedes-Maybach S600 Pullman hebben een V12 welke door Mercedes is gebouwd, en niet AMG.
@gtwillem: was er geen artikel geweest dat sinds vorig jaar elke V12 door AMG werd gebouwd ivm kosten?
@mercedesgl: ik heb dat artikel niet gelezen, maar het zou goed kunnen. Ik weet wel dat alle Mercedessen waar een V12 in wordt gebouwd in Sindelfingen worden gebouwd (S, SL en CL). Maar dat is al van jaren geleden, dus het kan goed zijn dat dat veranderd is. De G is sinds die tijd ook met V12 leverbaar, en aangezien de V12 modellen niet heel veel verkocht worden en als AMG relatief populair zijn, dat de gehele productielijn van de V12 verhuisd is naar Affalterbach. Dan nog is er altijd een verschil tussen een V12 in AMG specificatie en V12 in ‘normale’ uitvoering.
@gtwillem: Zat Fünf komma sechs te kijken (2 jonge jongens die in een oude s-klasse rondrijden en reviews doen over de nieuwste Mercedes-Benzen) en daar lieten ze zien dat de AMG labeltjes gewoon aan het blok van de S600 vast zitten.
@henkhupelschoten: en je vergeet je sprinter nog
@henkhupelschoten: ik moet mij bij deze excuseren, daar het nieuws mij ter ore is gekomen dat ook de ‘gewone’ Mercedes-Benz V12 motoren tegenwoordig door AMG worden gebouwd. De 600 modellen zijn dan weliswaar in Mercedes specificatie gebouwd, maar worden dus niet meer door Mercedes zelf gemaakt, maar door AMG.
Die nieuwe R8 ziet er in het rood zo opzich best goed uit
-edit: dank u, we werken er aan-
Bij alle 3 de merken zijn er modellen die ik graag zou willen hebben en Audi’s nieuwste speeltje de R8 wil ik graag in oranje.
Mooi dat m en AMG meer verkopen dan Quattro! Echter vind ik die nieuwe rs6 en de rs4 met die heerlijke V8 wel erg dik.
Dat de RS de enige door Quattro gebouwde modellen zijn zal hierbij meetellen. Daarom staan de S versies er ook niet bij. Denk dat als je die wel mee zou tellen ze een stuk dichter in de buurt zouden komen van die andere 2 omdat het daar wel meegeteld wordt
@jvthof:
Als we het differentiëren naar echte performance, dan bungelt Audi nog immer onder aan de lijst.
Mercedes moet nog starten met de wannabee AMG’s dus daar veranderd niets in de aantallen.
Bij BMW staat het gewoon vermeld, 24k nep M’s, als je ze zo wil noemen, laat 21k echte M’s over. Nog altijd 6k meer dan Audi Quattro gmbh er kan slijten.
Voor mij een geruststellende gedachte, mensen die het kunnen betalen kiezen voor het echte werk en niet voor een Skoda met kapsones..
@jvthof: Maar als je de M-Performance modellen weglaat verkoopt BMW nog steeds meer M modellen dan Audi RS modellen. Vind ik wel opvallend want ik zie vaker RS modellen rijden dan M modellen voor m’n gevoel.
Gezien de toenemende liquidaties en ramkraken zie ik de verkopen nog wel stijgen. Al die gestolen, platgereden RSjes moeten toch vervangen worden ;)
@E34M5Touring: wellicht omdat Audi veul minder auto’s verkoopt in de States? Dat is het eerste wat ik kan bedenken.
@ sir_smokalot: de V-klasse, Vito en Viano (of hoe dat ding ook heet), alhoewel dat in basis bedrijfsauto’s zijn. Grote afwezige in AMG trim is de E-klasse Coupe en Cabriolet. Die zijn gek genoeg niet als AMG leverbaar.
-edit: nutteloze bijdrage-
@mercedesbenz63: Dat weet ik niet. Maar ze zijn zeker het minst exclusief.
De Mercedes E-klasse coupe is ook niet te verkrijgen in (échte) AMG uitvoering..
AMG!!
Raar maar waar. Geen E-coupé AMG. Is er qua design juist geschikt voor.
@whyamercedesbenz:
Misschien om dat die wel heel erg veel last zou hebben van de technisch identieke C 63 AMG coupé…?
Aantallen per model aub!! Dan weten we tenminste wat.
6 heilige letters; AMG, RS, M. Zou graag willen wat ze per model verkopen.
Van de R-klasse is geen AMG versie meer. Maar ik weet niet of deze wereldwijd niet meer geleverd wordt.
M en AMG hebben bij mij altijd een streepje voor op RS-van Audi.
Als er een BMW M7 zou uitkomen is het feest gewoon compleet, vooral nadat Mercedes de G65 AMG is gaan bouwen.
M, RS en AMG alle drie zijn superdik. Bij zowel BMW, Audi en Mercedes zitten auto’s die ik zou willen hebben. Heilige en belangrijke letters.
Bij BMW ; M135, M3, M4, M5, M6 Gran Coupe, X5M en X6M
Bij Audi ; Rs6 Avant, Rs7, S8, R8
Bij Mercedes ; S63 AMG Coupe, GL 63 AMG, GLE 63 AMG Coupe, ML 63 AMG (met de nieuwe benaming GLE 63 AMG), G63 AMG