







BMW heeft nog steeds niet het doek getrokken van de nieuwe M5. Wel vertellen ze alvast hoe het vierwielaandrijvingssysteem in zijn werk gaat.
Het was al bekend en nu is het officieel. De nieuwe generatie M5 krijgt standaard xDrive met zich mee. Het gaat hier echter om een compleet nieuw systeem. Een beetje nuance is dus wel op zijn plaats.
Allereerst heet het niet xDrive maar M xDrive. Dit is een nieuw intelligent systeem dat je kunt vergelijken met de huidige Mercedes-AMG E63 (rijtest). Zo verdeelt de 4.4-liter M TwinPower Turbo V8 het vermogen van 600 pk over alle vier de wielen. De aandrijving krijgt net als de AMG diverse rijmodi. Met een druk op de knop is het mogelijk om alle zeshonderd paarden los te gooien op de achterwielen in combinatie met het M differentieel. BMW belooft dat al het vermogen ook zonder deze modus most of the time wordt losgelaten op de achterwielen. Hoe dat in de praktijk aanvoelt zullen we ondervinden met de rijtest. Het nieuwe M xDrive-systeem beleeft zijn debuut in de M5. De verwachting is dat andere toekomstige M GmbH-producten ook dit geavanceerde systeem (optioneel) aan boord gaan krijgen.
De M xDrive-instellingen zijn af te stellen via de M Dynamic Mode. Met iDrive kun je straks 4WD, 4WD Sport of 2WD selecteren. Je favoriete setup sla je vervolgens op en met de M-knop op het stuur verandert de supersnelle zakensedan in een losgeslagen hooligan.
BMW heeft met het bekendmaken van dit nieuws een reeks spyshots vrijgegeven. Ook is er een video verschenen waarop de nieuwe M5 in actie is te zien. Je checkt de video op Autojunk.
Worden dit de velgen die er standaard onder komen? Leuk voor onder een 2e hands Hyundai, maar onder een M5…?
@poekoek:
Een van de twee soorten velgen denk ik ja. Vergelijkbaar met die ene soort velg van de M5 F10.
@poekoek: De velgen vallen nog mee als je de nieuwe lakkleur ziet. ;-)
ziet er goed uit. Kan niet wachten!
De F10 is nog steeds een van mijn ultieme droomauto’s dus ik ben benieuwd wat ik van deze nieuwe ga vinden. Het lijkt in ieder geval weer een erg dikke, strakke wagen te worden
Worden ze er bij BMW ook niet helemaal gek van om overal maar M voor te zetten? Dit is dus een BMW M5 M xDrive met een 4.4 M TwinPower Turbo V8 en een M differentieel. Ook heeft het ding een M Dynamic Mode. En via het M-knopje op het stuur kan je van alles en nog wat veranderen. En uiteraard zal werkelijk OVERAL M zichtbaar zijn.
Als ik BMW was zou ik velgen ontwerpen in de vorm van een M. En een dealer neerzetten bij alle McDonald’s ter wereld.
@viezefreddyw: ik vind M er ook niet mooier op geworden.
@aarsgewei: *slow clap*
@viezefreddyw: en ook Meer Massa heb ik de indruk… :(
@breakingpoint: Die badges zorgen voor 200 kg aan extra massa
@viezefreddyw: Goed voor marketing want een M5 eigenaar heeft liever een speciale overbrenging en niet hetzelfde dat je vindt in standaard leasebak met xdrive. Het maakt de M5 exclusiever. Misschien dat de gemiddelde bezoeker van AB er niet warm van wordt maar de gemiddelde M5 koper blijkbaar wel.
@bassx: kijk iemand die met verstand reageert. Als je kijkt wat voor reacties hierboven staan ?
@viezefreddyw: Je hebt helemaal gelijk, maar helaas maken ook andere merken zich er schuldig aan:
https://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213/facts/mercedesamg/amgequipments.html
@berlinetta: Klopt. Elk ‘premium’ merk doet aan deze onzin. Om gek van te worden.
@viezefreddyw: voor de helft van de prijs van een M5 koop je een 540 die in 5 sec op de honderd zit. Mijn keuze is dan makkelijk gemaakt, de 540 dus
@lekkerlinksrijden: mijne ook! Als ik het geld zou hebben de M5!! Maar dat heb ik niet. En ook niet voor een 540i.. dus blijf bij de 850R (wat volgensmij sowieso de beste optie is ?)
