
Nee, het gaat hier niet om een gevalletje koplampdiefstal door aspirant-wiettelers, de eigenaar heeft ze bewust weggelaten.
Mensen die bekend zijn in de internationale tuningscene zullen de naam van Kenneth Alm ongetwijfeld kennen. De Noor met een passie voor pk’s kon erg leuke dingen laten zien met zijn opgevoerde rode Audi A4, vooral in de vorm van vierwiel-drifts met veel bandenrook. Op het vorige grote Gatebil-evenement, in het Noorse Rudskogen, was zijn Audi echter afwezig. In plaats daarvan had hij een blauwe Scirocco op lekkere 20 inchers meegenomen, die er van de buitenkant nog redelijk standaard uitziet ook. Alleen die ontbrekende koplampen….
Een nadere inspectie wijst uit waarom ze ontbreken, Alm heeft de volledige aandrijflijn van zijn A4 overgezet naar de Scirocco, inclusief vijf 1600cc-injectoren voor de nodige brandstof-flow. Alleen de luchtfilters zaten in de weg, vandaar de gaten. En ja, deze Volkswagen-coupé heeft nu 800 pk op alle vier de wielen, ziek!
Alles aan de auto is functioneel gehouden, overbodige zaken ontbreken. Waar het allemaal om draait is de beestachtige 2,5 liter vijf-in-lijn diesel, die kennelijk ook geschikt is om op E85 te draaien. Hierop zit een al even beestachtige Precision Turbo PT67/68 turbocharger, die niet voor de poes is. Maar ja, 800 pk krijg je niet zomaar.
Dino Dalle Carbonare van Speedhunters maakte een uitgebreide reportage van de Scirocco met prachtige foto’s. Bekijk ze hier.
Neem je al die moeite om er zo’n bruut apparaat van te maken, dan moet het toch kunnen om even twee plaatjes abs te bestickeren zodat het in iedergeval nog lijkt alsof hij koplampen heeft.
Kudos voor de bouwer/bedenker van dit krankzinnige Golfje:)
@tupperware: dat zijn waarschijnlijk de lucht gaten voor de turbo.
Ik heb wel vaker powerfilters gezien die op de plek waar normaal de koplamp zit heen steken
Dat blok loopt niet meer op diesel waarschijnlijk. Als ze zoveel PK’s willen halen pakken ze vaak een dieselblok en die bouwen ze om. Dit omdat gietijzer veel sterker is dan de alu benzine blokken :)
@tomr:
Hij loopt op E85, staat trouwens gewoon in de tekst hoor….
@tomr: Inderdaad alleen het onderblok is van een diesel. De kop is ‘gewoon’ van een S2 20kleppert en dus zou ik er maar geen diesel meer ingooien…
Because Gatebil…
Dit is tuning! Zag hem de afgelopen weken regelmatig op instagram voorbij komen, wat een prachtbak zo!
Dino Dalle Carbonare
Dat is een grap toch. Zo heet niemand
@baasbas: hij draait al een behoorlijk tijdje mee bij Speedhunters.com: http://www.speedhunters.com/author/2281434115/
@stephane8200: Dat moet zijn porno-naam zijn
@baasbas: nope, is serieus zijn naam hehe.
@dutchiehd: Zeker?
https://www.youtube.com/watch?v=kQA07B0X6jU
Tja respect voor het vakmanschap, maar dit is nr zoveel.
Niets bijzonders meer tegenwoordig.
Ik zeg: beestachtig dit…
Ik zie liever een sleeper dan een auto die niet toegestaan is op de weg. Dit is gewoon een circuit auto geworden en daar zijn er genoeg van met zoveel PK´s.
Ik vraag me echter af waarom hij alles heeft omgezet naar een Volkswagen. Waren de onderdelen voor de Audi te duur? Heeft PON iets gedaan?
@rammillius: ??
Sinds wanneer is PON in Noorwegen actief ?
@rammillius: hij was toe aan iets nieuws. Die Audi heeft hij namelijk al heel lang en hij was toe aan iets anders. Zo doen ze dat in Scandinavië.
@rammillius: Denk dat het is gekomen na onderstaande filmpje, Audi was denk een beetje op, tijd voor een nieuwe carosserie.
http://youtu.be/rs2YaslPhCE
Wij Noren weten dat bij VAG alles gemixt kan worden…
De wetgeving qua aanpassen van auto’s is in Noorwegen zodanig streng dat bijna niemand een straatlegale auto ombouwt/tuned. Velen leven daarom voor de Gatebill events (meerdere per jaar) en bouwen hun hobbywagen specifiek daarvoor om toch nog wat lol te hebben. En gek als ze zijn, gaan ze daarin all out :-)
@neal: valt wel mee hoor,er zijn er zat die getjoend rond rijden…
Zozo, 800 pk op alle 4 de wielen. Hebben we het dan over 3200 pk? nice!