En weer moeten ze Mercedes (AMG) na gaan doen. Joh, bedenk zelf eens wat.. sinds de M5 generatie uit +- 2007 komt er niet veel moois meer, helaas..
@moewat: Omdat Mercedes de benchmark in deze klasse is. En voordat ik BMW-fanboys over mij heen krijg: Check het kofferbakfilmpje van de G31 5-serie Touring even. Daarin zegt Wouter dat men dat bij BMW ook zelf toegeeft.
@Edge: ben zelf ook meer van Mercedes maar het betreft hier slechts een smaakkwestie. Beide zijn het beste wat de automobiele industrie te bieden heeft, hier kan je geen miskoop doen.
@aarsgewei: ik denk dat ze meer doelde op dat mercedes e klasse estateen niet op de e-klasse opzich.
@moewat: Het is toch logisch dat deze keuze gemaakt is? Volgens jou beredenering doet mercedes dan audi weer na omdat ze ook 4wd aandrijving aanbieden op hun hooligan-auto’s. De concurrentie neemt 4wd, wat de heilige sprint naar de 100 km/h sneller maakt. Om mee te blijven doen met de top zal deze keuze dus ook gemaakt worden. Om dan toch de RWD erin te houden (kenmerkend BMW) is de keuze voor deze optie dan ook niet meer dan logisch. Het is echt niet alsof Mercedes weer eens iets compleet nieuws bedenkt want dit is zo een voor de hand liggende optie…
@moewat: gle coupe, glc coupe kuch kuch
Belooft veel goeds!
Eigenlijk is dat toch wel het beste van twee werelden. Onder normale omstandigheden laat je hem lekker op RWD staan, maar als je een keer een sneeuwbui tegenkomt kun je er met een druk op de knop een vierwielaandrijver van maken. Het is alleen jammer voor de mensen die niet met hun M5 naar de sneeuw gaan dat je in RWD-modus gewoon het gewicht van het AWD-systeem moet meeslepen.
@Edge: Precies dit dus. Ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook gewoon de beste oplossing. Alleen het extra gewicht is jammer.
Nu ik er even over nadenk… lijkt me een beste klus om een auto in 4wd EN in RWD een goede voorspelbare balans mee te geven. Elektronisch differentieel achter? En voor dan? Wat doet dit allemaal voor het gewicht? Dat was al tegen de 2 ton aan dus….
De techniek is wel gaaf en leuk zo’n snelle sloep maar het echte rijplezier is vaak ondergeschikt aan de snelheid en dus niet iets voor mij (niet dat ik dit kan betalen hoor).
@w0o0dy: Ik heb uiteraard nog geen idee wat het gewicht gaat zijn van de nieuwe M5. Maar als ik kijk naar zijn grootste concurrent, de E63S AMG, zal hij rond de 1900 kilo wegen. De Benz weegt 1880 kilo.
De M550i xDrive heeft een leeggewicht van 1785 kilo. Het zal dus geen lichtgewicht worden…
@viezefreddyw: heb net ergens gevonden dat de nieuwe 1880 “nat” zal wegen.. idd niet direct licht maar wel ongeveer 100kg lichter dan de vorige.
@w0o0dy: Volgens mij woog de vorige M5, de F10, lichter dan 1880. Het leeggewicht was 1845 kilo. Al met al erg zwaar. Maar goed, auto’s zijn de afgelopen jaren nou eenmaal flink gegroeid en zwaarder geworden. De tijd dat een ‘premium’ sedan een kilo of 1450 woog ligt ver achter ons.
@viezefreddyw: Tegenwoordig halen de CLA’s en de A3 limousines onder ons dat gewicht niet eens meer.
@berlinetta: De CLA220D heeft een leeggewicht van 1425 kilo. Een vergelijkbare A3 Limousine weegt 100 kilo minder. Wil je een A3 Limousine Quattro, heb je een auto met een leeggewicht van 1370 kilo.
Maar goed, dit zijn leeggewichten. Je kan daar gerust een paar kilo bij op gooien. Geen lichtgewichtjes dus.
@w0o0dy: Als ze de zelfde gewichtsbesparingen meegeven aan de 5 als aan de 7 dan kan er zo’n 200kg af. Echter, met dit soort systemen laat je hem meteen weer flink aankomen. Toch jammer weer…
Nice! Ben benieuwd naar de ring tijd op 4WD modus vs 2WD modus :)
Het zou ook leuk zijn mocht je alles op voorwielen loslaten. Beetje een audi gevoel creëren.
@boomhauwer: als je dat wil koop je maar een BMW 225i Active Tourer.
Was het niet 35 jaar geleden dat Audi de quattro introduceerde? Toch wel een goed concept als BMW het op hun ultieme sportsedan zet :-)
@eaudi: Sorry maar Quattro en (M) xDrive is alles behalve hetzelfde….de details kan je Googlen
@eaudi: Iets zegt mij dat de BMW en Mercedes-systemen toch wel even wat anders zijn. *mompelt iets met onderstuur*
@Edge: Jij bedoelt quattro.
@berlinetta: Precies, daar was dat mompelen ook voor bedoeld.
@eaudi: ze hebben eerst even rustig gekeken waar het beter kon en nu stappen ze ook in 4wd, maar dan wel beter.
Gaat bmw nu zelf spyshots verspreiden :s
De High-Res foto’s hebben natuurlijk helemaal NIX met spyshots te maken, maar ALLES met marketing en teasing.Gewone persplaatjes, dus…
OT
Wat moeten de BMW fan-boys zich toch stiekem enorm genaaid voelen. Hebben ze zo op met name Audi afgegeven, verkoopt BMW langzaam maar zeker zijn ziel aan de duivel… Eerst een Carnival-achtige MPV, inclusief voorwielaandrijving en nu ook nog eens vierwielaandrijving op hun racemachine?! Maar let op, dit is heel anders en beter…
@jetlag: ja idd anders en beter en dat komt van iemand die in het verleden voor BMW-hater werd uitgemaakt (wat niet zo is, ik vind ze vooral lelijk maar extreem competent).
Let’s face it. De Mercedes E63 s en de nieuwe M5 vegen de vloer aan met Audi notabene op “eigen terrein”. De RS6 is zwaarder en kan minder variabel het vermogen verdelen en heeft geen RWD stand. Dus tja.. Audi mag aan de bak.
@w0o0dy: Met “anders” werd niet zozeer de techniek bedoeld, maar de ‘keuze waarom’. Bij Audi wordt dat gezien om inferioriteit en bij BMW zogenaamd om de superioteit. Tot voor kort was het juist dat BMW het niet nodig had, want dwars gaan is cool.
Ik heb geen hekel aan BMW, noch aan welk merk ook. Ik heb alleen een hekel aan infantiele fanboys, of het nu om Audi / BMW/etc gaat, of om Ajax/Feyenoord, Android/iOS. Fabrikanten maken een compromis.
Als een concurrent echt iets beters heeft bedacht, gaat de rest gewoon overstag en past het ook toe.
En natuurlijk zal BMW op het moment de betere package hebben (dan Audi), is ook de modernere auto. Als Audi lang genoeg met A6 wacht, loopt deze 5 op sommige punten weer achter. Zo is het spelletje nu eenmaal.
Het mooie is van dit artikel is dat je er uiteindelijk niks wijzer bent van geworden. Wat is nu het exacte technische verschil … ?
Ps. Het licht gewicht quattro systeem met lengterichting motor vs het loodzware inefficiente tussenas systeem van BMW ..
Dat klinkt veelbelovend!
Zo’n systeem is het enige wat ik mis bij de Stelvio.
Wat een extreem lelijke velgen:0
Wat meer info. Gewicht (Amerikaanse aanduiding) ongeveer 1880kg (rijklaar leeg met vloeistoffen aan boord). E-diff met carbon koppelingsplaten, 0-60 nog in “under 3,5 seconds”. Ongeveer 600 pk en 700nm koppel met een maximaal toerental van 7250. De Dct is vervangen door de Zf 8 traps automaat en stuurbekrachtiging is elektrisch maar iets scherper (minder draaien).
Het dak is standaard carbon, behalve als je zo leuk bent om een schuifdak te kiezen (hoger zwaartepunt dus gewoon niet doen)
@w0o0dy: onder 3,5 seconden.. geez..
@w0o0dy: UPDATE: 615pk en ruimschoots meer dan 700nm.. en 0-100 onder 3,5 zelfs. Damm son!
Gewoon de nieuwe Alpina B5 kan je ook gewoon op weg en vele malen unieker.